Zelfbouw quadcopter - verslag en vragen

Discussie in 'Multicopters' gestart door RubenT, 8 jan 2022.

  1. RubenT

    RubenT

    Lid geworden:
    23 dec 2021
    Berichten:
    5
    Locatie:
    Zwijnaarde
    Hallo,

    Ik ben sinds enkele dagen hier nieuw lid, na opnieuw weer bezig te zijn met RC vliegen.

    Nu ben ben ik ook weer op enkele componenten gestoten die ik hier had liggen voor een quadcopter, maar dat project was letterlijk en figuurlijk nooit van de grond gegaan.
    Ik heb besloten om dit projectje te starten en ik wil dit graag met jullie delen.

    Zelf ben ik technisch nog niet zo sterk qua componenten, maar ik wil me erin smijten en verdiepen en ongetwijfeld kan ik ontzettend veel leren van jullie onuitputtelijke kennis en ervaring.

    Here we go....

    Dit is het houten frame dat ik heb:
    upload_2022-1-8_16-13-27.jpeg

    Het frame is gebouwd als X.
    Het was toentertijd gekocht van: https://www.flitetest.com/articles/anycopter-hub-build
    Het gewicht van het frame is 250 gram.

    upload_2022-1-8_16-14-50.jpeg

    De bedoeling van de quadcopter is een stabiele quadcopter hebben, die redelijk wat gewicht kan dragen en ik zou er in de toekomst heel graag mijn GoPro aan bevestigen.

    Mijn transmitter is een 5 Channel Spektrum DX5e MODE 1.
    De receiver is een Spektrum AR600.

    De props (en spacers) die ik heb liggen zijn: 8045 SF Props 2pc CW 2 pct CCW rotatie
    - 2 stuks 8 x 4.5L
    - 2 stuks 8 x 4.5R
    upload_2022-1-8_16-15-33.jpeg

    Ook heb ik enkele motor mounts en borgmoeren
    upload_2022-1-8_16-15-54.jpeg
    upload_2022-1-8_16-16-13.jpeg

    De 4 stuks ESC dat ik heb zijn Turnigy Multistar 15A.
    upload_2022-1-8_16-16-40.jpeg

    Nu is de grote onbekende voor mij welke brushless motoren en LiPo ik best hiervoor aankoop.
    Het is mij niet helemaal duidelijk hoe nu juist bepaald wordt welke props, ESC, motoren en batterij horen bij welk type frame.

    Voor de Autopilor en GPS heb ik de Pixhawk 4 in gedachten.

    De software Mission Planner is alvast al gedownload :-D

    Alvast al heel erg bedankt!
     
    Ard Schell en pompebled vinden dit leuk.
  2. Schiksie

    Schiksie

    Lid geworden:
    26 jul 2012
    Berichten:
    3.207
    Locatie:
    Elst( Gelderland)
    Grappig ben benieuwd hoe een houten frame zich gaat houden maar vliegt best ok als ik zo naar het filmpje kijk. Zo te zien gebruiken ze dus deze :

    Turnigy Park300 Brushless Outrunner 1380kv

    Spec.
    Battery: 2~3 Cell /7.4~11.1V
    RPM: 1380kv
    Max current: 7A
    No load current: 8V/0.4A
    Current capacity: 9A/15sec
    Internal resistance: 0.33 ohm
    Weight: 24g (not including connectors)
    Diameter of shaft: 3mm
    Dimensions: 37x28mm

    Ik denk dat het frame een beetje gelijk is aan een F450 / F550 dus hele zware motor's heb je op zich niet nodig.
    Ik zou met die 8inch props iets pakken met maat 2212-2216 en dan tussen de 960 en 1300 kv en dan vliegen op 3 cell 2200Mah.
     
    Ard Schell vindt dit leuk.
  3. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.659
    Locatie:
    Sneek
    Ard Schell vindt dit leuk.
  4. RubenT

    RubenT

    Lid geworden:
    23 dec 2021
    Berichten:
    5
    Locatie:
    Zwijnaarde
    Hallo,
    Wegens tijdgebrek was het niet altijd eenvoudig om verder te doen met het project, maar ik wil me erin vastbijten en tot een geslaagd resultaat komen.
    Hier de update van wat er is gebeurd de laatste tijd.

    De volgende componenten zijn besteld en toegekomen:

    Bullet connectoren 3,5 mm
    Dean connectoren
    XT60 connectoren
    EMAX ECO II Series 2807 1300kv Motor
    Mateksys F722-HD Flight Controller
    Mateksys M9N-5883 GNSS & Compass
    FrSky R-XSR EU LBT ACCESS Receiver
    RadioMaster TX16S
    PACK ZIPPY COMPACT 2700MAH 4S 40C LIPO

    1) Power Distribution board:
    Deze had ik nog liggen en wil ik gebruiken. Onderaan heb ik een stukje foam geplakt.
    upload_2022-1-27_17-56-25.jpeg upload_2022-1-27_17-57-7.jpeg

    2) Wat kabeltjes gemaakt van Dean naar XT60. O.a. voor het laden van mijn LiPo.
    upload_2022-1-27_17-58-0.jpeg

    3) Hier komt het power distribution board.

    upload_2022-1-27_17-58-43.jpeg

    4) De ESC's zitten weggemoffeld tussen de 2 laser cut houten cirkels. Deze moeten wel nog goed vastgemaakt worden. Ook moet ik de 3 draden van de ESC naar de moto nog deftig plaatsen en vastleggen. De ESC's zijn verbonden met bullet connectoren aan de de motoren.

    upload_2022-1-27_17-59-34.jpeg

    5) Ik heb een custom plaatje gemaakt uit PVC dat ik heb bevestigd aan de houten CNC cirkel. De draden van de ESC worden erdoor gestoken. Op dit PVC plaatje wil ik dan de flight controller, receiver en GPS plaatsen.

    upload_2022-1-27_18-3-51.jpeg

    6) Dit zal de grootste uitdaging worden. De flight controller, GPS en receiver goed installeren en daarna aan de praat krijgen. Deze componenten zou ik naast elkaar op het PVC plaatje bevestigen.
    Lijkt jullie dit een goed plan? Mag dit naast elkaar komen? Is de oriëntatie van groot belang?

    upload_2022-1-27_18-4-4.jpeg

    7) Ik heb de PACK ZIPPY COMPACT 2700MAH 4S 40C LIPO gekocht, maar ik heb ook een LiPo Foxy 2200mAh 3S1P 11,1V 40/80C teruggevonden.
    Welke lijkt jullie de beste om te gebruiken? Ik zie nu wel dat op de ESC 2-3S staat, kan ik dan mijn Pack Zippy Compact gebruiken?

    Bij het willen opladen van de LiPo Foxy 2200mAh 3S1P 11,1V 40/80C krijg ik wel een error.
    Dit is hoe het is aangesloten:
    upload_2022-1-27_18-10-58.jpeg upload_2022-1-27_18-11-11.jpeg

    Ik krijg de error Battery Vol ERR Cell High Vol. Dit krijg ik zowel als ik Balance, Charge, Discharge en Storage doe. Wat doe ik verkeerd?
    En wat is eigenlijk het verschil tussen Balance en Charge? En wanneer moet ik eigenlijk Discharge gebruiken?

    8) Zonet de box van mijn transmitter RadioMaster TX16S geopend en toen zag ik dat er geen batterij bij geleverd is... dom van me om dit niet te checken.
    Bestel ik best deze? https://hobbyking.com/nl_nl/radioma...-tx16s-2-4ghz-multi-protocol-transmitter.html

    Grts
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Ard Schell vindt dit leuk.
  5. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.094
    Deze foutmelding geeft aan dat er iets mis is met de aangesloten lipo. Van een cel is de spanning te hoog. Om ongelukken te voorkomen gaat de lader niet laden. Kan je vast in de handleiding van de lader lezen.

    Staat de lader in gesteld op Li-Po en niet per vergissing op Li-Fe?

    Lees ook dit eens door. Geeft veel informatie over de behandeling van Li-Po's.
    https://www.modelbouwforum.nl/threads/het-laden-en-balanceren-van-lipo-accus.112076/

    Over de zenderaccu kan ik niets zinnigs zeggen.
     
  6. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.659
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Ruben,

    Die Li-ion is speciaal voor de TX16S gemaakt, dus die kun je wel bestellen.
    Ik heb zelf een viertal losse Li-ion cellen besteld en zelf de tweecellige batterij samengesteld, maar kopen kan natuurlijk altijd.
    Als je het laadcircuit in de zender gebruikt, gaat het laden altijd goed, maar wel relatief traag. Als ik haast heb gebruik ik een zwaardere lader, maar dan moet(!) je er wel om denken het correcte batterijtype te selecteren, anders gaat het fout. Ik gebruik ook wel een 2200mAh 2S Lipo in de TX16S, werkt ook goed, alleen kan het interne laadcircuit hiermee niet overweg en moet ik 'm buiten de zender opladen.
    Weet je hoe de 'gevonden' LiPo Foxy 2200mAh 3S is weggelegd, hoe oud is die?
    Het feit dat je lader niet wil starten suggereert dat de verhouding van de lading van de individuele cellen waarschijnlijk nergens op lijkt.

    Als je een multimeter hebt, meet dan de cellen eens, als daar grote verschillen in zitten moet je die verschillen eerst wegwerken wil je de lipo nog kunnen gebruiken.

    Als je regelaars (ESC) tot 3S gaan, is het aansluiten van een 4S Lipo een dure manier om vier regelaars kapot te maken.

    Als het houtwerk van je frame niet gelakt is, o.i.d. dan zou ik dat wél doen om te voorkomen dat de boel door vochtinwerking krom kan trekken.

    Groeten, Jan.
     
  7. Ard Schell

    Ard Schell

    Lid geworden:
    20 mei 2009
    Berichten:
    401
    Locatie:
    Doetinchem
    Welkom op het forum Ruben.
    Erg leuk en interessant je verslag.
    Dat is lang geleden dat ik een houten frame gezien heb.
    Ben heel benieuwd naar de rest van je verslag.
    Mocht het houten frame niet werken dan heb ik nog wel een aluminium frame voor je liggen.
    [​IMG]
     
  8. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.659
    Locatie:
    Sneek
    Een aluminium frame is niet écht favoriet, als het op het reduceren van trillingen aankomt.
    Hout dempt veel beter.

    Met een aluminium frame komt het balanceren van de props en het trillings gedemp opstellen van motoren en flightcontroller een stuk nauwkeuriger, anders vliegt het als een natte krant...

    Ik heb nog een aluminium tricopterframe van Hobbyking onderhanden, dat hangt momenteel aan de muur, want daar moet redelijk veel aan gebeuren wil dat goed vliegen.

    Groeten, Jan.
     
    Ard Schell vindt dit leuk.
  9. RubenT

    RubenT

    Lid geworden:
    23 dec 2021
    Berichten:
    5
    Locatie:
    Zwijnaarde
    Hallo,

    De lader staat ingesteld op LiPo en niet op LiFe.
    Ik heb de LiPo uitgemeten met mijn multimeter.
    Spanning over de zwarte draad en rode draad waaraan de XT60 connector is bevestigd = 7,75V
    Dan de draden (2 witte en een rode) van de balance connector:
    - Cell 1 = 3,85V
    - Cell 2 = 7,73V
    - Cell 3 = 7,75V

    Dit ziet er dus niet goed uit. Is dat nog goed te krijgen?
     
  10. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.659
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Ruben,

    Weet je zeker dat je goed gemeten hebt?
    Cel 1 met 3,85V is wat je zou moeten meten na het opladen in storage mode, of na een korte vlucht.
    De andere voltages lijken meer op wat je meet bij twee cellen in serie, waarbij elke cel rond de 3,8V zit.

    Een volgeladen Lipo cel meet 4,2V, méér is eigenlijk niet mogelijk.

    Je zou de lipo eens in storage mode aan de lader kunnen hangen, of in discharge mode en zien wat er gebeurt...

    Groeten, Jan.
     
  11. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.659
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Ruben,

    Op basis waarvan heb je de EMAX motoren gekozen, als ik vragen mag?
    https://emaxmodel.com/products/pre-...00kv-brushless-motor-for-rc-drone-fpv-racing#

    Als je in de specificaties leest, dat de maximale stroom die deze motoren kunnen trekken 52A is en je 15A regelaars wilt gebruiken...
    Ik zou de 15A regelaars niet in het frame moffelen, maar aan de armen op het frame monteren, zodat ze optimale koeling hebben.

    Groeten, Jan.
     
  12. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.094
    De balancerconnector heeft 4 contacten. Tussen pinnen 1 en 2 cel 1, tussen de pinnen 2 en 3 cel 2 en tussen de pinnen 3 en 4 cel 3, dit alles bij een 3 cel pakket. Als de Li-Po goed is moeten de drie cellen nagenoeg de zelfde spanning hebben. Zijn de cellen vol, dan is de spanning 4,2 volt per cel, ontladen rond de 3,2 volt per cel. Bij 3 volt of lager is de cel stuk.

    Pas op dat je bij het meten geen kortsluiting maakt. De draden van de Li-Po naar de balancerconnector zijn dun en verbranden snel.

    De in de specificaties van de motor genoemde stroomsterkte van 52 ampère geldt bij 6 cellen. bij 3 cellen zal die aanzienlijk lager zijn.
    Bij een verdubbeling van de spanning zal de stroomsterkte ongeveer verviervodigen. Als je de spanning halveert, van 6 naar 4 Li-Po cellen zal de stroomsterkte vier maal zo laag worden, zo rond de 14 ampère. Dit is de theorie, de praktijk kan door een variatie in de de belasting van de motor iets anders zijn. In ieder geval iets om in de gaten te houden.
     
    Laatst bewerkt: 29 jan 2022
  13. Ard Schell

    Ard Schell

    Lid geworden:
    20 mei 2009
    Berichten:
    401
    Locatie:
    Doetinchem
    Groeten, Jan.[/QUOTE]
    Klopt Jan, weet er alles van.
    Had deze nog liggen en doe er niets mee.
    Heeeel lang geleden nog eens een KK fc er op gehad.
    Vloog super hoor, maar een carbon frame is nog beter en een stuk lichter en erg sterk.
     

Deel Deze Pagina