zelfbouw racer

Discussie in 'Algemeen auto's' gestart door Anonymous, 31 aug 2003.

  1. Anonymous

    Anonymous Guest

    hallo

    ik zou graag een zelfbouw auto maken en ook zelf een chassis. nou heb ik
    een vraag
    asl ik een chassis heb en een ontvagen en servos wat zou ik dan nog meer moeten hebben een wat zou ik beter moeten kopen en wat beter zelf maken.

    Het moet wel een beetje lowbudget zijn.


    alvast bedankt
     
  2. Marcel_22

    Marcel_22 Guest

    wil je brandstof of elektro rijden.

    kan je beter aanraden een auto te kopen (inplaats van zelf maken)

    maar mocht je het zelf willen doen wat dacht je dan van:

    Motor (elektro of Brandstof)
    tandwielen (versnellingsbak)
    schokbrekers
    aandrijfassen
    stuur servo
    gas / rem servo
    stuurstangen

    enzovoort enzovoort

    denk "weet haast wel zeker" dat het absoluut niet goedkoper word als je hem zelf bouwt aangezien je het hebt over low budget.

    kijk beter uit naar een RTR set van HPI bijvoorbeeld:

    de HPI sprint (elektro) kant en klaar voor zo'n 369.95 ( Als set, compleet met stuurwielzender, snelle motor, electronische regelaar, accu en snellader)

    of naar een tamiya


    kom eerst maar eens met wat meer gegevens

    wat wil je : elektro of brandstof
    gebruik: offroad of onroad

    enz enz.
     
  3. Anonymous

    Anonymous Guest

    Je kan zelf ook hele goedkope wagens maken hoor ;)
    Maar als je echt alles zelf moet doen, ja..dat kan wel duur worden
    Dus raad ik je een leuke electro wagen aan :p of je koopt een 2de hands wagen..en die bouw je om tot 'zelfgemaakte' wagen
     
  4. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.463
    Locatie:
    Sassenheim
    Ik kan je aanraden om de aandrijving en lagerblokken van een bestaande auto te nemen, dat zijn namelijk de moeilijkste onderdelen met ook slijtage.
     
  5. Theo Coenen

    Theo Coenen Guest

    Ik heb dit 20 jaar geleden ook gedaan en toen met electromotor.
    Als chasisplaat had ik een glasvezelplaat gebruikt, nu zou ik koolstof plaat nemen. Als voorwiel ophanging de set van Bolink die toen lekker licht was. Achterwiel ophanging en aandrijving van de Assosiated A12 (?) Als motor eerst de Mabuchi 540 Blackmotor van Tamiya en later de snelle motor van Assosiated. Alles waarvan ik dacht dat het niet nodig was heb ik toen weggelaten ivm gewichtsbesparing.
    Model was zeer snel en op de rolbanen van Vlb Volkel was het toen lekker racen met dit monster.
     
  6. Gerard_nl

    Gerard_nl Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 sep 2002
    Berichten:
    15.823
    Locatie:
    eindhoven, El diablo.
    qua kosten ben je denk ik goedkoper uit met een gekocht model, maar het zelf in elkaar prutsen van een model brengt ook veel fun met zich mee.

    even afwegen dus.
     
  7. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.463
    Locatie:
    Sassenheim
  8. reload

    reload Guest

    Ik ben zelf niet zo handig maar ik gok dat je toch zeker niet alles zelf kan maken. En als je dan de modelbouwwinkels hoort zeggen 'wij leven van de onderdelen en niet van de RTR kits' dan kun je op je eigen vingers wel natellen dat een RTR kit kopen hoogstwaarschijnlijk goedkoper is. Ik heb laatst even uitgerekend wat ik aan onderdelen kwijt ben als ik alles (exclusief motor, exhaust, bodemplaat, radioplaat, zender, ontvanger, servo's) 1 keer vervang; de kosten waren gelijk aan de prijs van de RTR kit (inclusief motor, exhaust, bodemplaat, radioplaat, zender, ontvanger, servo's). Voor de kosten hoef je het dus denk ik zeker niet te doen.
     
  9. Anonymous

    Anonymous Guest

    bedankt voor de reacties maar ik vind als ik iets zelf maak vindt ik het wel 100 keer mooier
     
  10. reload

    reload Guest

    Het resultaat of de hobby? :wink:
     
  11. Anonymous

    Anonymous Guest

    als je het resultaat klaar hebt en het is goed dan
    geeft dat al zelfvoldoening en het rijden daar moet je gewoon van houden en dat doe ik
    dus
     
  12. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.463
    Locatie:
    Sassenheim
    Het gaat mij natuurlijk om de verbetering van een bestaande auto en natuurlijk om de eer als het een verbetering is. Natturlijk kan je bv. voor een Micro hele mooie chassistjes kopen maar die zijn vaak ook duur.

    Een RTR is altijd een compleet gemaakte kit van een losse auto, onderdelen zijn dus altijd verkrijgbaar.
    Maar onderdelen zijn vaak duur...... Als ik een losse chassis maak voor een Micro en ik wl daarbij een oneway diff voor en een balldiff achter hoef ik niet zoveel plastick te hebben maar als ik de resterende benodigde onderdelen op een rijtje zet kan ik net zo goed een complete kit open.

    Ook bij een Serpent 950 (oid). Als je alleen van de aandrijving, uprights/stuurblokken en een demperset uitgaat kom je al op zo'n 300 euro, dat is al de helft van een complete auto.

    Dergelijke nieuw-projecten zijn economisch niet echt haalbaar, een oudere auto zo weer rijdend krijgen is juist wel goed te doen en erg leuk !
     
  13. reload

    reload Guest

    Dat lijkt mij nou ook wel eens wat; zo'n 'projectje'. 2e hands auto kopen en em dan helemaal weer opknappen. Zijn er nog specifieke dingen waar je op moet letten als je overweegt een opknap auto te kopen?
     
  14. Anonymous

    Anonymous Guest

    de aandrijving.. Dat is eigenlijk wel belangrijk.(stel dat het een echt oudere auto is)
     

Deel Deze Pagina