hallo ik zou graag een zelfbouw auto maken en ook zelf een chassis. nou heb ik een vraag asl ik een chassis heb en een ontvagen en servos wat zou ik dan nog meer moeten hebben een wat zou ik beter moeten kopen en wat beter zelf maken. Het moet wel een beetje lowbudget zijn. alvast bedankt
wil je brandstof of elektro rijden. kan je beter aanraden een auto te kopen (inplaats van zelf maken) maar mocht je het zelf willen doen wat dacht je dan van: Motor (elektro of Brandstof) tandwielen (versnellingsbak) schokbrekers aandrijfassen stuur servo gas / rem servo stuurstangen enzovoort enzovoort denk "weet haast wel zeker" dat het absoluut niet goedkoper word als je hem zelf bouwt aangezien je het hebt over low budget. kijk beter uit naar een RTR set van HPI bijvoorbeeld: de HPI sprint (elektro) kant en klaar voor zo'n 369.95 ( Als set, compleet met stuurwielzender, snelle motor, electronische regelaar, accu en snellader) of naar een tamiya kom eerst maar eens met wat meer gegevens wat wil je : elektro of brandstof gebruik: offroad of onroad enz enz.
Je kan zelf ook hele goedkope wagens maken hoor Maar als je echt alles zelf moet doen, ja..dat kan wel duur worden Dus raad ik je een leuke electro wagen aan of je koopt een 2de hands wagen..en die bouw je om tot 'zelfgemaakte' wagen
Ik kan je aanraden om de aandrijving en lagerblokken van een bestaande auto te nemen, dat zijn namelijk de moeilijkste onderdelen met ook slijtage.
Ik heb dit 20 jaar geleden ook gedaan en toen met electromotor. Als chasisplaat had ik een glasvezelplaat gebruikt, nu zou ik koolstof plaat nemen. Als voorwiel ophanging de set van Bolink die toen lekker licht was. Achterwiel ophanging en aandrijving van de Assosiated A12 (?) Als motor eerst de Mabuchi 540 Blackmotor van Tamiya en later de snelle motor van Assosiated. Alles waarvan ik dacht dat het niet nodig was heb ik toen weggelaten ivm gewichtsbesparing. Model was zeer snel en op de rolbanen van Vlb Volkel was het toen lekker racen met dit monster.
qua kosten ben je denk ik goedkoper uit met een gekocht model, maar het zelf in elkaar prutsen van een model brengt ook veel fun met zich mee. even afwegen dus.
Ik heb hier nog wat foto's van een 1:8 onroad project van een vriend van mij: http://www.euronet.nl/users/tooms/rc/DSCF0034.JPG http://www.euronet.nl/users/tooms/rc/DSCF0035.JPG http://www.euronet.nl/users/tooms/rc/DSCF0036.JPG http://www.euronet.nl/users/tooms/rc/DSCF0037.JPG http://www.euronet.nl/users/tooms/rc/DSCF0038.JPG http://www.euronet.nl/users/tooms/rc/DSCF0039.JPG Ik heb in mijn RC verleden ook nooit stilgezeten, hier is mijn laatste project met een micro RS4: http://www.yourmicro.com/forums/showthread.php?s=&threadid=5206
Ik ben zelf niet zo handig maar ik gok dat je toch zeker niet alles zelf kan maken. En als je dan de modelbouwwinkels hoort zeggen 'wij leven van de onderdelen en niet van de RTR kits' dan kun je op je eigen vingers wel natellen dat een RTR kit kopen hoogstwaarschijnlijk goedkoper is. Ik heb laatst even uitgerekend wat ik aan onderdelen kwijt ben als ik alles (exclusief motor, exhaust, bodemplaat, radioplaat, zender, ontvanger, servo's) 1 keer vervang; de kosten waren gelijk aan de prijs van de RTR kit (inclusief motor, exhaust, bodemplaat, radioplaat, zender, ontvanger, servo's). Voor de kosten hoef je het dus denk ik zeker niet te doen.
als je het resultaat klaar hebt en het is goed dan geeft dat al zelfvoldoening en het rijden daar moet je gewoon van houden en dat doe ik dus
Het gaat mij natuurlijk om de verbetering van een bestaande auto en natuurlijk om de eer als het een verbetering is. Natturlijk kan je bv. voor een Micro hele mooie chassistjes kopen maar die zijn vaak ook duur. Een RTR is altijd een compleet gemaakte kit van een losse auto, onderdelen zijn dus altijd verkrijgbaar. Maar onderdelen zijn vaak duur...... Als ik een losse chassis maak voor een Micro en ik wl daarbij een oneway diff voor en een balldiff achter hoef ik niet zoveel plastick te hebben maar als ik de resterende benodigde onderdelen op een rijtje zet kan ik net zo goed een complete kit open. Ook bij een Serpent 950 (oid). Als je alleen van de aandrijving, uprights/stuurblokken en een demperset uitgaat kom je al op zo'n 300 euro, dat is al de helft van een complete auto. Dergelijke nieuw-projecten zijn economisch niet echt haalbaar, een oudere auto zo weer rijdend krijgen is juist wel goed te doen en erg leuk !
Dat lijkt mij nou ook wel eens wat; zo'n 'projectje'. 2e hands auto kopen en em dan helemaal weer opknappen. Zijn er nog specifieke dingen waar je op moet letten als je overweegt een opknap auto te kopen?