zelfbouw sport-f3c romp

Discussie in 'bouwverslagen' gestart door helipat 21, 12 nov 2009.

  1. helipat 21

    helipat 21

    Lid geworden:
    17 jun 2008
    Berichten:
    44
    Locatie:
    in de kelder voor nu
    Hierbij een verslag van een eigenbouw sport romp voor een raptor 50. De bedoelling hierachter is een fuselage te maken die lekker vliegt en er een beetje goed uitziet.

    Omdat ik zelf de "gewone doorsnee" vlieger ben, geen 3d en gekke fratsen is de romp daarop ontworpen.:rolleyes: Naast het vliegen vind het bouwen ervan net zo leuk, vandaar dit project.

    Immiddels is de eerst mal klaar, en ben ik benieuwd naar de reacties en tips (de eerste romp moet nog getrokken worden).

    Ik ga aan de hand van een foto-verslag laten zien hoe ik de mal gemaakt heb.

    [​IMG]
    het aftekenen van de romp op karton om te zien hoe hij eruit moet komen te zien.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 16 nov 2015
  2. Super john

    Super john verslagschrijvers

    Lid geworden:
    24 feb 2005
    Berichten:
    1.710
    Locatie:
    Omg. Utrecht
    Ik volg diverse zelf bouw rompen maar ben nog nergens een F3C romp tegen gekomen, ben dus erg benieuwd naar het resultaat. Hoe ben je aan de maten gekomen van de romp, zelf verzonnen??

    Suc6 en dit draadje ga ik zeker ff volgen.
     
  3. helipat 21

    helipat 21

    Lid geworden:
    17 jun 2008
    Berichten:
    44
    Locatie:
    in de kelder voor nu
    eerste vorm

    Als eerste ben ik begonnen met pur, om te kijken hoe hij eruit kwam te zien. Het voordeel aan pur is, dat het makkelijk te bewerken is met een mes en zo er een vorm in te krijgen is (afgekeken van Feagle :cool:).

    [​IMG]

    De eerste vorm erin.

    [​IMG]

    Dit was van de zomermaanden op het terras en vond mijn vriendin het nog leuk wat ik aan het doen was :D.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 16 nov 2015
  4. Super john

    Super john verslagschrijvers

    Lid geworden:
    24 feb 2005
    Berichten:
    1.710
    Locatie:
    Omg. Utrecht
  5. helipat 21

    helipat 21

    Lid geworden:
    17 jun 2008
    Berichten:
    44
    Locatie:
    in de kelder voor nu
    aan super john

    Ja, ik ben eerst gaan kijken wat ik voor een rompen ik mooi vond en daar ideen van genomen en die samen met de maten van mijn heli gebruikt.
     
  6. helipat 21

    helipat 21

    Lid geworden:
    17 jun 2008
    Berichten:
    44
    Locatie:
    in de kelder voor nu
    aan super john

    Die methode heb ik ook gebruikt maar om te kijken of de vorm wat is, is pur erg gemakkelijk
     
  7. laurens

    laurens Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2003
    Berichten:
    6.133
    Locatie:
    Oegstgeest
  8. Super john

    Super john verslagschrijvers

    Lid geworden:
    24 feb 2005
    Berichten:
    1.710
    Locatie:
    Omg. Utrecht
  9. helipat 21

    helipat 21

    Lid geworden:
    17 jun 2008
    Berichten:
    44
    Locatie:
    in de kelder voor nu
    met gips knoeien

    Nadat de grofe vorm er met pur erin zat, ben ik hem met gips gaan bekleden voor de maatvoering.

    [​IMG]

    Van deze helft ben ik met pur een afdruk gaan maken om te kijken of de maten klopten.

    [​IMG]

    En deze maten weer gekopieerd naar roofmate (globaal en met speling).


    [​IMG]

    De roofmate heb ik ruim genomen zodat de vorm er eerst globaal erin kwam en daarna fijner. Op dit punt begint de stofontwikkeling en gaan vrouwen zeuren.:D

    Op de achtergrond zie de helft liggen die ik gebruikte voor de maten.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 16 nov 2015
  10. helipat 21

    helipat 21

    Lid geworden:
    17 jun 2008
    Berichten:
    44
    Locatie:
    in de kelder voor nu
    ruw vorm

    Toen de platen roofmate tegen elkaar aan zaten ben ik met een grofe vijl gaan raspen, het is gemakkelijker als je hiermee bezig met een watervaste stift telkens lijnen te zetten zodat je ziet waar je zit.

    [​IMG]

    De hoeveelheid kruimels roofmate vliegen je werkelijk om de oren en omdat ze statisch zijn blijven ze overal aan kleven. Het opzuigen met een stofzuiger gaat overgeens erg makkelijk (ook op het terras want dit is echt een karwei wat je buiten moet doen).

    [​IMG]

    Even een foto van de drie vormen om voor mezelf een indruk te hebben en te zien wat ik gedaan had.:) De rechter pur schaal had ik in de zon laten liggen.

    [​IMG]

    Hier begint de juiste vorm te komen en starten ik met plamuur om de vloeiende vormen te maken.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 16 nov 2015
  11. helipat 21

    helipat 21

    Lid geworden:
    17 jun 2008
    Berichten:
    44
    Locatie:
    in de kelder voor nu
    kijken, schuren en vijlen

    Aan de hand van schetsen en tekeningen, die ik gemaakt had voordat ik hiermee begon, kon ik de grote lijnen met het schuren maken. Aan de hand van sjablonen kon ik zien of ik "goed" zat.
    Met behulp van gips en plamuur kan je, als je fouten maakt, die makkelijk herstellen.

    [​IMG]

    Soms moet je, voor jezelf, ook de boel visualiseren en op deze manier deed ik het. Op het wasrek zodat ik hem ook vanuit een hoek kon bekijken. Als je hem een beetje intekend krijg visueel een aardig beeld.

    [​IMG]

    Verder is het smeren, vijlen en schuren en dit deed ik totdat de vorm er goed inzat en het tijd werd voor het staartgedeelte. De staart werd op dezelfde manier gemaakt als de romp.

    [​IMG]

    Om een idee te krijgen hoe hij eruit komt te zien.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 16 nov 2015
  12. helipat 21

    helipat 21

    Lid geworden:
    17 jun 2008
    Berichten:
    44
    Locatie:
    in de kelder voor nu
    staart erop

    De staart is net als de romp over-size gesneden waardoor je gemakkelijker schuurt. De maten voor de romp moeten nu overeen komen met de maten van de heli omdat ze achteraf moeilijk te herstellen zijn (veel passen en meten).

    [​IMG]

    Naarmate je verder komt met de romp krijg je ook te maken met de kans op beschadigingen. Hier zie je dat op de vinnen. Bij mij was het zo, hoe verder ik kwam, hoe voorzichtiger ik werd met wat ik deed.

    [​IMG]

    Opnieuw brak er een tijd aan van schuren, smeren, passen en meten.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Ik werd ook in die tijd verbannen door mijn vriendin van het terras naar de kelder vanwege de troep die ik aan het maken was. Ook had ik in de gaten dat ik er immiddels al meer dan 2 maanden mee bezig was en dat ik nog maar halverwege zat. Veel mensen vragen je dan ook wanneer die klaar is en als je zegt dat het misschien nog een half jaar duurt verklaren ze je voor gek?!

    Doordat ik nu in de kelder bezig was, vergat ik vaak mijn camera mee te nemen waardoor ik geen foto's heb van het glassen van de romp en het spuiten ervan. Wel van het eindresultaat omdat de romp weer even werd binnengelaten om hem te showen.

    [​IMG]


    Vanwege een val van de romp heb ik de vinnen eraf gelaten (eigen fout, even niet opletten en bang kapot), met in mijn achterhoofd om later tijdens test-vluchten met verschillende groottes te gaan spelen.

    Nadat de 2k lak goed uitgehard was, begon het poetsen en het in de loswas zetten. Op dit punt zit je halverwege.

    [​IMG]

    Voila, het resultaat in het zonnetje en ik zeker niet ontevreden.
    Op naar de mal maken.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 16 nov 2015
  13. Super john

    Super john verslagschrijvers

    Lid geworden:
    24 feb 2005
    Berichten:
    1.710
    Locatie:
    Omg. Utrecht
    Ziet er goed uit, ben benieuwd naar het eindresultaat.
     
  14. Greyman

    Greyman

    Lid geworden:
    11 apr 2006
    Berichten:
    189
    Locatie:
    Antwerpen
    Hallo,

    in het begin was ik een beetje sceptisch,maar nu moet ik vaststellen dat het echt goed begint te komen,volhouden en dan krijg je vast iets moois..
    Grtz Dimitri;)
     
  15. helipat 21

    helipat 21

    Lid geworden:
    17 jun 2008
    Berichten:
    44
    Locatie:
    in de kelder voor nu
    Bedankt voor jullie positieve reacties. Ik heb de mal immiddels bijgeslijpen en breng dit weekend de lossingswas aan zodat ik de eerste "trekking" kan beginnen. Dit is voor mij ook spannend aangezien ik dit ook voor de eerst keer doe. Ik ga op verschillende punten afwijken van wat anderen doen, omdat ik denk dat sommige rompen simpeler kunnen. De rest van het verhaal komt er ook aan, betreffende de mal maken.:D
     
  16. Super john

    Super john verslagschrijvers

    Lid geworden:
    24 feb 2005
    Berichten:
    1.710
    Locatie:
    Omg. Utrecht
    Helipat:hoelang ben je al bezig? aan je posts te zien 1 dag maar volgens mij ben je van de zomer al begonnen...
     
  17. helipat 21

    helipat 21

    Lid geworden:
    17 jun 2008
    Berichten:
    44
    Locatie:
    in de kelder voor nu
    aan Super John

    Ik ben met het idee en het tekenen in juni begonnen en een maand later met het "knutselen". Er gaat meer tijd inzitten in de plug en mal maken dan in de rompen trekken.:rolleyes: Ook kosten mij het veel tijd van het uitpuzzelen hoe alles moest en waar je de juiste materialen kon kopen.
     
  18. heimhelicopters

    heimhelicopters verslagschrijvers

    Lid geworden:
    23 mrt 2005
    Berichten:
    1.789
    Locatie:
    hengelo
    Juist ,

    ik ben ook erg benieuwd hoe jij het gaat doen. Ik ben met mijn romp nog niet verder gekomen dan het plakken van glasmatten.
    Ik heb de glasmatten met epoxy aangebracht. en er komt voor mij dus nu eeen tijd van weer plamuren en schuren. Welke plamuur raad je me aan. en welke 2k lak raad je me aan om daarna te gebruiken? Misschien wil je iets meer in detail uitleggen wat jij gedaan hebt....

    Bedankt
    succes
    groeten
    steven
     
  19. helipat 21

    helipat 21

    Lid geworden:
    17 jun 2008
    Berichten:
    44
    Locatie:
    in de kelder voor nu
    de mal

    Hoi Steven, ik volg je "dagboek" en weet dus dat je ook met een romp bezig bent. ;) Voordat ik je ga vertellen hoe ik het gedaan heb, moet ik je zeggen dat er 'velen wegen naar Rome leiden' en dat mijn manier misschien niet de juiste is volgens anderen. Ik heb op het internet veel manieren gezien hoe ze een 'plug' maken en de meningen lopen daarover uiteen. De een werkt met piepschuim en de ander weer met hout, enz. Jouw manier komt overeen met hoe ik het gedaan heb.

    Omdat ik nog relatief nieuw ben met het mallen maken en met het posten van berichten op het forum (ik lees liever wat anderen doen en kijk wat er voor mij van toepassing is), hoor ik graag wat anderen ervan vinden en kan ik uitleggen van wat ik gedaan heb. Ik ben 'nog' geen expert wat mallenbouw aangaat en laat via dit verslag zien waar ik mee bezig ben. Dus ik ook graag de op en aanmerkening van anderen.

    De werkwijze die ik voor mezelf gebruik is de 'KISS' methode (Keep It Simple Stupid :cool:), dus zo simpel als mogelijk en tegen de meest lage kosten. Meestal bekijk ik het zoals Bert en Ernie :D en denk dan 'als zij het kunnen, dan kan ik het ook'.

    Voor iedereen die dit volgt, het is niet mijn bedoeling om bedrijven c.q. bouwmarkten af te doen als slecht maar vaak verkopen ze iets waar ze zelf geen verstand van hebben of je krijgt slecht advies en je betaald een te hoge prijs. Sorry voor de grote bedrijven (je kunt zelf wel bedenken welke ik hiermee bedoel) maar dit is mijn ervaring.

    Okee, hier volgt mijn opsomming van binnen naar buiten hoe ik te werk ben gegaan:

    *Roofmate- bij de lokale 'goeie' bouwmarkt. De gamma, praxis, enz. hebben het vaak niet en de kwaliteit die ze wel verkopen is niet goed. Schuimplaten kan je in meerderen kwaliteiten kopen en je moet die hebben met de hoogste dichtheid en gelijkheid van het schuim. De betere bouwmarkt waar de prof. isolateur zijn schuim haalt, verkoopt vaak ook wel een paar plaatjes los of vraag op een bouwplaats om restafval (ze zijn dit graag kwijt i.v.m. de kosten van afval) en ze zijn een stuk goedkoper.

    Roofmate kun je snijden, raspen, vijlen, enz. in elke vorm wat je maar wilt en is vrij stevig.

    *Gips en plamuur-Deze gebruikte ik om de juiste vormen en de roofmate glad te krijgen. De roofmate als die geschuurt word is al mooi glad maar voor beschadigingen en het bijwerken ervan heb ik dit gebruikt. Roofmate is makkelijk in te deuken en deze komen niet terug in vorm en met een laagje gips erop blijft het beter.
    Het gips en de plamuur komen van de Action (goedkoop en goed, aangezien je het meeste er weer vanaf schuurt).

    *epoxy en glasweefsel- Deze gebruiken om de romp te verstevigen en hem af te sluiten c.q. binnendringen van stoffen tegen te gaan. Ik heb 2 lagen 80 gr. weefsel gebruikt. Epoxy gebruiken en geen anderen poly's omdat alleen epoxy het schuim niet aanvreet (bij houten pluggen is het weer anders). Er goed voor zorgen dus, dat de gehele romp gesloten is.

    Mijn epoxy komt van R-G. Duitsland af. Dit is de normale laminaat epoxy met een potlife van 45 min. Voor iedereen die geintresseerd hierin is, donwload hun handleiding, die is werkelijk top enenals hun produkten.

    *plamuur en primer- Als de romp goed gesloten is kun je hem plamuren met een polyesther plamuur en tussendoor met een primer spuiten waar je nog moet plamuren. Dit is misschien de belangrijkste fase van de plug maken, neem hiervoor ook de tijd. Stom genoeg heb ik hier geen foto's van omdat ik telkens vergat mijn camera mee te nemen. Schuren, smeren, schuren, spuiten en weer overnieuw doen hoort er bij. Wees in deze fase kritisch want hier valt of staat de plug voor de mal maken. Wees niet bang dat de plamuur niet goed pakt of loslaat want dat gebeurt niet. Poly-plamuur is anders opgebouwt dan lamineer-poly (andere type harder en samenstelling).

    Polyesther plamuur kun je het beste en goedkoopste krijgen bij een auto-verfspeciallist, neem er een die geen vezels heeft (dit zijn meestal de afwerk plamuren) en een wat zachtere (minder hard schuren). Zoek een goede autoverfboer uit, ik leg later uit waarom.

    De primer die ik gebruikte kwam van de Action (wederom goed en goedkoop).
    Kijk ook even verder bij de Action voor goedkope kwasten, rollers, enz. voor als je gaat lamineren (die gooi je toch weg).

    Okee, waarom is een goede auto verfboer belangrijk? Toen ik er een gevonden had, keek ik mijn ogen uit, van wat ze allemaal niet hadden wat ik kon gebruiken voor modelbouw. Alle soorten verf, schuurmaterialen, plamuren, enz. en de kennis van deze gasten. Als je een goede hebt, zijn er geen gekke vragen meer die anderen niet kunnen beantwoorden. Zoek een goede! Kom hier zo weer op terug.

    *top-coating-2k lak, dd lak en alle lak soorten als ze maar keihard worden. Waarom? De lak soorten die keihard worden zijn vaak bestand tegen velen soorten oplosmiddelen die in de produkten zitten voor de mal maken. Dat is het meest belangrijke van de lak. En natuurlijk dat deze glad is.:cool: Ik weet dat hier weer iedereen zijn eigen manier heeft maar wil je op zeker spelen gebruik dan een 2k lak, punt!

    Waarom die goede auto-verfboer? Nauw, die heeft deze! De goede auto-verfboeren verkopen 2k lakken. De vernislakken en bij mij ook de gekleurde! Ter plekke gemend of uit de schap. De gemengde moet je gebruiken binnen 24 uur maar die vernis 2k uit de schap mix je zelf voor gebruik door een ventiel in de spuitbus te openen en zo de 2k lak te krijgen (beetje moeilijk verhaal maar kijk eens op internet bij spuitbussen 2k lak en je begrijpt wat ik bedoel). Vaak zijn deze bedrijven ook hiermee het goedkoopst omdat dit voor hun normaal werk is.

    Dat is mijn verhaal achter het 'plug' maken. Op de foto's, met deze tekst erbij kun je misschien wat en zoniet vraag het me gerust.

    Van de week het verdere verslag van de mal maken.

    gr. Pat

    p.s. en om je lekker te maken hierbij alvast mijn eerste mal.:p
    vorige week was die uitgehard en op de foto was de plug er net uit!

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 16 nov 2015
  20. Super john

    Super john verslagschrijvers

    Lid geworden:
    24 feb 2005
    Berichten:
    1.710
    Locatie:
    Omg. Utrecht
    Holie shit man....dat ziet er gaaf uit!!!
     

Deel Deze Pagina