zelfbouw SuperGee II

Speedsweets zei:
ben benieuwd hoe dat vluchtje nu ging. gooide je inde bel, moest je zoeken? richtingroer nu of zonder?

Nee, moest zoeken. Probeer sinds kort een "Z" te vliegen, op zoek naar een bel. Bij de tweede bocht was het raak. Na afgedreven te zijn met de wind, weer opzoek naar een nieuwe bel. Ook dat lukte.... een derde keer zat er helaas niet meer in. Nu waren dit geen super bellen, maar niet dalen is al heel wat voor mij :)

Ja, het richtingsroer doet het weer. De koolstofstuurstang was gebroken, deze vervangen en alles deed het weer.

Speedsweets zei:
Heb jij al eens last gehad van delaminatie vlak voor het aileronscharnier?
Ik denk dat het komt door een harde neuslanding, de massatraagheid van het aileron dat de hoge piekbelasting op het scharnier vormt.

Ja, denk niet dat dat te voorkomen is, behalve dan door niet te hard te landen. De energie moet ergens heen en het zwakstepunt gaat dan als eerste kapot. Je kunt misschien wat kleine (speldenprik) gaatjes in de vleugelmaken, daar waar het schanier komt. Hierdoor krijg je een betere hechting. Maar dan gaat het ergens anders wel kapot...... Zoals iemand ooit zij "Build to Fly, Not to Crash". Je kunt je DLG veel sterker maken, zelfs zo dat ie de meeste crashes zal overleven. Maar of ie dan nog lekker vliegt, denkt het niet.

Nu ik wat meer uren gevlogen heb, kom ik ondertussen op 9 van 10 dat ik hem kan vangen. De hoeveelheid schade en slijtage neemt dan behoorlijk af.

Ja, dat is duidelijk. Ik denk wel dat ik dat gedeelte voordat de mylar erop gaat even met de roller insmeer, dat deed ik tot nu niet. Gaatjes is een goed idee...

Ik moest het repareren met CA. Het kevlar kreeg ook wat mee. Nu moet ik het hele scharnier leegkrabben, balen....

gr eric

Hi Eric,

Welke epoxiehars pas jij toe voor je lamineerwerk ?? (glas/schuim)
Ik dacht dat ik hier een super epoxie had, Araldit LY5052/Araldur 5052CH,
maar de hechting tussen schuim en glas vind ik ronduit slecht.
Deze Araldit/dur combinatie geeft wel het hardste oppervlak wat ik ooit ben tegengekomen bij een koudhardend proces.

Arno

Hai Arno,

ik heb de spullen gekocht bij EMC-VEGA. De hars is L-285 en de harder H-285. De potlife is goed te doen, ik kan op deze manier de hele vleugel doen. Per kant maak ik dan aan.

De hechting zal ongetwijfeld goed zijn. Ik denk dat de fout bij mij ligt. Te droog werken. Ik moet de volgende keer gewoon een keer met de roller langs de rand waar de scharnieren komen.

Het gewicht van de vleugel is gewoon inherent aan het gebruikte kevlar. Ik heb nu wel hard alles platgerold en op deze manier al 14 gram kunnen besparen, nu nog ander kevlar, dat moet 10% verschil maken. Mijn complete laminaat met versterkingen en al komt nu op 74 gram.

Als ik het zo hoor is die hars wel ok, ben je bang dat het niet werkt?
Een vraag, maak je het schuim wel goed stofvrij?

gr eric

arno888 zei:
Welke epoxiehars pas jij toe voor je lamineerwerk ?? (glas/schuim)
Ik dacht dat ik hier een super epoxie had, Araldit LY5052/Araldur 5052CH,
maar de hechting tussen schuim en glas vind ik ronduit slecht.
Deze Araldit/dur combinatie geeft wel het hardste oppervlak wat ik ooit ben tegengekomen bij een koudhardend proces.

Laat eens wat foto's zien, van het resultaat. Misschien dat wij kunnen beoordelen wat er fout is, gegaan.

Denk dat jet prima moet werken, heb hier een document gevonden (uit iran ???) http://journal.ippi.ac.ir/manuscripts/IPJ-2006-01-586.pdf waar ze sterke analyse doen (volgens mij) van deze epoxy met glas op een schuimkern. Lijkt inderdaad best sterk.

Leuk artikeltje, eric

zie je het verschil nog tussen laminaat zo op het schuim en die met van te voren natgemaakte kern?

interessant voor mijn scharnierprobleem.

gr eric

Je hebt gewoon wat extra hechting nodig op de schanierlijn. Maar het probleem los je niet op met extra epoxy. Alles wat je los wilt hebben, begin je bij de rand..... Daar blijft de hechting gewoon het slechts.

Dus dien je extra materiaal toe te voegen, zie hinges.pdf in een eerder bericht. Dit zal de extra houvast genereren voor je schanierlijn, die je volgens mij zoekt.

Zijn we dus terug bij ons boxidee van eerder deze week. De box zorgt ervoor dat het laminaat niet kan wijken.

toch maar doen dan....

gr eric

Jippie, ik mag weer bouwen...

Nou ja, ik moet........ voor mezelf dan.

Volgende week op vakantie, en echt goed voel ik me niet met 1 vleugel.... gezien mijn vliegkunsten dan, anders klinkt het zo blase..

En ..... met zelf bouwen, kost het toch minder...

Anyway, voor degene die het interessant vinden.

Ik ga ervoor...

De Supergee 2 vleugel.
Met D_box....???? dus geen UD -strips....
Met de in vorige berichten beschreven dichte ailerons/ vleugelkanten.
Met minder verstevigingen.
Met 1 extra laag 25 grma glas 1/3 van de koorde.
Met Eric zijn mooie xps kernen.
Kevlar buitenkant.
D-box van prefab 65 grams ud-weefsel.

GET THE PICTURE...

Ik vind het spannend en zet wat foto materiaal op mijn GALLERIJ.

Ik begin met weefsel snijden.
Vannochtend met 5 min epoxy een proef gemaakt. De gemaakte d-box was heftig sterk, hoewel ik maar 1 laag weefsel heb gebruikt.

Nou tot spreeks,

gr eric

Tjonge, tjonge,

deze vleugel is niet, even doen!!!!

eindelijk begin ik zo meteen aan het lamineren. Dat moet ook wel want morgennacht gaan we op vakantie...

ik ben nu 7 uur bezig geweest met het klaarmaken om te lamineren, dit duurt normaal 90 minuten, inclusief weefsel snijden.

Nou, wish me luck, ik denk dat het een uitdaging wordt, als het dan al niet was...

gr eric

haha, lol.

Veel plezier op vakantie!

Ik heb vandaag ff mijn vleugelkernen bekeken, wil ik morgen aan gaan beginnen :).

ps: is het nog gelukt met overschrijven?

Wat ik me nu afvraag als ik nou kernen heb en gewoon 1 laag glas erop smeer met kleine strookjes carbon/kevlar
moet je dan vacuum baggen ken begrijpen dat het materiaal dan mooi geperst wordt maar als je alles mooi strak erop legt en in smeert en dan later schuurt ben je er toch ook of maak ik nu een grote misvatting ?

beetje misvatting wel ja.

In principe heb je gelijk. Als je flink veel epoxy gebruikt kan je een prima vleugel maken op die manier. Het word dan alleen wel erg lastig om het weefsel mooi om alle rondingen te krijgen. Je zal extreem veel epoxy nodig hebben. veel daarvan trekt ook in de kern.

Met vacuüm baggen kan je mooi een droge layup toch strak tegen de kern aan drukken. Dit scheelt veel gewicht en sterkte wat echt essentieel is bij DLG's.

Zit je eraan te denken om er 1 zelf te maken?

Misschien zowieso wel even handig om in je profiel aan te geven waar je woont. Misschien woont er iemand dichtbij die je kan helpen (real-life :D)

Vacuüm baggen is dus zeker de moeite waard en op zich minder moeilijk dan je op het 1e gezicht denkt. Ik ben begonnen met een "balbo" bag. Die koop je voor een paar euro bij blokker ofzo. Kan je vacuümzuigen met de stofzuiger :)
niet ideaal, maar je kan wel mooi het weefsel aandrukken. nu ben ik bezig met een oude koelkastpomp. werkt helemaal ideaal. Zoek maar eens goed op het forum. is wel info over te vinden.

denk dat ik dat maar doe was al vanmiddag gaan zoeken naar en vacuumpomp
is moeilijk te vinden maar kijk wel ffies
die en over die kern jullie hebben het steeds over een schuim ken ik depron er ook voor gebruiken volgens mij lost dat ook op
met aceton
sietse zei:
beetje misvatting wel ja.

In principe heb je gelijk. Als je flink veel epoxy gebruikt kan je een prima vleugel maken op die manier. Het word dan alleen wel erg lastig om het weefsel mooi om alle rondingen te krijgen. Je zal extreem veel epoxy nodig hebben. veel daarvan trekt ook in de kern.

Met vacuüm baggen kan je mooi een droge layup toch strak tegen de kern aan drukken. Dit scheelt veel gewicht en sterkte wat echt essentieel is bij DLG's.

Zit je eraan te denken om er 1 zelf te maken?

Misschien zowieso wel even handig om in je profiel aan te geven waar je woont. Misschien woont er iemand dichtbij die je kan helpen (real-life :D)

Vacuüm baggen is dus zeker de moeite waard en op zich minder moeilijk dan je op het 1e gezicht denkt. Ik ben begonnen met een "balbo" bag. Die koop je voor een paar euro bij blokker ofzo. Kan je vacuümzuigen met de stofzuiger :)
niet ideaal, maar je kan wel mooi het weefsel aandrukken. nu ben ik bezig met een oude koelkastpomp. werkt helemaal ideaal. Zoek maar eens goed op het forum. is wel info over te vinden.

Back