zelfbouw SuperGee II

De staartstukken

IMAGE_00044.jpg

De vleugendelen, nog met de hand gesneden.

IMAGE_00045.jpg

IMAGE_00046.jpg

En de CNC machine / foamcutter, weer in opbouw. (speciaal voor de liefhebbers)

IMAGE_00047.jpg

De voortgang is langzaam, en het bouwen van 3 model tegelijk maakt het niet echt sneller.... Waarom 3 zul je denken, waarom niet. Het kost nauwelijks meer tijd om er 3 te maken dan ééntje. (volgens mij spreek ik mijzelf nu tegen ;) )

Zonder gekheid, wil er dit jaar echt een DLG jaar ervan gaan maken, dus als er 1 kapot gaat (heb ik weleens) wil ik een voorraad hebben om snel weer te kunnen vliegen. (En misschien wil er wel iemand eentje kopen.) maar heb nu de tijd om te bouwen, maar niet om te vliegen. Vanaf 1 juni is dat weer anderoms (lang verhaal)

Tja, mijn voordeel is dat het niet mijn eerste SuperGee is. Heb alle problemen ooit al eens opgelost, wat tot een redelijk vliegenend model leide. En natuurlijk heb alle toe te passen technieken ook al eens gebruikt.
Hoef dus niet zoveel na te denken, maar kan gewoon lekker bouwen.

dan gaat het wel sneller ja. Ik moet eerst ook de bouwmethodes opbouwen zegmaar.... (wel leuk trouwens, is stiekem ook eigenlijk mijn echte hobby, ontwerpen :D)

De staartstukken (mylars) geverfd en in de wax gezet.

IMAGE_00055.jpg

Glasdoek in de epoxy.

IMAGE_00056.jpg

En in de vacuumzak.

IMAGE_00057.jpg

Hmm, lekker 21 in.hg (geen idee, wat dat in nederlandse druk is)

IMAGE_00059.jpg

Nu, wachten tot het droog is (denk woensdag)

Woensdag 8O
Heb je geen harder bijgemengd :lol:
Bij mij gaat alles na 24 uur uit de zak. Bij warm weer of gebruik van de verwarming nog eerder.

@Theo,

Inderdaad, het kan na zo'n 24uur uit de zak. Maar duurt nog zeker een extra 24 uur voordat het echt door-gehard droog is. Sommige spreken zelfs van 5 dagen. Maar das me te echt lang.

Als je het er te vroeg mee verder gaat, laat de mylar niet echt goed los. Of het kost veel moeite, met de kans op "deuken" in het schuim (of was nu alleen met roofmate)

CNC machine is bijna klaar voor de eerste testen ;) Ga hem deze keer maar eens goed inregelen denk ik.

@Frans

Ja, zie nu ook voor het eerst, dat het er ook gewoon in mm op staat, 531mm/hg. Nu ben ik alleen vergeten of dat veel of weinig is. Weet wel dat je het met gewichten niet kan evennaren, hoeveel lijmklemmen of gewichten je ook gebruikt.

Hmm, het verfen is niet helemaal gelukt zag ik vanochtend. De carbon UD strook komt door de verf laag heel. Misschien de volgende keer toch de verf iets beter laten drogen. 45min is dus te kort (en dat wist ik natuurlijk ook wel, op de spuitbus staat 18uur als droogtijd) ;)

Het resultaat is dus niet heel mooi om naar te kijken, maar ziet er toch (ehm technisch) goed uit. Vanmiddag maar eens kijken of ik een foto kan plaatsen.

Todo lijstje:
- CNC machine verder aansluiten en afregelen.
- GMFC Pro (CNC) software uitproberen (werkt nu onder XP!)
- De mallen van de romp aan 1 kant, verdikken zodat er een randje ontstaat. Waarmee je de romphelften beter met elkaar kunt verbinden.

Hmm, totale gewicht (stab + fin) is 18gr geworden.
Das best veel, als je de tekening bekijkt staat het daar op 10gr totaal.
Misschien toch maar wat minder epoxy gebruiken, geen carbon meer, geen verf/lak.
Deze eerste versie zal toch te zwaar worden, maar beter één DLG die te zwaar is, dan géén DLG.

Tijd voor een nieuwe poging.

Todo:
CNC machine instellen, is technisch klaar voor gebruik.

Vandaag een nieuwe ontvanger besteld voor mijn SuperGee2

light4ckl1.jpg

Hopelijk is ie snel binnen!!

En ook maar eens een T3S-System Frequenzüberwachung (Scanner) gekocht. Leek me wel handig bij het "wildvliegen"
Misschien ook goed te gebruiken bij DLG meetings ;)

CNC foamcutter werkt, mooie vleugelkernen komen eruit.
Kwaliteit is erg goed te noemen. (Kopen??? €20 per vleugel (4 delen) ex verzend kosten, afhalen kan ook, PB graag, doe dit niet fulltime)

ik zit ook nog te denken om toch maar een echt goede ontvanger voor de supergee te kopen. Anders gaat er een 6-kanaals lexor (15 gram ofzo) in die het in een shockflyer buiten tot nu toe zonder glitches heeft gedaan. Ook bij vrij ver weg vliegen.
Mmh, nog meer twijvel..... Leuke hobby, ben alleen maar aan het twijvelen :roll:

Back