zelfbouw SuperGee II

Heb de ontvanger eindelijik een keertje getest, hij heeft zelfs een "fail-safe" mogelijkheid. Das toch niet gek, in zo'n klein ding.

Goed, terug naar de bouw....

De romp is klaar, dus alleen nog de vleugels bouwen (zie http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=34013) en alles samenvoegen en de "radio" spulen inbouwen. En ik kan weer DLG vliegen.

ps: Het voordeel is met een CNC machine wel, als ie aan het snijden is, heb ik alle tijd om lekker te bouwen.

fotootjes van de romp? :D

En waar heb je die ontvanger gekocht trouwens?

Goed dat ik trouwens voor DLG heb gekozen, blijkt dat je daar 139 jaar mee kan worden ;)

Foto's komen zondag, heb maar 2 avonden in de week dat ik kan bouwen. Zullen dus even op zich laten wachten, maar zal ze zeker plaatsen. Was vanmorgen net iets teveel werk om ook dat nog te doen.
Moest ze eerst nog uit de mallen halen, had ze gisteren aan elkaar geplakt. ;)

De ontvanger heb ik gekocht bij Act-Europe Duitsland ( http://www.acteshop.de/ ), wordt zonder (geplaasts) ontvanger huis geleverd, zit wel in de doos erbij natuurlijk.
Die hoef je er dus niet meer af te slopen, best handig.

Ja, daar zijn ze dan de foto's van mijn romp(je)
IMAGE_00069.jpg

De details van de romp, glas met carbon (lekker goedkoop)
IMAGE_00070.jpg

De staart, zie nog niet vast. Maar geeft een duidelijk beeld.
IMAGE_00071.jpg

De vleugel kernen, waar ik tevreden over ben, het heeft heel wat zweet (en tranen) gekost. Maar ze zijn bijna perfect.
IMAGE_00072.jpg

Tijd om er een echte vleugel van te maken.

ooooooohhhh, dat ziet er echt strak uit. Ik weet niet of ik nog fotoos van mijn rompje ga maken als ik die af krijg.....
sjips hé, respect....

Ik ga meer voor het principe: Hij moet het wel doen..., niet echt uiterste perfectie.

Eric van Dijken zei:
Maar ze zijn bijna perfect.
quote]

Perfect bouwt ook Phil Barnes niet. Die moet ook altijd naschuren :wink:

Ik hoop deze week mijn carbonstrips en vacuumpomp te krijgen. Als het mee zit gaat dan komend weekend de eerste vleugel in de zak.

Theo zei:
Ik hoop deze week mijn carbonstrips en vacuumpomp te krijgen. Als het mee zit gaat dan komend weekend de eerste vleugel in de zak.

Hoor ik daar iemand koffie aanbieden? Misschien dat we een afspraak kunnen maken voor vrijdag (nog net voor het weekend). En misschien neem ik dan wel een kadootje mee voor je ;)

sietse zei:
ooooooohhhh, dat ziet er echt strak uit. Ik weet niet of ik nog fotoos van mijn rompje ga maken als ik die af krijg.....
sjips hé, respect....
:oops: :oops: :oops:

sietse zei:
Ik ga meer voor het principe: Hij moet het wel doen..., niet echt uiterste perfectie.
Das ook mijn principe voor #1, maar misschien hebben we een verschillend uitgangspunt. Er zijn tientallen dingen die beter/anders kunnen, maar laat het eerst zo. Verbeteringen zal ik in #2 gaan doorvoeren.

Yea, eerste vleugelhelft is klaar.... 49Gr maar.
(Foto volgt nog)

:offtopic:
CNC machine loopt nu eindelijk lekker, zodra Theo de kwaliteit gecontroleerd heeft, zal ik ze voor de liefhebber gaan maken. Maar wacht niet te lang, ik ga er eerst maar 10 maken. Dus PB als je interesse hebt, ze kosten €20 (excl verzendkosten) of ruilen tegen een DLG rompje, staartboom of staartstukken,indien je meedoet met de F3k.nl DLG bouw. Maar dat hoort thuis in een ander draadje.

Antennedraad in de vleugel geplaats.
IMAGE_00075.jpg

De mallen in de wax, gereed voor #2
IMAGE_00076.jpg

Hup, hup hup, vleugel in de zak.
IMAGE_00077.jpg

En last but not least.....

De onderdelen zijn klaar :lol:
Nog één of twee avondjes bouwen en we kunnen vliegen.
IMAGE_00079.jpg

Ziet er strak uit Eric! Ben benieuwd naar het uiteindelijke resultaat en gewicht! Dat gaat vast dik onder de 300 uitkomen. Dat is al een besparing van meer dan 100 gram ten opzichte van waar we enkele jaren geleden mee vlogen.

Op de vleugel alleen ga ik al 50gr erop vooruit. Deze gaat naar schatting ongeveer 120gr wegen.

Zal volgende week de onderdelen eens gaan wegen, gewicht was niet zo belangrijk bij deze #1. Deze is meer om alles (mallen,snijden en baggen) weer een keertje gedaan te hebben.

En natuurlijk om snel weer een "eigen" DLG te hebben. (Nee, kopen is voor mij geen optie. Das niet leuk en tegen mijn lijfspreuk in)

@Theo, Heb morgen 2 vleugels voor je :D

ps: Hopelijk is mijn R&G bestelling deze week binnen, anders sta ik volgende week stil....

Ik heb inmiddels een setje van Erics vleugels in bezit. Zijn zeker van goede kwaliteit. Er is slechts zeer licht schuurwerk nodig. Neuslijst is mooi in profiel. Dat krijg je met de feathercut niet zo mooi.

Iemand die de DVD van Phil Barnes kent weet dat ook Phil nog nodig naschuurwerk verricht. Bij de set van Eric is dat stukken minder nodig.

Thanx Eric :thumbsup:

Ben blij dat je tevreden bent, zo draag ook ik mijn steentje bij om het DLG vliegen in Nederland te promoten.

Wil je ook zo'n (XPS vleugel kern) setje, PB'tje graag.

ps: In overleg zijn ook andere profielen/vleugels mogelijk.

mooi aanbod,maar voorlopig ga ik eerst zelf wat snijden en glassen om te oefenen.

Plaats vooral eens wat detail foto's. oa van de inbouw van de servo's en het pendelroer.

en ik vraag me nog af, of de vleugel ligger, gemaakt is uit rovings of uit een buis ?
bij de plannen van de gee, staat er kevlar voor de vleugels of is dit geen must ?
en dan nog die rompjes zijn die helft per helft onder vacuum gevormdt of in een keer met een ballon?

Val

val zei:
mooi aanbod,maar voorlopig ga ik eerst zelf wat snijden en glassen om te oefenen.
Prima, je weet me te vinden.

val zei:
Plaats vooral eens wat detail foto's. oa van de inbouw van de servo's en het pendelroer.
Komen hopelijk volgende week.

val zei:
en ik vraag me nog af, of de vleugel ligger, gemaakt is uit rovings of uit een buis ?
Deze keer met rovings, de volgende ga ik met carbonstrips (6mm x 0.6mm x 1m) maken. Buisen zijn veel te zwaar.

val zei:
bij de plannen van de gee, staat er kevlar voor de vleugels of is dit geen must ?
Tja, kevlar/aramide is een stuk stugger en steviger dan glas. Je zult dus veel sneller schade hebben indien je voor glas gaat. Je DLG is dus minder duurzaam, maar als het je eerste zelfbouw DLG is. Maak je nog genoeg foutjes, die je in een volgende versie anders/beter gaat doen.

val zei:
en dan nog die rompjes zijn die helft per helft onder vacuum gevormdt of in een keer met een ballon?
Hmm, geen van beide. Ik smeer de rompmallen in met wax (5x), daarna goed uit uitwrijven. Dan insmeren met epoxy, glas/carbon/glas erop/in leggen. Met een kwastje aandrukken, tot alles mooi nat is. Binnenste glaslaag afdeppen met een keukenpapiertje en daarna laten drogen.

Eric van Dijken zei:
Deze keer met rovings, de volgende ga ik met carbonstrips (6mm x 0.6mm x 1m) maken.
Worden deze strips rechtstreeks in het xps ingebed? of komt er nog bvb - balsa tussen, om webbing tegen te gaan?

Eric van Dijken zei:
Ik smeer de rompmallen in met wax (5x), daarna goed uit uitwrijven. Dan insmeren met epoxy, glas/carbon/glas erop/in leggen. Met een kwastje aandrukken, tot alles mooi nat is. Binnenste glaslaag afdeppen met een keukenpapiertje en daarna laten drogen.
Dat is me een lastig werkje, want bij mij rolt het eraf of komt dit in blazen te staan (zweverromp waarin ik rovings aan't plaatsen ben) .Zou dit beter lukken als ik een thixotroop poeder aan de hars toevoeg? en zal de kleefkracht/sterkte dan nog het zelfde zijn met de toevoeging?

Groeten

val zei:
Worden deze strips rechtstreeks in het xps ingebed? of komt er nog bvb - balsa tussen, om webbing tegen te gaan?

Gaan gewoon rechtsteeks op de XPS, XPS is sterk genoeg om "webbing" tegen te gaan. Zou je je hier echt zorgen over maken, kun je altijd nog een klein/dun stripje carbon als "T" er onder leggen. Zo staat het tenslotte ook op de tekening van de SG2. Maar ik laat het meestal weg, als ik "roving" gebruik, maak ik wel eens een extra inkepping onder de roving, zodat deze "T" ook (een beetje) ontstaat.

val zei:
Dat is me een lastig werkje, want bij mij rolt het eraf of komt dit in blazen te staan (zweverromp waarin ik rovings aan't plaatsen ben) .Zou dit beter lukken als ik een thixotroop poeder aan de hars toevoeg? en zal de kleefkracht/sterkte dan nog het zelfde zijn met de toevoeging?

Ik zou zeker niks aan de epoxy toevoegen, gaat meestal tenkoste van de verbindingssterkte. Misschien kun je proberen, eerst de roving al met wat epoxy te behandelen. Hierdoor blijft het beter liggen (het plakt tenslotte al) en je hoeft niet zoveel druk uit te oefenen om de roving met epoxy gevuld te krijgen.

Maar doordat ik er meteen een laagje glas overheen leg, kan de roving nergens heen. Wat op mijn manier, mijn probleem oplost.

Back