zelfbouw turbine / ramjet, kan het makkelijker

• Topicstarter Topicstarter hilbren
  • Startdatum Startdatum
Sandor zei:
te weinig vermogen?
een goede pulsjet vliegt nog altijd een turbine voorbij

denk aan een 100mm pijp aan zo,n 8-12 kilo
zo das best veel !!!
hoe klein kan zo'n pulsjet gemaakt worden eigenlijk ??

Sandor zei:
Bert zei:
Samen met "de man uit het jules unlimited filmpje" heb ik een paar uur achter een Schenk balanceer bank doorgebracht om de balans goed voor elkaar te krijgen.

Samen met "de man uit het jules unlimited filmpje" heb ik een paar uur achter een Schenk balanceer bank doorgebracht om de balans goed voor elkaar te krijgen

Vreemd duurt toch normall niet langer dan een uur
was het spul zo slecht in balans te krijgen?
de compressors zijn normaal geheel fabriek gebalanceerd tot 150000 rpm,s
wie had het wiel gemaakt?

met een beetje schenk (htb1) duurt het gemiddelt een kwartier om dit te doen

Ja, klopt. Het balanceren op zich is niet zo veel werk. Het meeste werk was het ter plekke verzinnen van een goede manier om het loopwerk in de Schenk te monteren zonder de standaard opstelling te veel geweld aan te doen. De Schenk balanceerbank van Corally kost ongeveer 15 duizend Euro en moest uiteraard wel weer bedrijfsklaar achtergelaten worden.

Het ging trouwens om een Artes KJ66 wiel+as+compressor.

Enige tijd geleden hebben we tekeningen gekregen van Ruud Zandvliet voor de bouw van een KJ-66. Hieronder staan de vorderingen sinds die tijd. Ruud nogmaals bedankt. :lol:

afb9796.jpg

As met Tunnel

afb9827.jpg

Conventioneel Frasen van de Front Diffuser

afb9798.jpg

Front Diffuser Gereed

afb9800.jpg

Overzicht Diverse Onderdelen

Knap werk!

Wat ik me altijd al heb afgevraagd; met welke opstelling (in de freesbank) maak je nu de statorvanen? Ik zie dat je er op de foto mee bezig bent, maar de exacte werkwijze kan ik er niet uithalen.

Eerst is er een hulpstuk gemaakt waarmee de radius van 12mm kan worden gemaakt. Dit moet natuurlijk een stabiel geheel zijn. Wij hebben hiervoor een slede gebruikt waaraan een lager gekoppeld zit. Deze loopt in een kamer van het draaibaar gedeelte zodat de rechtlijnige beweging wordt omgezet in een draaibare beweging. Zie foto:

afb9854.jpg

Frees-Tool

Door het alluminium nu eerst een stuk dikker te laten kan er aan de achterzijde een verdeling ingemaakt worden. Hierin valt een palletje zodat er elke keer na een vleugeltje gefreest te hebben het werkstuk een slag verder gedraaid kan worden dit dmv het lossen en aandraaien van de centrale bout. Nu is het zaak om eerst op de nonius van de freesbank de gewenste rechtlijnige beweging te frezen en hierna direct gevolgd met de slede de radius erin te frezen die begrenst wordt door eindstops.

Tis een heel verhaal en best wel monnikenwerk maar het resultaat is er wel na en tja je moet iets als je niet in het bezit bent van een CNC machine. Hopelijk heb ik het proces een beetje verduidelijkt.

afb9855.jpg

Detail Freeswerk

Ahh de Maggie Muggs :)

Het maken van een Ramjet is helemaal niet zo moeilijk, en qua complexiteit zeker niet te vergelijken met een turbine. Er zijn geen bewegende delen. Het is alleen een rotwerk om ze aan de gang te krijgen; ze werken meestal pas vanaf zo'n 250 mph.

De maker van de Maggie Muggs heeft in een een of ander pulsejet-blaadje gezegd dat hij zelf ook twijfelt aan de effectiviteit en de levensduur van dit ding. Het is meer bedoeld als een prototype.

weet je gelijk hoe zo over ons denken

Haha dat was mijn post :) Geef toe, die kolibrie is foeilelijk, maar ook mooi vanwege zijn eenvoud... en vanwege de ramjets waarmee de rotor wordt aangedreven.

kolibrie2.jpg

Back