Zelfbouw turbine

Discussie in 'Zelfbouw turbines' gestart door BartJanssen, 20 jun 2022.

Tags:
  1. BartJanssen

    BartJanssen

    Lid geworden:
    20 jun 2022
    Berichten:
    11
    Locatie:
    Brabant
    Hallo,

    Ik wil graag een jet turbine zelf maken, ik heb hier een aantal vragen over, mogelijk kan iemand mij een paar antwoorden geven.

    Ik wil de turbinebladen zelf uit een turbo gebruiken, zou het beter zijn om een eigen shaft te maken waar deze op zitten, of de shaft van de turbo her te gebruiken?

    Ik heb gehoord dat ik keramische lagers nodig heb voor de rotor, zijn hier verder nog aandachtpuntjes waar ik rekening mee moet houden? En kan iemand een link ofzo geven met wat voor iets ik nodig zou hebben? (De huidige shaft van de turbo is ene kant 5mm en andere kant 8mm)

    Is het prima om voor de eerste testen en prototype gewoon gas te gebruiken? (Dus niet om mee te vliegen, maar puur voor testen op werking)

    Hoe zit het uitbalanceren van de rotor, is dit iets wat ik zelf kan doen? Of is dit niet nodig omdat ik de rotorbladen van een bestaande turbo gebruik (ik neem aan dat deze gebalanceerd zijn)

    Groetjes,
    Bart
     
  2. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.094
  3. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.348
    Locatie:
    Groningen
    Balanceren is altijd nodig bij deze toerentallen. Je kan eerst met lucht de boel optoeren om te kijken hoeveel trilling je voelt maar met hoge toerentallen sloop je snel lagers als er onbalans is. Qua lagers zou ik full complement GRW keramisch gebruiken.
     
  4. BartJanssen

    BartJanssen

    Lid geworden:
    20 jun 2022
    Berichten:
    11
    Locatie:
    Brabant
    Wat houdt full complement precies in? En GWR is een merk van lagers? Dat balanceren, kan je dat ook zelf doen (ik zie dat mensen dat proberen met piëzo sensoren en een scope)
     
  5. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.348
    Locatie:
    Groningen
    Balanceren kan je zelfs op gevoel. Dat doe ik al jaren en de lagers gaan lang mee. GRW is inderdaad een merk. Full complement betekend lagers zonder houder om de kogels. Dat is nodig voor de hoge toerentallen en temperaturen. Er zitten simpelweg meer kogels in zodat er haast geen ruimte tussen de kogels overblijft. Daardoor zijn ze ook veel stabieler.
     
  6. BartJanssen

    BartJanssen

    Lid geworden:
    20 jun 2022
    Berichten:
    11
    Locatie:
    Brabant
    Ah zo, is er een specifieke plek waar ik dat soort lagers kan bestellen? Ik zie op internet nogal wat prijsverschillen tussen de 2 euro per lager en 100 euro per lager (welke beide dezelfde specs lijken te hebben)
     
  7. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.348
    Locatie:
    Groningen
  8. BartJanssen

    BartJanssen

    Lid geworden:
    20 jun 2022
    Berichten:
    11
    Locatie:
    Brabant
    Oke bedankt, ik zou verwachten dat als er geen kooi om de ballen heen zit dat ze veel harder slijten omdat ze dan tegen elkaar aan komen (als ik dat goed begrijp), en dat balanceren hoe doe je dat met de hand? En hoe balanceer je dan, stukjes metaal wegslijpen van de as/turbinebladen?
     
  9. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.348
    Locatie:
    Groningen
    De kogels centreren zich en worden gesmeerd waardoor slijtage erg meevalt.

    Balanceren doe ik door de wielen op de as in de tunnel te monteren (eventueel met de rest van de kamer ertussen edg) en dan op te toeren met lucht. Je voelt trillingen en resonanties op bepaalde toerentallen. Je plakt dan een stukje tape als contra gewicht op verschillende plekken om te kijken waar de trilling het minste is. Als je een plek hebt waar de trilling zo goed als weg is markeer je deze en plak je de tape aan de andere kant. De trilling moet nu veel erger zijn als in het begin. Je weet nu dat tegenover de markering het zwaarste punt is. Je slijpt dan van de balanceer rand op het wiel iets weg en blijft tussendoor steeds controleren wat het verschil is. De bladen zelf slijp ik nooit maar dat kan voor jouw anders zijn? Heb je een foto van jouw wielen? Het compressor wiel slijp ik aan de achterkant aan de buitenkant.
     
    verfbrander vindt dit leuk.
  10. BartJanssen

    BartJanssen

    Lid geworden:
    20 jun 2022
    Berichten:
    11
    Locatie:
    Brabant
    De wielen komen uit een turbo van een volvo (zie foto's), in de turbo werden glijlagers gebruikt, ik geloof dat ik die beter niet kan gebruiken, de maten van de compressor wiel zijn, binnenmaat 5mm, buitenmaat 44mm, de as ga ik waarschijnlijk zelf maken van rvs of ijzer
     

    Bijgevoegde bestanden:

  11. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.348
    Locatie:
    Groningen
    Glijlagers kan je wel gebruiken maar dan heb je ook een oliepomp edg nodig. Dat is veel te zwaar / complex voor onze simpele motoren.
     
  12. BartJanssen

    BartJanssen

    Lid geworden:
    20 jun 2022
    Berichten:
    11
    Locatie:
    Brabant
    Ik heb toch soiso een klein pompje nodig voor de brandstoftoevoer (waar olie bij zit en ook naar de lagers gaat)?
     
  13. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.348
    Locatie:
    Groningen
    Uiteraard, maar voor glijlagers heb je olie druk nodig en een olie circuit. Dat maakt de lagers complexer en zwaarder en ook kost het een extra pomp en tank edg. Je koelt en smeert met de brandstof met mengsmering.
     
  14. BartJanssen

    BartJanssen

    Lid geworden:
    20 jun 2022
    Berichten:
    11
    Locatie:
    Brabant
    Ah ja zo, ik wil ook gewone lagers gebruiken ipv die glijlagers, en omdat die as die bij de turbo zat vage maten heeft voor die glijlagers, wil ik de as ook zelf maken.
     
  15. SPOTTER

    SPOTTER

    Lid geworden:
    10 jun 2015
    Berichten:
    84
    You are very euphoric and impatient to start the construction, be careful if you want to use components you already own you will need a very long serialization with insecure results, my advice is to start with a KJ66 project and buy the 66mm turbine disc and the right compressor , you have a worn compressor and a centripetal turbine which does not fit with existing designs because that type of turbine is used to build reverse flow jets like these in the link,
    https://www.argweb.eu/index_htm_files/JMB T120-T150-T200 Jet engine-MANUALE USO.pdf
     
  16. BartJanssen

    BartJanssen

    Lid geworden:
    20 jun 2022
    Berichten:
    11
    Locatie:
    Brabant
    Ik zie in somige jets ook een veer tegen de achterste lager, wat is precies het nut van deze veer?
     
  17. Johan C.

    Johan C.

    Lid geworden:
    18 dec 2011
    Berichten:
    96
    Locatie:
    Antwerpen
    Hallo Bart,
    Deze veer dient als voorspanning voor beide lagers.
    Soms zit ze achteraan, in de meeste gevallen vooraan, net achter het voorste lager..

    Zoals andere mensen hier op het forum reeds aangeven is het misschien geen slecht idee om eerst een KJ66 motor te bouwen.
    Wat je wil doen met het bouwen van een turbine doormiddel van een loper van een turbo is best uitdagend hoor.

    sowieso kan je de bestaande as van de turbo niet gebruiken omdat deze mee deel uitmaakt v
     
  18. Johan C.

    Johan C.

    Lid geworden:
    18 dec 2011
    Berichten:
    96
    Locatie:
    Antwerpen
    oeps, per ongeluk al op send gedrukt...
     
  19. BartJanssen

    BartJanssen

    Lid geworden:
    20 jun 2022
    Berichten:
    11
    Locatie:
    Brabant
    Het model wat ik wil maken komt grotendeels ook af van de kj66, alleen als ik de achterste turbine van de turbo wil gebruiken zal ik daar wel een aanpassing moeten maken, wat ik me ook afvraag is, het achterste turbine is niet magnetisch, ik vermoed dan ook dat deze van aluminium is en dat er een kans is dat deze gaat smelten. Ik ben ook niet van plan om de as te gebruiken, maar zelf een maken, zijn die veren nodig? Ik zie ook modellen waar deze niet in zitten.
     
  20. Johan C.

    Johan C.

    Lid geworden:
    18 dec 2011
    Berichten:
    96
    Locatie:
    Antwerpen
    Sowieso kan je de bestaande as van een turbo niet gebruiken omdat deze mee deel uitmaakt van het turbinewiel, is uit één stuk vervaardigd.
    Een as kan je niet maken uit rvs of gewoon staal.
    Ik vertrek altijd vanuit een bout 12.9, tot hiertoe geeft dit goede resultaten.
    Het turbinewiel van een turbo werkt centrifugaal, de meeste modelbouw turbinemotoren hebben een axiaal turbinewiel, is ook veel lichter van gewicht.
    Het NGV voor dit type wiel is ook helemaal anders dan voor een axiaal turbinewiel.
    Om een lang verhaal kort te maken, als je nog geen of weinig ervaring hebt in het bouwen van deze motoren gaat het zeer uitdagend worden om dit tot een goed einde te brengen.
    Het balanceren van de as zou je eventueel nog kunnen uitbesteden maar het dient wel goed te gebeuren.
    Een slecht gebalanceerde rotor draait niet lang.
    Op het forum ga je zeker heel veel informatie vinden, er zijn ook een aantal leerrijke boeken geschreven door Thomas Kamps en Kurt Schreckling.
    Als je Lid wordt van de GTBA in de UK kan het best zijn dat je daar bouwers gaat vinden die reeds motoren hebben gebouwd met onderdelen van een turbo.


    Succes!
     

Deel Deze Pagina