Zelfbouw van een Carbonnen bodemplaat

volgens mij doet carbon ongeveer hetzelfde met je longen als astbest, maar als ik zo de verhalen hoor, word dat werken in een luchtdicht pak, met een stofmasker wat goedgekeurd is voor carbon bewerken, en nog eens nat werken, met een zaagtafel voor tegels

nou dat word dolle pret al staat mr. robo in de keuken te zagen

ff serieus, nat werken, goed meten, en dan maar met een duur stofmasker werken(als je liever wat extra jaartjes wilt leven, kan leuk zijn voor het nageslacht)

ronnie

Gerard_nl zei:
ja werkt goed he, alleen niet voor carbon vezels zoals zelfs de fabrikanten van die maskers aangeven.

Om even gerard quote te checken heb ik even rondgeneusd op de site van 3M hierover word met geen woord gerept door toch een van de grootste fabrikanten.
groeten ruud

er zijn inmiddels wel grote filters voor carbon, dus miscchien zijn of komen er ook wel persoonlijke maskertjes voor
http://3m.com/about3m/technologies/fuelcells/technology.jhtml

de vraag is wat die krengen gaan kosten :wink:

ik word hier nu wel afgeschilderd als de grote boeman, maar houd even 1 ding voor ogen: het interesseerd me geen reet hoe jullie het bewerken, ik wilde alleen maar wijzen op de gevaren van het spul.
als er mensen zijn die dat gewoon met een dremel willen slijpen zonder bescherming, ga vooral je gang.
het is ieders zijn eigen gezondheid.
ik persoonlijk probeer alles wat ik met carbon doe, nat te doen, dan blijven mijn longen in ieder geval schoon.

@ruud, ik lach en leef al zoveel dat ik ergens de grens moet trekken :wink:

Laat ik mijzelf dan ook nog maar eens quoten:

skiff zei:
... Let wel een beetje op je gezondheid, hier zijn al onderwerpen over geweest, dus zoek deze even op, dan hoeven we die discussie niet opnieuw te voeren.....

Hoi medebouwers,

Op het gelinkte forum van robert staat ook iets over carbon,maar dit is ook een uitspraak van mischien iemand die ook maar eens wel eens wat gehoord heeft.
Zo kan ik ook een forum vullen met uitspraken,die mischien kant nog wal raken.
ik kan het zeker mis hebben maar ik heb mezelf enorm veel geleerd,en onder andere dat ik niet zomaar iets aanneem.

Ook op de gelinkte site van gerard is niets te vinden over mogenlijke gevaren.
Deze 3M site gaat over MATERIALEN en technologieën die 3M levert voor het maken van membramen t.b.v brandstofcellen.

Om niet van het topic af te geraken als je een cad file hebt van je bodemplaat dan wil ik hem wel snijden op m,n waterstraalsnijder,no problem

groeten ruud

Beste RC-ers

na alle waarschuwingen over de slechte aard van Carbon. was ik toch wel wat bevreesd om er aan te gaan werken. maar ik heb qua veiligheidsmaatregelen geroeid met de riemen die ik had.

nu ik heb de volgende dingen van Carbon gemaakt.

op de schumacher mission 2 zitten bij de bumper 2 plastic platen die hem bij een houden. dit vond k persoonlijk nog al zwaar en heb ik dus vervangen voor 2 Carbonnen
daarna ben ik verder gegaan met mijn upperdeck. aangezien ik vind dat de schumacher auto's nog al wat chassis tweak hebben heb ik gekozen om het upperdeck dicht en dus zo stijf mogelijk te houden.
daarna ben ik gaan kijken naar de achter body steunen... deze vind ik nog al onhandig geplaatst... eerst had ik het plasticen plaatje na gemaakt uit Carbn, maar hier was ik nog niet blij mee, en heb ik de body steunen dus in mijn demperstay's verwerkt.. na veel tekenen,meten, en overleggen zijn ze erg goed gelukt en al met al het belangrijkste symetries.

goed voor de kenners onder ons: zoek de 14 verschillen :lol:

de originele mi2:

afb10701.jpg

mijn mi2

afb10700.jpg

ik zal even aan geven wat ik de laatste maanden allenmaal veranderd heb:

andere, bredere bumper
Carbonnen onder bumper steun
Carbonnen boven bumper steun
andere body postst voor
One Way Differentieel ligter gemaakt
Diff Bulkheads uitgevijld en dus ligter gemaakt
stuur inrichting veranderd waardoor ik acurater stuur.
Servo verplaatst en gedraaid waardoor ik ook acurater stuur
Transponder strip van plastic vervangen voor Carbon
Carbonnen upperdeck gemaakt
Batterey strip ligter gemaakt
Achter diff ligter gemaakt
Achter demper steun van Carbon gemaakt
Achter Body steunen verwerkt in mijn shock tower

al met al voor mij een geslaagde week. nu ben ik nog bezig met het ontwerpen van een nieuwe bodemplaat. ik heb er voor gekozen om deze te laten CNC frezen, omdat het maken er van toch te riskant is, je hoeft maar 1 gat verkeerd te boren en je kunt je volledige plaat weggooien.

ik moet nog even kijken hoeveel mijn auto nu weegt na al dat geknutsel. maar hij woog voorheen 1630 gram

Groet Robo

Hoi medebouwers,

Ziet er goed uit je chassis goed werk,ben benieuwd naar het vervolg.

Nog een laatste bericht over het al dan niet schadelijk zijn van carbon,hier een safety data sheet van tenax een der grote fabrikanten.
voor adembescherming geven ze zelfs geen klasse aan dus met een P3 filter zit je aan de goede kant(p1 is de lichtste klasse)en geen woord over long problemen enzzz.alleen mogenlijk kans op overgevoeligheid door kontakt maar dit is eerder door de seizing die gebruikt word dan door de vezel zelf.
http://download.r-g.de/tenax.pdf

groeten ruud

Om niet van het topic af te geraken als je een cad file hebt van je bodemplaat dan wil ik hem wel snijden op m,n waterstraalsnijder,no problem

robo, gouden kans, dan heb je dalijk een custom bodemplaat, exact op maat en netjes gesneden.

Ruud, hoeveel gaat dat kosten als ik bij jou een onderplaat laat maken? Enige probleem is dat ik zelf geen programmatuur heb om een .Cad file te maken :oops:

Hoi steven,

Als je een dxf file regelt en het materiaal dan kost het snijden €2,50 p/min daar carbon erg zacht is voor de machine zal de tijd erg kort blijven.

groeten ruud

Gerard_nl zei:

robo, gouden kans, dan heb je dalijk een custom bodemplaat, exact op maat en netjes gesneden.

dat is het zeker, en ik onthoud het aanbod van Ruud ook zeker, maar ik heb ook van iemand anders nog dat aanbod gehad. dus ik moet even voor me zelf afwegen hoe k het nu gaan aanpakken, iig al erg bedenkt

ook moet ik even aangeven dat ik persoonlijk net als steven niet Auto CAD op mijn komputer heb, op school daar in tegen wel, maar daar kom ik de eerste 12 weken niet meer (stage) dus ik ga even in mijn vrienden/familie kring naar ACAD zoeken... daan laat ik het wel horen,.

ruud zandvliet zei:
Hoi steven,

Als je een dxf file regelt en het materiaal dan kost het snijden €2,50 p/min daar carbon erg zacht is voor de machine zal de tijd erg kort blijven.

groeten ruud

hmm Carbon is toch erg hard.. maar zou je ongeveer een richt prijs of schatting kunnen maken?

Groet Robo

Hoi robo,

voor de waterstraalsnijder is carbon zo zacht als boter.
Op de machine snijden we tot 100mm dik in b,v rvs/alu/graniet/gereedschapsstaal met behulp van water en zand onder 3500bar door een nozzle van 0.3mm

groeten ruud

Back