zelfbouw variometer en of altimeter ?

Wie van de forumleden heeft ervaring en of tips m.b.t. het zelfbouwen van een variometer en/of altimeter ?

Dit moet toch simpel te regelen zijn ?

Het uitgangspunt is (aan de ontvangstzijde) een goedkope PMR of LPD te gebruiken !
afb3724.jpg

Deze porto's zijn goedkoop en supergevoelig, en werken in de 433mHz (69 kanalen)en 446mHz ( 8 kanalen)

Ook tips of linken qua losse vario of altimeter units zijn welkom...
als het maar (naar redelijkheid) zelf af, of na te bouwen is

Jazeker Hans, maar na 5 pagina's vind ik het wel mooi.....

Ik heb het wel ik heb het niet ik heb het wel ik heb het niet....
Een prijs is niet te vinden, en ook geen afbeelding....

Ik dacht probeer het nog maar eens....

Oké, ik volg de verrichtingen ook met spanning.
Mocht het niks worden dan ga ik toch maar kijken naar een "officieele".
Twijfel tussen Picolario Talk en een WStech vario ( Variometer Classic Sound 139-Kanal mit TEK-Anschluss ). Verschil tussen €299,- en €169,-.
Ofwel spraakweergave (+hoogtedoorgave) of alleen stijgen/dalen.

Ik ben niet technisch genoeg om zelf aan de gang te gaan, dus ben ik afhankelijk van wat er in de handel verschijnt/aanwezig is.
Het is één van de laatste dingen die ik nog wil hebben voor de hobby.

Hans

Ik heb expres aangegeven "zo simpel mogelijk"
Wat ik graag wil is gebruik maken van de middelen die ik heb op ontvangst gebied .... scanners, portofoons en dergelijke.
Er zal toch wel een bouwpakketje bestaan met alleen het zendgedeelte ?
Ik hoef eigenlijk ( voorlopig ) alleen maar de variometer met toontjes !

Ik heb wel een klein beetje verstand van electronica, vandaar mijn vraag Hans.....

gr Gert

Ik heb de Picolario Talk, en naast de voordelen die je als noemt heb je ook nog een terugkoppeling van de spanning van je ontvangeraccu. Dit is best wel handig, als je hoort dat je spanning onder de 4,8 4,7 gaat dan is het tijd om te gaan dalen. Mijn zwever heeft 6 servo's, en lust best wel wat.
het prijsverschil is behoorlijk, maar zet dat eens af tegen de levensduur, en het gemak dat je ervan hebt.

Veel succes met je beslissing.

Bert

De bedoeling is om het zendgedeelte zelf te bouwen of zelf af te bouwen !
Als ik toch moet kiezen voor een kant en klaar product, dan zal dat waarschijnlijk de vario/altimeter van ELV worden. Omdat deze op dit moment het goedkoopste alternatief voor beginnende zweef-fanaten bied.

Bij deze wat technische gegevens....

Messbereiche:
Relative Flughöhe: ................................ -1000 bis 1000 m
Stoppuhr: ........................................ bis 99:59 min:sek
Temperatur extern: ........................................ 0–100 °C
Temperatur intern: ......................................... 0–60 °C
Spannung: ................................................... 4–15 V
Telemetriesender VAT 300
Spannungsversorgung: ........................................ 4–15 V
Stromaufnahme: .......................................... max. 30 mA
Abm. (B x H x T): .................................. 40 x 13 x 55 mm
Gewicht: ........................... ca. 28 g
Telemetrieempfänger VAM 300
Spannungsversorgung: ..................................... 9-V-Block
Mittlere Stromaufnahme: ................................. ca. 2,5 mA
Batterielebensdauer: ..................................... ca. 200 h
Abm.(B x H x T): .................................. 71 x 172 x 28 mm

afb3777.jpg

Sorry broeders,......was nog vergeten te vermelden wat de vario van elv kan....
Vergeef me :cry: dat ik het in het ( altijd zo vriendelijk klinkende ) :evil: Duits :evil: moet doen....

Der Vario-Altimeter VAM 300 zeigt dem Modellpiloten während des Fluges wichtige Daten wie Flughöhe, Spannung des Empfängerakkus und verschiedene Temperaturen (Temperatur im Sender und eine externe Temperatur, z. B. Motor).
Darüber hinaus erfasst das System die maximale Flughöhe des Fluges, alarmiert bei Unter- oder Überschreiten einer programmierbaren Alarmhöhe sowie Ablauf einer programmierbaren Zeit und Über- oder Unterschreiten programmierbarer Temperaturgrenzen. Zur einfacheren Überwachung können Alarmausgaben auch akustisch über einen Ohrhörer erfolgen.

ik heb deze ook gezien, maar het probleem is alleen dat als je op de display kijkt en daarna weer naar boven dat je dat wel eens je model niet meer kan vinden als je lekker hoog zit. Vandaar dat ik destijds voor spraak gekozen heb.

Je zou ook alleen de vario er van kunnen gebruiken, deze werkt met de bekende piep en zoem tonen !

De visuele hoogtemeting is dan een leuke aanvulling !

gertbartelink zei:
Jazeker Hans, maar na 5 pagina's vind ik het wel mooi.....

Ik heb het wel ik heb het niet ik heb het wel ik heb het niet....
Een prijs is niet te vinden, en ook geen afbeelding....

Ik dacht probeer het nog maar eens....

Een prijs is pas te geven als iets klaar is.........en zoals ik al aan had gegeven moet het een lowcost vario worden (basis uitvoering), maar de kwaliteit moet wel uitstekend zijn en daar gaan we dan ook voor. een afbeelding van een prototype zegt voor veel mensen niet zoveel, kan indien gewenst een foto plaatsen...... Het prototype is conventioneel opgebouwd en zal uiteindelijk in SMD uitgevoerd worden.
Ik hoef alleen nog maar het zendgedeelte af te maken en ben daar al heel ver mee. De mensen waar ik het prototype aan heb gedemonstreerd zijn in ieder geval enthousiast.

Rob

Hallo Rob...... :oops:

Je begrijpt dat voor sommigen een hapklare brok net iets te veel kost
Uiteraard deel je mijn enthousiasme betreffende het zelf in elkaar bakken van verschillende schakelingen anders was je er niet aan begonnen.

Je zult ook begrijpen dat de beginnende zweefvlieger met smart zit te wachten op een "redelijk" betaalbaar product wat betreft Vario en of hoogtemeting.... :!:

Hou de forumleden niet te lang in spanning ....Produceren die hap :wink:

Blijf ver weg van ELV : gevoeligheid totaal ontoereikend en zendbereik een ramp. Gevoeligheid moet minimaal 0.1 m/s stijg/daalsnelheid zijn.
Goede vario's zijn : WS-Tech, Piccolario, Sky-melody, Simprop VT-1. Als je hoogte wil via spraak ben je aangewezen op Piccolario of Sky-melody.
Simprop VT-1 geeft ook hoogte aan, maar dan heb je ook het Info-display nodig, ofwel moet je zelf aan de slag met een PDA.
Let ook op de mogelijkheid om een frequentie te kiezen (Simprop werkt steeds met een vaste frequentie)
Prijzen gaan steeds in de richting van 200..400€.

Gevoeligheid moet minimaal 0.1 m/s stijg/daalsnelheid zijn.
De Skymelody en de Piccolario kennen een gevoeligheid van 0,05 m/s, hoe zit dat bij de VT1 en WS-Tech?

:D

Ik ben erg geinstresseerd in een vario en of hoogte meter maar dan voor metingen in het vliegtuig zelf. Dus zonder zender naar de grond. Het gaat om een licht ontwerp voor een boord computer van max 150-200 gram voor een autonoom vliegtuig.

Back