Hoi Allemaal,
Het gaat dan eindelijk beginnen; de bouw van mijn Voith Schneider Propellers voor de Schouwenbank. Het heeft even geduurd, maar die tijd heb ik gebruikt voor research :wink:.
Het zoeken naar informatie over (model) VSP's was namelijk niet makkelijk, alles wat je tegenkomt zijn de nieuwe VSP's onder de Parat en de oude VSP's onder de Thyssen II (allebei van Graupner). Aan beide heb ik helaas niet zo veel
, de nieuwe VSP's van Graupner zijn te klein en de oude zijn nog kleiner, geen optie dus voor mijn Schouwenbank :cry:. Na wat langer zoeken kwam ik het model van een zusterschip van de Schouwenbank tegen, de Breedbank (2e van links). De bouwer van dit model heeft ook zelf twee VSP's gemaakt voor zijn model. De bouw van deze VSP's zijn beschreven in de Lekko en de Hobby Bulletin uit 1985. Maar ook deze zijn helaas veel te klein, deze Breedbank is namelijk in schaal 1:50 gemaakt (het Model staat nu in het Sleepvaartmuseum).
Verder zoeken dus, op den duur kwam ik in contact met een modelbouwcollega uit België die de Antwerpen 91 als model gemaakt heeft. Ook dit model is schaal 1:30 dus maar eens verder gaan kijken en gelukkig zijn deze VSP's qua maat zo goed als gelijk aan de units die onder de Schouwenbank moeten komen. Ook heeft hij van alle onderdelen uitgebreide tekeningen gemaakt dus ik kan aan de slag.........
Tekening; Jean-Paul Scheff
De Parat-kapiteins onder ons zullen wel wat overeenkomten zien, deze VSP is namelijk ontworpen aan de hand van de nieuwe VSP's van Graupner en de VSP die in het boekje; ''Voith-Schneider-Antrieb im Selbstbau" beschreven wordt.
Goed dan nu de onderdelen;
1. Propellerhuis
2. Deksel propellerhuis
3. Propellerhuls
4. Rotorring
5. Propellerdeksel
6. Propellerbodem
7. Support stuurring
8. Nokkenschijf
9. Kruisschijf
10. Kruisschijf
11. Propeller lager deksel
12. Propeller shim
13. Stuurarm
14. Propeller lager bodem
15. Vleugel
16. Stuurhendel
17. Tandwiel
18. Kruis
19. Stuurarmpin
20. Kogellager
21. Oliekeerring
22. Gewrichtslager
23. Vleugeldichtring
24. Segerring
25. Bus
26. Inbus
27. Bus
Dit is het dan weer even voor nu, eind van de week ga ik wat materiaal bij elkaar zoeken om aan de VSP's te werken. Het grootste gedeelte van de onderdelen zal van Alluminium gemaakt worden, maar de onderdelen die zouden kunnen slijten worden gemaakt van brons. Maar als er onderdelen gemaakt worden zal ik dat uitgebreid hier neer zetten
. Kortom, nog even geduld dus........................ :wink: .
Groetjes, Danny.
Het gaat dan eindelijk beginnen; de bouw van mijn Voith Schneider Propellers voor de Schouwenbank. Het heeft even geduurd, maar die tijd heb ik gebruikt voor research :wink:.
Het zoeken naar informatie over (model) VSP's was namelijk niet makkelijk, alles wat je tegenkomt zijn de nieuwe VSP's onder de Parat en de oude VSP's onder de Thyssen II (allebei van Graupner). Aan beide heb ik helaas niet zo veel

Verder zoeken dus, op den duur kwam ik in contact met een modelbouwcollega uit België die de Antwerpen 91 als model gemaakt heeft. Ook dit model is schaal 1:30 dus maar eens verder gaan kijken en gelukkig zijn deze VSP's qua maat zo goed als gelijk aan de units die onder de Schouwenbank moeten komen. Ook heeft hij van alle onderdelen uitgebreide tekeningen gemaakt dus ik kan aan de slag.........

Tekening; Jean-Paul Scheff
De Parat-kapiteins onder ons zullen wel wat overeenkomten zien, deze VSP is namelijk ontworpen aan de hand van de nieuwe VSP's van Graupner en de VSP die in het boekje; ''Voith-Schneider-Antrieb im Selbstbau" beschreven wordt.
Goed dan nu de onderdelen;
1. Propellerhuis
2. Deksel propellerhuis
3. Propellerhuls
4. Rotorring
5. Propellerdeksel
6. Propellerbodem
7. Support stuurring
8. Nokkenschijf
9. Kruisschijf
10. Kruisschijf
11. Propeller lager deksel
12. Propeller shim
13. Stuurarm
14. Propeller lager bodem
15. Vleugel
16. Stuurhendel
17. Tandwiel
18. Kruis
19. Stuurarmpin
20. Kogellager
21. Oliekeerring
22. Gewrichtslager
23. Vleugeldichtring
24. Segerring
25. Bus
26. Inbus
27. Bus
Dit is het dan weer even voor nu, eind van de week ga ik wat materiaal bij elkaar zoeken om aan de VSP's te werken. Het grootste gedeelte van de onderdelen zal van Alluminium gemaakt worden, maar de onderdelen die zouden kunnen slijten worden gemaakt van brons. Maar als er onderdelen gemaakt worden zal ik dat uitgebreid hier neer zetten

Groetjes, Danny.