Zelfbouw Zeillier en volgschakelaar

Discussie in 'Zeilschepen' gestart door wimg, 25 feb 2004.

  1. wimg

    wimg

    Lid geworden:
    24 mrt 2003
    Berichten:
    3.430
    Locatie:
    Hengelo (ov)
    In een andere topic op dit forum heb ik aangegeven dat ik een zelfbouw zeillier heb die "proportioneel" werkt.
    Het is op het eerste gezicht een complex geheel, maar als je het rustig bekijkt valt het best mee, en is het in een avondje in elkaar geprutst (mits je de spulletjes op voorraad hebt natuurlijk :wink: ).

    Eerst een foto'tje van het geheel (sorry voor de kwaliteit, ligt aan m'n camera'tje, die doet het niet zo goed van dichtbij :cry: )
    Daarna een schema'tje van hetzelfde.
    [​IMG]
    [​IMG]

    Het belangrijkste onderdeel van het geheel is het "volgstuur mechaniek" Dit is een apparaatje dat beschreven is in een HB uit '90.
    Onderstaand de tekst: (OCR-en ging helaas niet)
    [​IMG]
    [​IMG]
    en
    [​IMG]

    Deze exploded view hoort erbij (helaas ook al in 3 delen):
    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    De micro switches moeten natuurlijk zodanig aangesloten worden dat het werkt. Wanneer het niet werkt, kan het zijn dat je motor de verkeerde kant op draait. Even ompolen dus.
    [​IMG]

    (Had wat moeite alle plaatjes binnen de 640x480 te proppen, vandaar de opdeling in verschillende plaatjes.)

    Zoals hierboven al gezegd: het lijkt complex, maar is dat bij nadere beschouwing helemaal niet.

    Voor diegenen die het gehele artikel willen hebben: ik heb een pdf-je. Stuur me een PB-tje en ik zal het toesturen.

    Succes met de bouw!

    Wim
     
  2. scoob

    scoob Guest

    hmm, er staat bij dat om de nauwkeurigheid te vergroten je de motor in ruststand kan laten korstsluiten.
    is dit niet slecht voor de motor??
     
  3. wimg

    wimg

    Lid geworden:
    24 mrt 2003
    Berichten:
    3.430
    Locatie:
    Hengelo (ov)
    Geen idee scoob,
    maar dat kun je ook gewoon weglaten hoor!
    Moet je zelf even uitknobbelen hoe de punten aangesloten moeten worden.

    Voor alle duidelijkheid:
    Het artikel (waar ik dus die pdf van heb) gaat alleen over het volgstuur mechaniek. Dit onderdeel wordt gebruikt in de zeillier.
    Alle andere onderdelen moeten dus van je zelf komen.

    Nog een aanvulling:
    De tweede as (A2) is in principe niet nodig. M'n vader heeft deze erin geknutseld omdat hij een grotere vertraging wilde dan mogelijk was met de motor. Die motor is overigens een monoperp/pile look-a-like (temsi?) Dit even om de verhoudingen op de foto in te schatten. Wanneer je dus die as weglaat (zie ook hieronder) dan komt de spoel dus aan as A1.

    De geleider (G) zorgt ervoor dat de moer (die over as A1 loopt) niet verdraait tijdens het draaien van die as, maar zicht verplaatst over de as. Wanneer je dus beslist deze as (=A2) weg te laten, moet je iets anders bedenken om het verdraaien van de moer te voorkomen.
    De moer is verbonden met de bedienhevel (nr. 12 uit de exploded view) van het volgstuur mechaniek.

    Hoop dat alles nu nog duidelijker is.

    Wim
     
  4. ErikdeVries

    ErikdeVries Guest

  5. wimg

    wimg

    Lid geworden:
    24 mrt 2003
    Berichten:
    3.430
    Locatie:
    Hengelo (ov)
    Erik,

    bedankt voor de tip.
    Ik heb je site even gebookmarked, kan ik later nog eens kijken.
    Echter:
    "Mijn" (*1) lier heeft een voordeel boven die van jou:
    Deze lier kun je voorzien van elke motor, zodat je de lier zo sterk kunt maken als je wilt!

    Voor kleine ruimtes (MM!!) is jou optie vast heel goed bruikbaar!
    Ga er dus ook zeker naar kijken voor mijn eigen Imitatie MM's.
    (De bouw schiet niet zo erg op :oops: heb nu ongeveer al het glas voor de matrijs geknipt, maar wacht even tot de heren in de werkplaats ook een modelletje maken gaan, zodat ik met het sealen en aanbrengen van lossing daar mee kan lopen :wink: )

    (*1)
    De lier is door m'n vader gebouwd, moeten de credits dus (posthuum) naar hem.

    Wim
     

Deel Deze Pagina