zelfbouw

• Topicstarter Topicstarter xazza
  • Startdatum Startdatum
X

xazza

Guest
Goedendag vaarders,

Ben afgelopen winter weer aan het knutselen geslagen en een nieuw bootje gebouwd.
Hij ziet er behoorlijk lomp uit maar vaart super.
Na de Mite en Cat toch maar gekozen voor een V romp en dan één met een zeer hoog dek.
Hij is gebouwd uit balsa met als bescherming 2 lagen polyesterhars alleen balsa is nogal kwetsbaar.
De bodem was het voorbeeld van een ander goed varend bootje, ik heb hem gebouwd zonder tekening. Uittekenen op het balsa, uitsnijden en plakken maar.

Het vaargedrag is verbluffend, ik kon hier de snelheid er wel goed in krijgen.
Beter dan de Cat en Mite.
Op bijna volle snelheid heeft ie watercontact op de laatste 6 centimeter van de romp.

specs:

2x speed 480.
2x hydroprop 34mm
2x lipo accu 11.1 volt 1500 Mha (20C)
graupner regelaar V60
Geen waterkoeling! koeling door een grote opening boven in het dek.
Motoren voorzien van alu. koelribben.
Lengte 74 cm, hoogte 14 cm.
Vaarklaar gewicht 892 gram.

De temperaturen blijven binnen de perken, het probleem is alleen dat ik nu nog niet voluit kan varen omdat hij zo licht is dat de voorkant gevaarlijk ver omhoog komt.
De snelheid ga ik meten zodra ik voluit kan varen, die houden jullie nog tegoed.
Hij knalt iig. mijn zoontjes bootje voorbij die 43 km/h haalt.

ps. de striping gaat er weer vanaf, vindt ik niet zo'n succes.

Groet,

speed2.gif

speed1.gif
[/img]

als ie harder dan 40 gaat zou ik die luchtkoeling dicht plakken
waar lucht langs kan kan ook water langs
om de neus naar beneden te krijgen gewicht naar voren

verders mooie gemaakt :D

groeten Gerjan

Tja, gewicht naar voren wordt heel lastig maar zal wel moeten ben ik bang.
De boot ligt heel hoog op het water met dito hoog dek dat de koelopening geen water maakt. Het dek blijft geheel droog. Pas als ik op heel ruw water vaar komt er iets water binnen. Maar dan waait het ook te hard om snelheid te maken. dus ik vaar altijd op vlak water.
Het probleem is nu dat de boot opstijgt als het ware, iets teveel wind,
en hij komt los.

Vaart wel uitdagend trouwens.............

Zou een voorspoiler niet helpen, hebben formule 1 wagens ook. Het staat wel niet zo mooi maar misschien helpt het en het is licht.

@niels, bij boten gaat dat niet echt werken, die krijgen de lift van de rompvorm.
Voor zover ik weet heb ik maar een iemand gezien die ook een spoiler (achterop) zn boot had die ook daadwerkelijk er zat om neerwaartse druk te geven.
Het verschuiven van het gewicht is het beste, en vrij simpel 8)

@xazza, zeer leuk model heb je daar gebouwd! vind het wel wat hebben
De boot is een 'billenknijpertje' begrijp ik uit je verhaal, opzich gaan boten het hardst op het moment dat ze zo los lopen dat ze bijna opstijgen.
Kan je ook eens proberen vaar foto's te maken??

ennuh, je cat, welke setup had je erin dat je de snelheid er niet in kreeg?

grtz jurriaan 8)

Netjes gemaakt zeg! Hoe heb je die strips onder op de romp gemaakt en hoe heb je bepaald waar ze moesten komen?

Ik ben ook wel benieuwd naar actiepics!

Ik ga zeker een filpje maken, maar de kwaliteit zal minder zijn omdat ik daarvoor de digitale camera gebruik.
Heb afgelopen weekend langere assen gemonteerd en de motoren 10 cm naar voren geschoven.
Daardoor konden ook de accu's naar voren en kon ik beter het gewicht verdelen.
Nu vaart ie prima......
Wel een priegelklusje.

@Jurriaan, de cat was mooi en vaarde ook leuk maar het gewicht was vrij hoog en vaarde dusdanig stabiel dat er niets spannends gebeurde.
Komt ook omdat ik een 540 motor gebruikte die prima zijn werk deed maar erg veel stroom trok.
De snelheid is bij dit bootje veel hoger en door de 480 motoren vaart ie veel langer op z'n accu's.

Heb nu een vaartijd tussen de 15 en 20 min.
Het lage gewicht i.c.m 2 motoren zorgt ervoor dat de motoren snel op toeren komen en minder hoeven te werken waardoor ik vrij groot kon proppen.

De strips zijn gewoon van balsa en een ander bootje was het voorbeeld van deze bodem, gekopierd dus. De strips heb ik wel veel werk aan gehad.

Back