zelfbouw

• Topicstarter Topicstarter mazout
  • Startdatum Startdatum
M

mazout

Guest
hallo,
ben nieuw op gebied van modelbouw en had enige tijd geleden een kant en klaar tweedehands zeilbootje aangeschaft,
dan maar geprobeerd om het zeilen onder de knie te krijgen wat aardig lukt na wat geknoei met trimmen en dergelijke kwam ik tot vast stelling dat het bootje toch niet is wat het zou moeten zijn.
hier wat rond gekeken en vèèl gelezen veel kennis vergaard door de leden hier

heb ik beslist zelf ène te bouwen dat niet zo simpel is zoals het eruit ziet
het eerste was een plan te vinden dat ik ook gevonden heb na veel googelen nl. de narrow waar zelf op een duitse site een bouwverslag van te bekijken is .

nu zit ik met enkele vragen waar ik niet uitkom,
zoals ik lees zijn er 2 bouw methoden 1) met bijvende spanten en 2) met de spanten verwijderd uit de romp
daar dit een zeilboot is zou keuze 2 het beste zijn om het gewicht laag te houden
nu mijn vragen

welke houtsoort gebruik ik het beste om de romp te bouwen ?
en met welke lijmsoort lijm ik de latjes van de romp het beste?
lijm ik de latjes aan de spanten vast ? hoe krijg ik de spanten er nadien weer uit ?
waar vind ik een as en roerkoning voor mijn roer en hoe bevestig ik dat in de romp ?

alvast bedankt
mazout

Hallo Mazout,

Ik neem aan dat je de 'Arrow" bedoeld, een IOM boot.

Als je de spanten later uit de boot wilt verwijderen, plak dan een stuk tape om de rand van elk spant, de lijm verbind dan de latten wel met elkaar, maar niet aan het spant.
De latten zet je tijdens de bouw tijdelijk met spelden aan het spant vast.

Als lijm gebruik ik watervaste witte houtlijm, waterbestendig is ook goed, daar de romp toch wordt gelakt, of in de glasmat en epoxy wordt gezet (neem ik aan).

Groeten, Jan.

inderdaad jan ik bedoel hiermee zoals je schrijft de arrow een IOM boot klein typ foutje van me
ik ben nog niet begonnen met de bouw zelf, de plannen zijn uitvergroot met een plotter 1/1 gisteren heb ik een een plaat gekocht in triplex van 8 mm waaruit ik de spanten ga zagen
maar daar ik niet goed wist welke lijm te gebruiken wou ik eerst wat info opdoen er staat hier zoveel dat ik soms het bos door de bomen nietmeer zie

hartelijk dank nog jan

hoi mazout

leuk dat je zelf gaat bouwen

ik heb zelf de orcoII gebouwd,met 3 mm balsa latjes op spanten die later verwijderd zijn
romp%20binnen.jpg

daar is ook een uitgebreid bouwbericht bij met allerlei verschillende oplossingen voor
problemen bij het zelf bouwen zoals roer en kielbevestigingen
zie deze link:
construction guide
wel in het engels, maar je kunt niet alles hebben he

groeten johan

ziet er mooi uit johan, mooi gedaan
waar staat die beschrijving dat je zegt op die site

groetjes
mazout

nog veel werk aan hoor pendelaar

veel geschuur en gepas om dat laatste stuk goed te krijgen.
nu de romp strak schuren
wp52fa37ef.png

de boeg netjes erop gelijmd en in model geschuurd
wpa2d5978a.png

het resultaat !!!
wpf866b7b2.png

Mazout,

Proficiat! Wat is dat een mooie romp geworden.

Zeker als je bedenkt dat je in het begin nog alle beginnersvragen had. Mooi gemaakt hoor!

Succes met de verdere bouw!

Wim

Mazout,

Als ik de foto's bekijk dan kan ik alleen maar zeggen: GEWELDIG.
Nu snel aan de slag met weefsel en epoxy om stevigheid te verkrijgen en het balsa te beschermen.
Ga je deze romp nu gebruiken als uiteindelijke boot of ga je het gebruiken als plug voor het maken van meerdere rompen.

Succes met de volgende stappen en ik blijf e.e.a. volgen.

Pendelaar

ik ga de romp lakken met polyethraan vernis G4, daarna bekleden met polyester doek van 40 gram
maar ga de romp zeker niet gebruiken voor een mal hoor
en ter info heb geen balsa gebruikt het is berken

nog een paar afbeeldingen van de verdere bouw
oogjes gemaakt van een fietsspaak en geplaatst op het voordek voor bevestiging van de fok
wp40a3a36a.png

tevens nog een versteviging onder de oogjes eveneens het eerste voordek geplaatst
wpc7ae3239.png

ik zie dat u vlakbij woont, maar waar gaat u daarmee zeilen? in de gavers te geraardsbergen ofzo? :D

idd samuel in de gavers ga ik soms zeilen woon daar 100 meter vandaan

achterdek is klaar
arr13.jpg

ook de luikjes zijn gemaakt
arr12.jpg

alles mooi dicht
arr11.jpg

het roer is ook ondertussen klaar, juist nog lakken
arr15.jpg

de glasmat erop gezet, nu laten uitharden zodat de romp kan verder afgewerkt worden
wp8d9d8156.png

Back