Een jaartje geleden heb ik een Reely HT6 zender aangeschaft. Deze zender is een van de vele klonen van de fs-i6 zender van flysky. Een leuk dingetje met aardig wat mogelijkheden. En als je van experimenteren niet vies bent is deze zender middels een aangepaste firmware zelfs te upgraden naar 10 of meer kanalen. Maar dat is software. De hardware wordt daar weinig anders van. Onder andere dat deze zender is uitgevoerd als een zogenaamde vliegtuigzender. Ofwel dat de throttle/gas stick niet zelf centrerend is. Voor de één een zegen, voor de ander iets minder. Voor elektro auto's of boten met een achteruit lijkt me dat meer een vloek dan een zegen. Telkens die stick handmatig in het midden zetten alvorens je je model kunt aanzetten en dan maar hopen dat ie goed staat. De één heeft daar minder moeite mee dan een ander. Maar voor mij was dit toch wel een bron van irritatie. Gelukkig hebben we internet en kunnen we de wereld in huis halen en het duurde dan ook niet lang of ik zag dat daar kant en klare oplossingen voor waren. Zelf knoeien, of een knutselpakketje bestellen uit een ver Aziatisch land. Ik heb gekozen voor het laatste. Misschien is het wel parate kennis, maar heb het hier op dit forum niet kunnen vinden. Na een forse investering van wel 2.70€ was het eventjes wachten op de lieve postmeneer die mij dit kleinood door de deur heen zou schuiven. En na ettelijke weken........................... Hoera.................. Bestellen en hebben is één, maar nu moest die zooi er nog in. Dus gelijk een paar kleine schroevendraaiers en een punttangetje vanuit mijn mancave gehaald en tot grote frustratie van mijn liefhebbende wederhelft ( dat laatste moest onder er even bijgeschreven worden, want stel ze leest mee....) de boel op de eettafel uit elkaar gedraaid. Nu moet je wel even de grijze massa laten werken, want voordat je als een dolle hond de boel uitelkaar haalt moet je je wel realiseren dat de beoogde stick als je de zender omdraait nu aan de andere kant zit. In mijn geval nu dus rechts. Hierboven de gewraakte stick.......... Als eerste dien je het metalen plaatje te verwijderen, deze heeft hierna geen functie meer. Ik heb er voor gekozen om hem een kwart slag te draaien, opdat ik hem niet kwijt raak mocht ik weer terug gaan naar de oude situatie. Daarna moet je het kunststof palletje onder het geheel door zien te wurmen. Hoe het een en ander in elkaar steekt kan je mooi zien bij de andere stick, zolang je er maar om denkt dat deze natuurlijk in het spiegelbeeld is. Zodra je het palletje er onderdoor hebt weten te wurmen, dien je de twee metalen stiften te plaatsen. Dit gaat goed met een klein punttangetje. Mits dat je goed licht hebt en geen katten hebt die over je tafel heen rennen.....zucht..... Met de tip van je schroevendraaier kun je de stiften mooi aandrukken. Best wel lastig om die gaten in het zwarte kunststof te vinden........ Maar ze zitten er in..... Nu het kleine palletje waar het veertje achter komt te hangen. Je ziet hierboven een klein schroefgaatje en bij het palletje zelf zit dus een bijpassende schroef. U raad het al, het palletje moet met dit schroefje vastgezet worden. Niet dus............. Het schroefje doet niets anders dan het palletje op zijn plek te houden en hoeft daarbij niet vastgedraaid te worden. Sterker nog, het gat is groter dan de schroef, je kan dus draaien tot je een ons weegt maar die schroef gaat echt niet vast en is ook niet nodig. Nu komt het leukste. Het veertje........... Deze dient dus tussen de twee palletjes vastgehaakt worden. Dus tussen het losse palletje en het palletje met die schroef. Het is even priegelen, maar niet ondoenlijk. Goed licht, een vaste hand en wat geduld doet wonderen.
En na wat gepriegel en eh.....wat onpasselijk woorden zat ook eindelijk het veertje op zijn plaats. Nu is het zaak om de zender weer dicht te schroeven en te testen.... Hieronder de oude situatie En hier de nieuwe En het leukste is.....het werkt ook nog.
Heb ik idd meerdere keren gedaan ook. Ik heb bij 2 zenders die ik enkel voor auto's gebruik de onnodige bewegingen vastgezet met een plaatje, de heveltjes en veertjes gewisseld van plek. Ofwel uit een stukje kunststof zo'n heveltje gemaakt en bijgevoegd. En idd telkens zorgen dat reversibel is.
Wel eens gemaakt bij een MPX zender van een 2 mm dik plaatje alu. Gecopiëerd van de knuppel ernaast met een passend veertje. Gr. Klaas.
Dat schroefje, dat niet vast te draaien is, is om de veerdruk in te stellen. Als je het 'los' draait zakt het haakje wat verder in de schacht en wordt de veerdruk lichter.
Bedankt voor de toelichting. Je bedoelt dat het meer is om de hoogte/diepte te verstellen dan om het palletje vast te zetten? Dat zou mogelijk zijn, omdat de schroef zelf nergens in vastdraait behalve dan in het palletje zelf. Kon het ook nergens in teruglezen in de niet bijgeleverde handleiding.
Nee niet hoogte en diepte maar veerspanning. Zoals Corrien zegt. Hoe hard de knuppel terugkeert naar de neutraalstand. Of hoe hard je er dus tegen moet duwen. Ik zet die nogal hard om meer gevoel te hebben.
Dat bedoel ik ook. Als ik de schroef aandraai gaat de schroef dieper, draai ik hem los komt ie omhoog. Adh van de hoogte van de schroef bepaal je de spanning.