zelfde setup, verschillende accu's

Ik heb mijn KillerHai net vliegklaar en heb een beetje met de Watt-meter zitten spelen.
Ik heb er een dymond 3643 met een 12x6,5 klapprop op 3S in. De accu die ik ervoor in gedachten had is een 3S1600 en daarmee trekt het spul 35A......ruim voldoende voor een kistje van 1130gram!

Maar.......voor de grap heb ik hem aan een 3S4000 gehangen en daarmee kom ik op 42A, een dikke 440W en dat is bijna 100W meer met een andere accu.

Nu ga ik wel vliegen met de kleine (want de grote past niet) en het is vermogen zat maar ga ik hier de accu mee slopen?

Is het erg schadelijk om accu's kortstondig (5 tot 10seconden) maximaal te belasten?

Laatst bewerkt:
Hogere stroom komt omdat je grotere accu blijkbaar meer stroom kan leveren en de accu spanning hoger blijft.

Of je oude accu was gewoon slechter.

Maakt het uit. Als jouw motor geschikt is voor die prop en binnen de specs blijft (max continue stroom) is er niets aan de hand.

Als je accu iets leger raakt dan zakt de stroom toch ook al weer iets terug.

Maximale continu is volgens het boekje 40A. Met de grote accu gaat hij daar wel iets overheen maar voor die hele korte tijd is dat geen probleem. Ik heb Staufenbiel voor een andere motor daar eens over gevraagd want ook die had ik met hun eigen propadvies voor die motor en ging ook iets over de maximale stroom. Die is echter voor continugebruik, voor zweefgebruik is kortstondig hoger geen enkel probleem.

De kleine accu is 35C, 56A moet kunnen maar trekt hij niet. Geen probleem....veemogen zat! Maar ik wil niet volgende week de accu om zeep hebben vandaar mijn vraag.

Je hebt een accu van 1600mAh (1,6Ah) maar je geeft niet op met welke maximale stroom die accu belast mag worden.
Stel dat het 30C is dan mag je dus maximaal 30x1,6=48 Ampère uit die accu trekken. De set-up die je nu hebt trekt "maar" 35A wat onder dat maximum is, geen probleem dus. Wat wel mee speelt is de "inwendige weerstand". Die is mede afhankelijk van de stroom die je uit de accu trekt, hoe hoger die stroom des te hoger die "weerstand" wordt. Ik zet hier "weerstand" tussen aanhalingstekens omdat het niet helemaal juist is, er is meer aan de hand dan alleen weerstand!

Die tweede accu is ook een 3S accu maar dan van 4000mAh (4Ah). Als die ook met maximaal 30C mag worden ontladen kom je op 30x4=120 Ampère. Dat is wel even een slokje meer dan 48A! Als je die accu met slechts 35A gaat belasten zal de "inwendige weerstand" veel minder hoog uitkomen waardoor de spanning duidelijk minder inzakt. De spanning blijft dus hoger en er zal meer stroom gaan lopen. In dit geval wordt het dus 42A wat dus ook nog ruimschoots lager is dan wat mag. Ook geen probleem dus.
Alleen je schrijft zelf al dat je aan de grenzen komt van wat de motor mag verwerken. Pas daar wel mee op want als de motor te heet wordt kunnen de magneten van het ene op het andere moment hun kracht verliezen en dan heb je echt problemen. Maar dat is weer een ander verhaal.

Korte tip: blijf altijd 20%, 25% onder de max specs en je zal niet in de problemen komen. Als je steeds net op het randje van toelaatbaar vliegt gaat de boel er toch eens mee ophouden.

Ron komt straks wel een linkje plaatsen denk ik :lol:

@Ernst. Ik heb in mijn 2de reactie staan dat het een 35C accu is (de grote ook trouwens)

Ik snap helemaal waarom de setup met de grote accu meer vermogen levert. (Heb ik mijn diploma machinist kleine handelsvaart niet helemaal voor niets gehaald)
Ik sta wel een beetje te kijken van dit verschil aangezien (zoals er al staat) de kleine ook 56A moet kunnen leveren maar kennelijk werkt dat bij accu's ook al niet zo.

Dries, als ik dan een accu zoek die een combi van capaciteit en C-rate heeft van 1, 2 x 42= 50A zit ik met de 35C 1600 goed......ware het niet dat ik dan die 42A niet haal en dus wel veilig zit.

Anders moet ik dus een accu kopen die 70A kan leveren in de hoop dat ik er 40 haal. Voelt wel een beetje als een auto kopen die volgens de boekjes 0-100 in 5 seconde doet in de hoop er uiteindelijk misschien 10 over te doen.

Oh.....een reactie terwijl ik typ. Klopt Ron......ik weet het natuurlijk nog niet zeker maar ik verwacht maximaal 10 seconden motorloop bij de start en dan in de lucht af en toe 4 a 5 seconden. Er komt een gekoelde spinner, motorspant is open. Uitlaat in de romp moet ik even naar kijken maar ik denk niet dat de motor echt heel erg heet gaat worden.

Als de spulletjes op hun limiet draaien hebben ze nou eenmaal beperkingen.

35C 1600 = 35x1.6 = 56A max.
Zoals gezegd beter 20% onder de max blijven wat 44,8A continue is.
Wil niet zeggen dat die kleinere accu er meer moeite mee heeft om de spanning hoog te kunnen houden dan bv de 35C 4000mAh

Die kan namelijk 140Ampère aan ( 112A op 80%)

Zie het al een dunne waterleiding en een rioolbuis.
Je kunt onder hoge druk nog best wel wat water door een dun buisje krijgen maar je moet wel de nodige weerstand overwinnen maar het houdt een keer op.
De dikke buis kan makkelijk een klein stroompje aan, maar ook veel meer zonder daar moeite mee te hebben.

Zo gek veel verschil heb je niet dus dat klopt eigenlijk allemaal wel.
Koop je een goede nieuwe 1600/35C kan het verschil misschien nog wel kleiner worden.
Geldt ook andersom voor een minder 4000mAh

Chineesjes plakken er vaak een wat grotere waarde op dus vandaar dat je wat marge in acht moet nemen om een goede performance te hebben maar ook om de levensduur te kunnen garanderen. Hete lipo is niet goed.

Maar.......voor de grap heb ik hem aan een 3S4000 gehangen en daarmee kom ik op 42A, een dikke 440W en dat is bijna 100W meer met een andere accu.

Als dit statisch is, dus op de grond, dan zal het in de lucht minder zijn omdat je dan de motor ontlast.

Martin

Back