S
steven.
Guest
Zelfgemaakte “Hughes” kap voor m’n Eco 8 :
Hello, Een tijdje geleden zat ik er eens over te denken om eens van kap te veranderen, de originele kap van een eco8 is niet slecht, maar een andere look is altijd welkom.
Ikarus verkoopt slechts 2 verschillende kappen voor de eco8 :
- Jet Ranger = 150 €
- BO-105 = 220 € 8O
Beide schaalkappen, en zeer fraai, maar naar mijn mening overdreven duur. :?
Ik probeer steeds een beetje creatief te zijn, dus ging ik meteen aan de slag om zelf een kap te maken. Ik wou niet meteen te moeilijk gaan, dus besloot ik om een hughes te maken. Dit is een éénvoudig en kleine koepel.
Hoewel er al enkele topics over vacuümtrekken zijn geweest, kon ik het toch niet laten om er ook ééntje te schrijven.
Ik had nog geen ervaring met vacuümtrekken, maar ik had al wel eerder vliegtuigmalletjes van koepels gemaakt, en deze in een PET fles gestoken, en dan in de oven, goed voor kleine voorwerpen, maar dus niet voor een eco8 kap. :nooo:
Toch wou ik dat vacuümtrekken eens uitproberen, dus leende ik een vacuümbak van een clublid. Bij briko vond ik transparante PVC platen van 1mm.
1 – Maken van de mallen
De meeste modelbouwers gebruiken gips voor het maken van een mal, ik had geen gips meer liggen, maar nog wel knauf ook een soort ruwe gips voor het pleisteren van muren. Even een tekening gezocht en vergroot tot het ongeveer in verhouding was met de eco8.
Om praktische redenen heb ik de mal uit 2 stukken gemaakt, de plastiek
delen worden later tegen mekaar gelijmd. Met wat MDF overschot de
ruwe vorm gezaagd.
daarna met knauf een ruwe vorm gegeven.
Na een nachtje drogen kon de vorm geschuurd worden.
2 – De Vacuümbak
Deze bak heb ik geleend van een clublid, ik heb in het verleden ook al een vacuümbakje gemaakt, maar die is te klein voor deze mal.
De bak is best wel groot, en constructief perfect in orde.
Hij bestaat uit 3 delen : Het raam waarin de PVC word geklemd,
en dan 2 delen waarvan het bovenste deel over het onderste heen schuift.
3 – Het vacuümtrekken
Ik heb geen badkamerstraalkacheltje dus de volgende dag ben ik om 7u opgestaan, zodat ik de keuken voor mij alleen had, en mijn moeder geen
trauma zou oplopen van wat er met haar oven zou gaan gebeuren.
Eerst moeten er enkele PVC platen op maat worden gesneden.
Deze worden dan vast geklemd in de metalen kader.
De oven moet een halfuurtje voorverwarmen op een hoge temperatuur.
Als zuigbron heb ik mijn stofzuiger gebruikt waarmee ik mijn machines uitkuis.
De stofzuiger en vacuümbak worden allen aangesloten en naast de oven geplaatst, op die manier kan de plastiek meteen uit de oven, over de mal
worden geplaatst.
De kader met de PVC plaat wordt in de oven geplaatst.
Meteen ontstaan er in de plaat een hoop ongelijkheden en blazen, maar
geduldig afwachten tot er 1 vlak ontstaat, vanaf dat moment begint het
vlak door te hangen, hoe langer en hoe hoger de temperatuur, hoe
dieper de plastiek gaat doorhangen.
Wanneer de plastiek ongeveer een 4-5cm doorhangt is die afhankelijk
van de hoogte van de mal klaar om te gaan vacuümtrekken.
Met keukenhandschoenen nam ik de kader uit de oven, meteen stormden enkele lichtgrijze gaswolken en verschrikkelijke stank uit de oven :schrik:
Meteen wordt de kader op het bovenste gedeelte van de vacuümbak geplaatst, dan heb ik de kader naar beneden gedrukt, over de mal.
Meteen de stofzuiger aan en floep, klaar is kees. Toen werden m’n ouders
wakker en kreeg ik naar mijn oren dat de stank in heel ons huis was
waar te nemen…:bad-words:
De eerste poging (links) was mislukt, ik had niet lang genoeg gewacht
tot de plastiek was gaan doorhangen. Bij de 2e poging had ik mijn plastiek
net te klein uitgesneden, en bij de 3e en 4e poging was het gelukt
Wanneer de plastiek afgekoeld is kan je deze gaan bewerken, eerst uitknippen en dan hier en daar nog wat frezen en schuren.
Met secondelijm heb ik dan de 2 helften aan mekaar gelijmd en was de
koepel klaar.
Daarna nog even geverfd, hier en daar nog een stickertje en voor mijn part is die klaar.
Ondertussen hebben onze buren al geklaagd over de verschrikkelijke stank :| Waardoor ik nu ergens anders mijn duistere praktijken moet
gaan uitvoeren :wink:
Zo, ik hoop dat er nu wat meer mensen de uitdaging aandurven, heb je misschien nog vraagjes of tips, dan hoor ik het wel.
Met vriendelijke groeten
Steven
Hello, Een tijdje geleden zat ik er eens over te denken om eens van kap te veranderen, de originele kap van een eco8 is niet slecht, maar een andere look is altijd welkom.
Ikarus verkoopt slechts 2 verschillende kappen voor de eco8 :
- Jet Ranger = 150 €
- BO-105 = 220 € 8O
Beide schaalkappen, en zeer fraai, maar naar mijn mening overdreven duur. :?
Ik probeer steeds een beetje creatief te zijn, dus ging ik meteen aan de slag om zelf een kap te maken. Ik wou niet meteen te moeilijk gaan, dus besloot ik om een hughes te maken. Dit is een éénvoudig en kleine koepel.
Hoewel er al enkele topics over vacuümtrekken zijn geweest, kon ik het toch niet laten om er ook ééntje te schrijven.

Ik had nog geen ervaring met vacuümtrekken, maar ik had al wel eerder vliegtuigmalletjes van koepels gemaakt, en deze in een PET fles gestoken, en dan in de oven, goed voor kleine voorwerpen, maar dus niet voor een eco8 kap. :nooo:
Toch wou ik dat vacuümtrekken eens uitproberen, dus leende ik een vacuümbak van een clublid. Bij briko vond ik transparante PVC platen van 1mm.
1 – Maken van de mallen
De meeste modelbouwers gebruiken gips voor het maken van een mal, ik had geen gips meer liggen, maar nog wel knauf ook een soort ruwe gips voor het pleisteren van muren. Even een tekening gezocht en vergroot tot het ongeveer in verhouding was met de eco8.
Om praktische redenen heb ik de mal uit 2 stukken gemaakt, de plastiek
delen worden later tegen mekaar gelijmd. Met wat MDF overschot de
ruwe vorm gezaagd.

daarna met knauf een ruwe vorm gegeven.

Na een nachtje drogen kon de vorm geschuurd worden.

2 – De Vacuümbak
Deze bak heb ik geleend van een clublid, ik heb in het verleden ook al een vacuümbakje gemaakt, maar die is te klein voor deze mal.
De bak is best wel groot, en constructief perfect in orde.
Hij bestaat uit 3 delen : Het raam waarin de PVC word geklemd,
en dan 2 delen waarvan het bovenste deel over het onderste heen schuift.

3 – Het vacuümtrekken
Ik heb geen badkamerstraalkacheltje dus de volgende dag ben ik om 7u opgestaan, zodat ik de keuken voor mij alleen had, en mijn moeder geen
trauma zou oplopen van wat er met haar oven zou gaan gebeuren.
Eerst moeten er enkele PVC platen op maat worden gesneden.
Deze worden dan vast geklemd in de metalen kader.

De oven moet een halfuurtje voorverwarmen op een hoge temperatuur.
Als zuigbron heb ik mijn stofzuiger gebruikt waarmee ik mijn machines uitkuis.

De stofzuiger en vacuümbak worden allen aangesloten en naast de oven geplaatst, op die manier kan de plastiek meteen uit de oven, over de mal
worden geplaatst.
De kader met de PVC plaat wordt in de oven geplaatst.
Meteen ontstaan er in de plaat een hoop ongelijkheden en blazen, maar
geduldig afwachten tot er 1 vlak ontstaat, vanaf dat moment begint het
vlak door te hangen, hoe langer en hoe hoger de temperatuur, hoe
dieper de plastiek gaat doorhangen.
Wanneer de plastiek ongeveer een 4-5cm doorhangt is die afhankelijk
van de hoogte van de mal klaar om te gaan vacuümtrekken.
Met keukenhandschoenen nam ik de kader uit de oven, meteen stormden enkele lichtgrijze gaswolken en verschrikkelijke stank uit de oven :schrik:
Meteen wordt de kader op het bovenste gedeelte van de vacuümbak geplaatst, dan heb ik de kader naar beneden gedrukt, over de mal.
Meteen de stofzuiger aan en floep, klaar is kees. Toen werden m’n ouders
wakker en kreeg ik naar mijn oren dat de stank in heel ons huis was
waar te nemen…:bad-words:

De eerste poging (links) was mislukt, ik had niet lang genoeg gewacht
tot de plastiek was gaan doorhangen. Bij de 2e poging had ik mijn plastiek
net te klein uitgesneden, en bij de 3e en 4e poging was het gelukt

Wanneer de plastiek afgekoeld is kan je deze gaan bewerken, eerst uitknippen en dan hier en daar nog wat frezen en schuren.
Met secondelijm heb ik dan de 2 helften aan mekaar gelijmd en was de
koepel klaar.
Daarna nog even geverfd, hier en daar nog een stickertje en voor mijn part is die klaar.

Ondertussen hebben onze buren al geklaagd over de verschrikkelijke stank :| Waardoor ik nu ergens anders mijn duistere praktijken moet
gaan uitvoeren :wink:
Zo, ik hoop dat er nu wat meer mensen de uitdaging aandurven, heb je misschien nog vraagjes of tips, dan hoor ik het wel.
Met vriendelijke groeten
Steven