Zelflozer gezocht

Ik heb al op wat sites gekeken, maar het staat mij bij dat ik al eens een zelflozer heb gezien voor een speedbootje. Mijn bootje maakt namelijk nogal wat water als ik wat op tempo vaar (niet echt hard een km of 30 40 max) en ik moet nu elke 5 minuten het ding weer naar de kant laten komen om hem om te draaien. En dan af en toe tanken.

Hints of url's worden zeer gewaardeerd.

weet niet precies wat voor boot je hebt, maar ze zijn te krijgen bij 2 brothersrc in Bussum ( 2BrothersRC) Ze staan misschien niet op de site, maar ze hebben ze zeker wel

Hallo Sassenheim,

Wat goed werkt is een 'zuigpijpje', een pijpje in de bodem, dat onder een kleine hoek richting spiegel wijst en vlak gevijld is met de romp; als de boot vaart zorgt dat voor onderdruk.
Aan dat pijpje komt in de boot een stukje slang, dat in een bocht nét boven de waterlijn van de (stilliggende) boot uitkomt (anders hevelt 'ie vol...), dit slangetje eindigt vlak boven de bodem van de boot, bij voorkeur op de plaats, waar het water zich tijdens het varen verzamelt.
Het uiteinde kan ook een messing of alu pijpje zijn, waar je de slang overheen schuift, kun je er gelijk bij om eventuele verstoppingen te verwijderen.

Door de onderdruk zal het water de boot uit gezogen worden tijdens het varen.

Ik heb er ergens een foto van, als ik 'm vind zal ik 'm plaatsen.

Groeten, Jan.

Laatst bewerkt:
opzich een mooie oplossing jan, maar volgens mij betreft het hier een brandstofboot? gezien het tanken. Hier komt vaak water binnen door de luchtgaten, denk dat een autobailer dan wat makkelijker werkt?

opzich een mooie oplossing jan, maar volgens mij betreft het hier een brandstofboot? gezien het tanken. Hier komt vaak water binnen door de luchtgaten, denk dat een autobailer dan wat makkelijker werkt?

Dit principe komt uit de brandstof boten, bij een afgeplakte electroboot zou het een vrij nutteloze voorziening zijn.
Bovendien zijn mijn electroboten droog na een run...

Groeten, Jan.

Excuses voor de incomplete vraag, het betreft inderdaad een brandstofbootje. Ik vermoed dat door de radicale stuurbewegingen (vooralsnog hoofdzakelijk veroorzaakt door te snel te willen sturen) er water door de luchtgaten naar binnen komt.

Ik kende de term autobailer niet, dat maakt het zoeken wel veel eenvoudiger, dit 2 Brothers RC - Bussum is dus wat ik nodig heb.

Dank voor de informatie, dan kan ik tzt wat langer varen dan 5 minuten ;-)

Je vraag was echt niet incompleet hoor, ik weet, dat je een elektroboot niet hoeft bij te tanken...

Een autobailer werkt alleen goed, als 'ie op de goede plaats gemonteerd is, maar dat spreekt eigenlijk vanzelf.
Hetzelfde geld voor het zuigpijpje, dat ik beschreef.

Groeten, Jan.

Een autobailer (zelflozer) is eigenlijk niet meer dan een buisje met twee verschillende binnendiameters waar een balletje inzit.
Vanaf binnenuit kan het water langs het balletje stromen, dus uit de romp (diameter groter als het balletje).
Water van buitenuit kan niet langs het balletje, door de waterdruk drukt het balletje het gat dicht (kleinere diameter als het balletje).

'Dit principe komt uit de brandstof boten, bij een afgeplakte electroboot zou het een vrij nutteloze voorziening zijn.
Bovendien zijn mijn electroboten droog na een run...'

Dat snap ik, alleen komt het inbouwen wat preciezer bedoelde ik. Een autobailer plaats je op het laagste punt in de romp en verder is er geen meetwerk aan, iets simpeler te monteren.
Dat het goed werkt zal ik zeker niet in twijfel trekken.
Ook mijn electro cat is gelukkig nice and dry na een run

grtz jurriaan

Back