zelfvarende stoombaggermolen "Camille Mortenol"

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Baggeraar, 1 feb 2010.

  1. Baggeraar

    Baggeraar Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    24.586
    Locatie:
    ,
    Ga daar maar niet vanuit.


    Duidelijk te zien dat er een stephenson omkeer op de machine zit.

    Wel opvallende dat de machines achteruit draaien in de vooruit stand.
    Ben benieuwd wat voor leibanen/strippen die hebben.

    edit:
    standaard banen met strips
    Met zo te horen genoeg slijtage.
     
  2. k-k

    k-k

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    4.129
    Locatie:
    Oostvoorne
    In mijn posting was ik het woord schroeven vergeten, maar dat had je wel gesnapt denk ik. Vind dat de bladen op een "vreemde" manier aan de naaf zitten. Althans voor vaste bladen. Gr. Klaas.
     
  3. Baggeraar

    Baggeraar Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    24.586
    Locatie:
    ,
    Duidelijk antwoord.

    [​IMG]
     
    Stoompomp vindt dit leuk.
  4. Stoompomp

    Stoompomp Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    934
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
  5. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.299
    Locatie:
    tussen Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Als erkend non-stoom-o-loog verwachtte ik dat gevoelsmatig andersom, d.w.z. 'afgewerkte' turbinestoom gaat naar stoommachines. Wat zie ik over het hoofd?
     
    Laatst bewerkt: 30 mrt 2019
  6. Johan de Vries

    Johan de Vries

    Lid geworden:
    17 sep 2011
    Berichten:
    352
    Locatie:
    Aan de Merwede
    Harm, je hebt me overtuigd, gaandeweg deze dag dacht ik ook al bij mijzelf ‘een incorrecte veronderstelling te hebben gedaan’, ik dacht ‘straks thuis gekomen eerst rechtzetten’. Werktuigkunde weer opgefrist ;) .
     
  7. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    12.853
    Locatie:
    Betuwe
    De turbine van R.M.S. Titanic werkte op relatief lage druk.
     
    ron van sommeren vindt dit leuk.
  8. brutus

    brutus Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    21.129
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Je kunt een turbine wel op relatief lage druk stoom draaien, maar een zuigerstoommachine niet (kan wel, maar de machine word dan onthutsend groot voor zijn vermogen). Expansie is expansie en energie is energie, maar turbines werken met kinetische energie (snelheden en richtingsveranderingen) en kunnen dus niet zo heel veel met "druk", want het is niet de stoomdruk die de turbinewielen aandrijft. Zuigerstoommachines werken met drukken en volumetrische expansie, en doen gewoon heel weinig met lage druk stoom.
    Voor beide geldt dat je zo efficient mogelijk gebruik wilt maken van de expansie uiteraard.
     
    ron van sommeren vindt dit leuk.
  9. Stoompomp

    Stoompomp Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    934
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Voor aanvullende informatie over de Titanic met haar machines volg de onderstaande link:

     
    Jan Walpot en wimo100 vinden dit leuk.
  10. Baggeraar

    Baggeraar Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    24.586
    Locatie:
    ,
    Laatst bewerkt: 2 apr 2019
    Jan Walpot, Herm en Potter vinden dit leuk.
  11. Baggeraar

    Baggeraar Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    24.586
    Locatie:
    ,
    [​IMG]
     
    Potter vindt dit leuk.
  12. Stoompomp

    Stoompomp Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    934
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Mooi gemaakt, de pasbouten met schroefdraad om deze te borgen.
    Kijkend naar de foto, zie mijn bijlage, is de schroefdraad te lang, je kan de moer zover op de bout schroeven, zodat deze de gaffel verklemd.
    Maar ik heb toch een vraag, omdat dit niet goed te zien is op de foto: Heb jij in de gaffel aan één kant schroefdraad getapt voor een bout met "lange" borst, zodat het uitstekend schroefdraad deel wordt gebuikt voor de borgmoer?

    k 02 apr 2019 003 bewerkt..jpg
     
    Potter vindt dit leuk.
  13. Baggeraar

    Baggeraar Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    24.586
    Locatie:
    ,
    Klopt.
    Ik heb een ander boutje gebruikt en er zelf meer draad op gesneden.
    De originele boutjes zijn zo kort dat er geen moer op kan en dan moet je er loctite aan doen of hem zo vast draaien dat je de gaffel samenknijpt.
    De overlengte moet er nog af.


    [​IMG]

    In de ene kant van de gaffel zit draad.
     
    Laatst bewerkt: 3 apr 2019
  14. Baggeraar

    Baggeraar Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    24.586
    Locatie:
    ,
    [​IMG]
     
    Broeckx Ronny en Potter vinden dit leuk.
  15. Stoompomp

    Stoompomp Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    934
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Bijna massa werk van de stuurschuifstangen.
    Hiervoor mijn complimenten.

    In je bericht #3813 is aan de rechter bovenkant goed te zien de inwendige spoorflens bij de naaf van de stuurschuif, passend op de nok van de excentriekschijf.
    Op je eerdere bericht #3744, had ik deze groef, daar de diepte niet goed te zien was, deze gezien als "smeergroef".
    Op je bericht #3814, rechter kant, zie ik de stuurstangen op de eerder genoemde excentriek naaf met uitwendige spoorflens.

    Ook ik heb bij de machine van de Dockyard alle pasbouten voor het kruishoofd en de gaffels van de stuurstangen opnieuw moeten maken.
    De in de handel verkrijgbare bouten hebben of:
    - Geen goede passing, pasbouten.
    - Borstlengte te kort, verklemming van de gaffel.
    - Uitstekend draadeinde te kort voor de montage van een contramoer.

    Ik heb bij de pasbouten en moeren van mijn machine NERGENS een borgmiddel toegepast.

    Reden: De onderdelen zijn redelijk fragiel en je kan door deze verwarming/forceren niet schadevrij demonteren.

    Een stoommachine is een "levende" machine en heeft onderhoud nodig.

    Overigens, indien je de borstlengte van de pasbouten zo lang maakt, dat je zeker weet, dat bij geen verklemming van de gaffel de boutkop vrij ligt, dan krijg je dezelfde commentaren van bouwers van "statische" stoommachines; die ik al vele malen heb moeten aanhoren:
    "De boutkop ligt niet aan".
     
    Laatst bewerkt: 4 apr 2019
  16. Baggeraar

    Baggeraar Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    24.586
    Locatie:
    ,
    Ja jammer.
    Doet even pijn en het is lastig om het langs je rug te laten afglijden en vervolgens te denken "laat ze".

    Wij doen het om de techniek en "het werkende geheel" en dan is het prettiger om het hufterproof te hebben ipv glimmend.
     
    Broeckx Ronny en Fuel Monkey vinden dit leuk.
  17. Baggeraar

    Baggeraar Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    24.586
    Locatie:
    ,
    Na vele nevenactiviteiten is het vandaag eindelijk gelukt de 8 excentriekschijven pas te slijpen in de excentriekringen.
    Met dikke olie er tussen gaan ze nog rond. :D
    Binnenkort de boogblokjes, die in de schaar moeten glijden en de schaar aan de schuifstang koppelen, frezen op het draaitafeltje.
    Dat staat tenslotte nog onder de kolom en op de straal van de schaar.
     
  18. Baggeraar

    Baggeraar Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    24.586
    Locatie:
    ,
  19. Stoompomp

    Stoompomp Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    934
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Als ik het goed zie, door de materiaal kleur, heb je het schaarblok(boogblok), gemaakt uit het zelfde materiaal als de schaarbalk.
    In de machine voor de Dockyard heb ik het schaarblok gemaakt uit het slijtvaste aluminium brons,
    Verder heb ik de draaipunten van de stangen voorzien van bronzen lagers.
     

Deel Deze Pagina