zelfvarende stoombaggermolen "Camille Mortenol"

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Baggeraar, 1 feb 2010.

  1. Baggeraar

    Baggeraar Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    24.946
    Locatie:
    H&NF
    Ik ook en heb er goede ervaringen mee:
    in de sleepboot



    Ik ga ook voorlopig met deze machines nog gewoon verder met gietijzeren zuigerveren.
    Eerst kijken hoe het gaat.
     
    Stoompomp en Broeckx Ronny vinden dit leuk.
  2. Baggeraar

    Baggeraar Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    24.946
    Locatie:
    H&NF
    Aansluitingen gemaakt voor VS en AS (aan de andere zijde) en de omloopleiding.

    [​IMG]
    Meteen nog denken over aan welke kant ik de cilinderaftap//smeerolie inpers- kranen ga maken. (5/32 x 40 tappen heb ik gelukkig)
    Zeer waarschijnlijk ook aan de andere kant ivm die dekbalk.
    Daarna kan het blok "in bad", want als het goed is hoeft er niet meer aan verspaand te worden.
    Gaatjes voor het vastzetten van de blauwe plaat wellicht nog......
     
    Laatst bewerkt: 25 mei 2019
    Broeckx Ronny, Potter en Herm vinden dit leuk.
  3. Stoompomp

    Stoompomp Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    1.083
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Bedoel je de "inpers kranen voor de cilindercondensaatafvoer en smeerolie toevoer?
    De functie van de eerste is bekend. De tweede is voor mij een vraagteken. Je gaat gebruikmaken van gietijzer zuigerveren (met condensaat smeertoestel)?.
    Vraag: waarom een smeerolie toevoer naar de cilinders?
     
  4. Baggeraar

    Baggeraar Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    24.946
    Locatie:
    H&NF
    Die naam heb ik er zelf aan gegeven.
    Na een vaardag open ik de kranen en draai aan de schroef om condens uit de machine te persen.
    Daarna met een injectiespuit met een slangetje er aan pers ik smeerolie door de kraan de cilinder in.
    Na het sluiten van de kranen torn ik de machine en kan ik er desnoods een jaar niet naar omkijken en nog roest hij dan niet vast.
    Kranen zijn niet nodig om tijdens het voorwarmen water af te voeren heb ik ontdekt.
    Maar smering is wel handig, anders staat de machine de dag na het varen al vast.

    Cilindersmering wil ik met een perspomp gaan doen, die verdringers is veel te veel werk en te onzuiver.
    (olie floept er door of er komt niets door)
     
    Herm en Jan Walpot vinden dit leuk.
  5. Stoompomp

    Stoompomp Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    1.083
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Heb ik ook ontdekt. Bij koude machine/opstarten wordt het condensaatsmeertoestel zover gevuld met water, dat de smeerolie er direct uitgaat.
    Ik heb nu een afsluiter in de stoom/condensaat toevoer geplaatst, maar dit heeft het nadeel, dat de machine opstart zonder smering van de stoomolie.
    Mijn voordeel, de zuigerveren zijn uit Teflon.
     
  6. Baggeraar

    Baggeraar Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    24.946
    Locatie:
    H&NF
  7. Baggeraar

    Baggeraar Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    24.946
    Locatie:
    H&NF
    8 afdichtingen.

    [​IMG]
    groot en klein
    Benieuwd of het werken gaat.
     
    Jan Walpot, Herm, Dunsz en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  8. Zeiler

    Zeiler

    Lid geworden:
    28 dec 2012
    Berichten:
    510
    Locatie:
    Hilversum
    Heb je nu losse pakkingdrukkers gemaakt Harm?
     
  9. Baggeraar

    Baggeraar Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    24.946
    Locatie:
    H&NF
    Noem het maar uitneembare o-ring-opsluiters. :D

    Pasgemaakt op de snoerdikte van de o-ring bij schuivende afdichting.
     
  10. Zeiler

    Zeiler

    Lid geworden:
    28 dec 2012
    Berichten:
    510
    Locatie:
    Hilversum
    Ah, O-ring tussen de schuifkast-opsluiter en opsluiter-schuifstang. Goed idee, geen gerommel met een grafiet pakking alleen je kan nu wel iets minder makkelijk de verhouding druk/lek besturen. Ik ben benieuwd naar je ervaringen met dit systeem straks!

    Je bent er bijna over een maand proef- en ingedraaid? :koud:
     
  11. willum

    willum

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    694
    Locatie:
    noord-limburg
    Pasgemaakt op de snoerdikte van de o-ring bij schuivende afdichting.

    Baggeraar,
    En de O-ringen liggen passend opgesloten in een kamertje iets minder diep dan de dikte van de O-ring?
    Dan kun je de spankracht van de O-ring verhogen/nastellen.

    Groet,
    Willum
     
  12. willum

    willum

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    694
    Locatie:
    noord-limburg
    "]Dan kun je de spankracht van de O-ring verhogen/nastellen.

    Even foto gemaakt:
    upload_2019-5-29_12-12-54.png

    De O-ring past precies in de uitsparing van de knelbus en de O-ring past precies om het asje, op de foto te zien.
    De O-ring komt buiten de knelbus.
    De knelbus met schroefdraad wordt in een gat met vlakke bodem geschroefd.
    Raakt de o-ring de bodem van het gat sluit hij af.
    Draai je de knelbus verder aan wordt de O-ring geplet en zal de spankracht toenemen.
    Nastelbaar/instelbaar.
    De foto steld voor een zuurstof snijklep waar een hevel opdrukt om de zuurstof hoeveelheid te bepalen. De druk van de zuurstof kan wel tot 10 bar oplopen. Lekt niet.
     
    Laatst bewerkt: 29 mei 2019
  13. Baggeraar

    Baggeraar Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    24.946
    Locatie:
    H&NF
    Ik heb er geruime tijd over gepiekerd maar kan me geen voorstelling maken van "hoe dan".
    De o-ring zit om de stang (die ik niet in dikte kan veranderen) en in een bus (waarvan ik de diameter niet kan verstellen), dan is er helemaal niets te stellen.

    edit nadat bovenstaand bericht werd gewijzigd:
    Het gaat bij mij om een schuivende beweging, niet om de draaiende die moet worden afgedicht zoals hier bij die kraan.
     
    Laatst bewerkt: 29 mei 2019
  14. Springer

    Springer

    Lid geworden:
    13 mei 2019
    Berichten:
    56
    Locatie:
    Noord Holland
    Rubber is niet samendrukbaar, de binnendiameter van de glan, bus ligt vast evenals die van de as. Kun je dus de hoogte verminderen door de pakkingdrukker aan te zetten dan kan het niet anders dan dat de druk op de wanden EN de as toenemen. Ligt de aandrukker al 'aan' tijdens montage dan is er niets meer na te stellen. (In een glan het moment om de pakking te vernieuwen, 'te verpakken').
     
    Laatst bewerkt: 29 mei 2019
  15. Baggeraar

    Baggeraar Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    24.946
    Locatie:
    H&NF
    Natuurlijk ligt hij al aan, anders moet je met contramoeren werken tegen mogelijk vasttrekken en daar gaat meer ruimte in zitten dan er beschikbaar is.

    [​IMG]
    Van de bijgeleverde stukken koper, zonder een mm overschot, een omloopleiding gemaakt.
    Het was een heel gepuzzel/gereken voor een "niet pijpfitter".

    Normaal buig ik ruim en zaag ik het op lengte, dat is makkelijker, omdat je dan niet hoeft te voorkomen dat het begin (en eind) plat gaat in het buigijzer.
    Ik heb er nu zelfs tijdelijk 4 cm aangesoldeerd, omdat er anders geen vast punt was om tegen af te zetten.

    [​IMG]
    Meteen twee flenzen gemaakt.
    De eerste leiding past spanningsloos. (met ook nog ruimte voor pakking)
     
  16. Baggeraar

    Baggeraar Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    24.946
    Locatie:
    H&NF
    Het past nog ook.
    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
    1 mm ruimte.
    Beetje weinig voor degelijke isolatie, dus toch maar wat van de dekbalk halen als de fundatie is gemaakt.
     
    Potter vindt dit leuk.
  17. Baggeraar

    Baggeraar Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    24.946
    Locatie:
    H&NF
    [​IMG]
    Bijna klaar..........
     
    Dunsz en Potter vinden dit leuk.
  18. willum

    willum

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    694
    Locatie:
    noord-limburg
    Normaal buig ik ruim en zaag ik het op lengte, dat is makkelijker,
    omdat je dan niet hoeft te voorkomen dat het begin (en eind) plat gaat in het buigijzer.


    Beste Baggeraar,

    Heb vorig jaar voor een oldtimer motor met twee tankhelften het verbindingstuk nieuw gemaakt. Het oude was dicht geslipt.
    Hier was een buiging in de buis gemaakt om een goede passing te maken zonder spanning,
    maar ook om maatverschillen op te vangen, trillingen of anders.
    De ferrules heb ik passend in de buis gemaakt en gesoldeerd.
    De bijhorende wartelmoeren (niet op de foto) moesten ook nieuw gemaakt worden.
    De oude was gescheurd.

    Bij een soortgelijk werk heb ik een schuifstuk gemaakt over de 2 liggende buishelften en dat passend in het werk vastgesoldeerd.

    Of dit zo mooi zou zijn voor jouw blok, ik denk het niet.
    Jouw werk ziet er goed uit.
    Mooi koppelstuk.

    upload_2019-5-30_12-3-38.png

    Veel modelbouwplezier
    Willum
     
  19. willum

    willum

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    694
    Locatie:
    noord-limburg
    Bijna klaar..........

    Mooi toch?
    Vakwerk.

    Willum
     
  20. Baggeraar

    Baggeraar Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    24.946
    Locatie:
    H&NF
    [​IMG]
    Boutjes met een passtuk 3.10 voor in de gaffel; 3.05 als lager en een stukje M3 x 0.5

    De lijst wordt korter :jan:
    Alleen moet er nog een proefdraaifundatie bij (met een servo)

    Morgen creatief aan de gang met schaar, bolkophamertje, mesje en zeekaart-papier.:D
     
    Broeckx Ronny en Potter vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina