zelfvarende stoombaggermolen "Camille Mortenol"

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Baggeraar, 1 feb 2010.

  1. Baggeraar

    Baggeraar Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    24.946
    Locatie:
    H&NF

    Het gaat al soepeler



    Lagedruk excentrieken een haartje verzet, lijkt nu wel goed.
    Op stoom nastellen, want dat is weer heel wat anders dan lucht:

     
    Potter en Jan Walpot vinden dit leuk.
  2. Watergeus

    Watergeus Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    7 mrt 2011
    Berichten:
    625
    Locatie:
    Dordrecht
    Goed bezig!
    Ga je de kop nog lichten om te zien hoe de voeringen en veren ingelopen zijn?

    Als je het vliegwiel weg laat, heb je dan nog genoeg massa van de rest van de aandrijflijn?
     
  3. Baggeraar

    Baggeraar Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    24.946
    Locatie:
    H&NF
    [​IMG]

    Zonder vliegwiel draait het ook nog.

    De cilinderwanden lijken wat meer licht te gaan reflecteren.
    De olie is ook lang zo zwart niet meer.

    Compressor staat af te koelen. :D
     
    Herm, Dunsz, Potter en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  4. k-k

    k-k

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    4.617
    Locatie:
    Oostvoorne
    Gefeliciteerd Harm! Nu die compressor nog inpakken! Gr. Klaas.
     
  5. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    2.575
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Weer een deel klaar , niks mooier dan een kunstwerk dat beweegt :worship:
     
  6. Baggeraar

    Baggeraar Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    24.946
    Locatie:
    H&NF
    Krant gelezen
    [​IMG]

    en zuigers gemaakt.
     
  7. Fuel Monkey

    Fuel Monkey

    Lid geworden:
    6 jun 2010
    Berichten:
    711
    Locatie:
    Hoofddorp
    Is dit per ongeluk geen oud nieuws?:D
    Of is de bezorger iets verlaat?:rolleyes:
    Zonder gekheid, je laat hier een mooi stukje werk zien en ik geniet iedere keer weer van jou oplossingen.

    Grt John
     
    Baggeraar vindt dit leuk.
  8. Baggeraar

    Baggeraar Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    24.946
    Locatie:
    H&NF
    Alles uit de voorraaddoos is gebruikt, die krant lag onderin.
     
  9. k-k

    k-k

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    4.617
    Locatie:
    Oostvoorne
    Die krant ziet er voor 31 jaar en een paar maanden nog goed uit Harm! Die kwaliteit is er nu niet meer. Dat je machientjes over 31 jaar nog maar steeds mogen draaien! Gr. Klaas.
     
    willum vindt dit leuk.
  10. Stoompomp

    Stoompomp Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    1.083
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Had jij ruim 30 jaar geleden al bedacht om de Camille-Mortenol te bouwen?
     
  11. Baggeraar

    Baggeraar Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    24.946
    Locatie:
    H&NF
    Was al in 1980 aan het denken over de Witte Zee 1 (tekening heb ik).
    Maar toen ik zag dat iedereen al een sleepboot aan het maken was, was ik al snel overtuigd dat een "motorbootje met trekhaak" niet het ware project voor mij zou gaan worden. :D:D



    Dus toen is de bouw van de Camille al begonnen.
    Gelukkig maar.
     
  12. Baggeraar

    Baggeraar Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    24.946
    Locatie:
    H&NF
    Bouw loopt wat vertraging op.
    Bijna alle goed passende tapeinden zijn gebruikt.
    Blijven er "te lange" over.
    [​IMG]

    Dat betekent dus dat overal een mm of 2 extra draad (7BA) op moet.
    En sommigen zullen moeten worden ingekort. :(
     
    Potter vindt dit leuk.
  13. Baggeraar

    Baggeraar Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    24.946
    Locatie:
    H&NF
    [​IMG]
    Dat gaat hard met de kilo's. . . .
     
    Potter vindt dit leuk.
  14. Stoompomp

    Stoompomp Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    1.083
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Heb jij al eens het gewicht gemeten van de reeds gerede romp en dekdelen?
    Voor mij voorzichtig, zou bij de door jouw opgegeven scheepslengte en breedte, diepgang geschat op 10cm(16cm onder deks)
    een drijfvermogen behoren van ongeveer 30kg..
    Door de opening van de baggeremmer laadboom opening heb ik het drijfvermogen lager ingeschat.
     
  15. Baggeraar

    Baggeraar Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    24.946
    Locatie:
    H&NF
  16. Baggeraar

    Baggeraar Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    24.946
    Locatie:
    H&NF
     
    Potter en Broeckx Ronny vinden dit leuk.
  17. Stoompomp

    Stoompomp Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    1.083
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    In jouw berekening:
    https://www.modelbouwforum.nl/threa...n-camille-mortenol.102294/page-6#post-2010320
    geef je aan : zoutwater?
    Ik heb al discussies gehad met onze Duitse Modelbouwers over dit probleem.
    Mijnheer Archimedes heeft ontdekt, dat de massa van de verplaatste hoeveelheid vloeistof/water gelijk is aan de massa van het drijflichaam.
    Kort samengevat: of je nu het schip legt in benzine soortelijke massa SM 0,9?, water SM 1, zoutwater SM 1,04 of kwik, SM 13.8?, het enige verschil wat je ziet is de diepgang.
    Vandaar dat het Plimsoll merk de diverse diepgangen geeft voor de watersoorten bij gelijkblijvend drijfvermogen.
    Overigens, de afbeelding van de drijftest onder ballast is niet benaderbaar.
     
    Laatst bewerkt: 10 jun 2019
  18. Baggeraar

    Baggeraar Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    24.946
    Locatie:
    H&NF
    Volgens mij was die delftship standaard voor zoutwater.
    Voor zoet water EN dezelfde waterlijn moet je dus minder zwaar zijn.
    En ja, foto's van 2018 zijn er niet meer.
     
  19. willum

    willum

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    693
    Locatie:
    noord-limburg
    Dan kun je de spankracht van de O-ring verhogen/nastellen.

    Even foto gemaakt:
    Mogelijk is dit duidelijker
    upload_2019-6-11_19-39-31.png
    Met het aandraaien van de schroef verhoogt de druk op de o-ring,
    de o-ring wordt geplet zet naar buiten uit,
    naar binnen is de knelling op het asje groter.

    Het asje/de pen beweegt licht bij weinig druk,
    of zwaar bij hoge druk.
    Gas dicht, water dicht.

    Willum

    Sorry voor de taal fouten.
    Gebeurd wel vaker.
    Is er niet meer uit te branden ben ik bang.
     
    Laatst bewerkt: 11 jun 2019
  20. Baggeraar

    Baggeraar Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    24.946
    Locatie:
    H&NF
    Dank voor je aanvulling.
    Ik geloof echter dat er te weinig plaats is voor dit soort kleminrichtingen, want er moet ook nog geborgd worden.
    Die opsluitmoer loopt anders los.

    Er zijn gewoon tabellen voor schuivende assen die moeten worden afgedicht.(ook voor draaiende assen)
    Per snoerdikte heb je dan een breedte en een diepte van de groef voor de o-ring.
    Die tabellen zijn er niet voor niets: dat werkt en dan hoef je niet na te stellen.
    Het bewijs heb ik in de voedingwaterpomp, zoals ik al eerder schreef.
     

Deel Deze Pagina