zelfvarende stoombaggermolen "Camille Mortenol"

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Baggeraar, 1 feb 2010.

1. Stoompomp

Stoompomp Vriend van modelbouwforum.nl

Lid geworden:
    22 jul 2017
    Vraag; wil jij de machines onafhankelijk of afhankelijk van elkaar bedienen?
    Indien afhankelijk, dan heb je maar één servo nodig, met dubbele stuurarm, geplaatst midscheeps.
    Boven kant stuurarm naar SB, onderkant naar BB.
    Overigens, ik ga er van uit, staat ook in je eerdere berichten, dat de draairichtingen verschillend zijn, rechts- en linksom.
    Bij onafhankelijke bediening heb je er twee nodig, geplaatst midscheeps.

2. Baggeraar

Baggeraar Forum veteraan

Lid geworden:
    31 jan 2010
    :(

Ik heb zeker 2 servo's nodig per machine (draairichting en toerental), mogelijk een extra voor de beerkraan.
    En die komen niet in de midscheeps, daar is geen ruimte "over".

En natuurlijk wil ik ze onafhankelijk van elkaar kunnen bedienen.
    Één: omdat ik er zeer waarschijnlijk maar eentje zal gaan gebruiken bij het baggeren.
    Twee: met de roeren naast de schroeven lijkt het me handig als ik nog wat kan manoeuvreren op de schroeven.
    (ik heb niet voor niets die stoeptegelvorm voor de zender) :D

Momenteel een regelafsluiter aan het tekenen naar het voorbeeld van Wiggie.
    Alleen dan met achter uitgang, dan kan de servo ook tegen de huid. (blijft het in de midscheeps vrij voor andere zaken)

Laatst bewerkt: 19 jun 2019
    Potter vindt dit leuk.
  3. Watergeus

Watergeus Vriend van modelbouwforum.nl

Lid geworden:
    7 mrt 2011
    Had ik even gemist, je roeren staan serieus naast je schroeven.
    Dat wordt een draaicirkel van een mammoet tanker!
    Dan zal je ze inderdaad onafhankelijk van elkaar moeten kunnen regelen.

4. Stoompomp

Lid geworden:
    22 jul 2017
    In je draadje : https://www.modelbouwforum.nl/threa...camille-mortenol.102294/page-197#post-3963049

Laat je de machine voor- en achteruit met één verstelling van de schaar = één servo.
    Dat je voor het bedienen van de Beerkraan een tweede servo nodig hebt
    Is begrijpelijk.
    Maar waarom niet één servo met de standen : vooruit- stop- achteruit- en helemaal achteruit in de vierde positie openen van de Beerkraan?
    De machine start links- of rechtsom, afhankelijk van de schaarstand.
    Na terugsturen naar de vorige standen wordt de beerkraan gesloten en kan weer gevaren worden. Lukt dit niet, dan nogmaals terug naar de "Beerstand".

Vraag : hoelang leg jij/ik de stoominstallatie/stoomtoevoer tijdens demo varen dicht?
    Overigens, onze beide machines hebben een bakschuif, deze wordt zonder problemen door het eventuele condensaat zonder risico van machine schade van de spiegelplaat los gedrukt.
    De eventuele lange leiding en afkoeling van de handbediende stoomafsluiter geeft meer condensaat, dan de stoomschuif die op de middenstand staat.

Laatst bewerkt: 17 jun 2019
  5. Stoompomp

Lid geworden:
    22 jul 2017
    Ik kijk uit naar hoe je dit oplost.
    Een op afstand bestuurde koppeling?

6. Watergeus

Lid geworden:
    7 mrt 2011
    Zou kunnen met de servo bediende klauw koppeling of met een elektrische magneet koppeling.
    De eerste zal de grootste uitdaging geven om de vertanding recht tegenover elkaar te krijgen wanneer er ingekoppeld moet worden, vertanding iets afschuinen helpt maar is niet ideaal.

7. Baggeraar

Baggeraar Forum veteraan

Lid geworden:
    31 jan 2010
    Ik ben toch wel stiknieuwsgierig naar de manier waarop je dat gaat doen.
    Ik was al apetrots op de manier van aansturen van twee servo's met één stick.(7 april 2015)
    Maar nu moet dit alles ook nog opgelost worden met maar één servo............?
    En dan ook nog een keer met de beerkraan aangestuurd door diezelfde stuurknuppel. . . .

Zojuist de tekening afgerond.
    Ik kan nu met maar 65˚ verdraaiing de kraan van dicht naar helemaal open, wat ik in de Henriëtte nog met 720˚ doe.
    Nu nog wat brons zien te vinden dat niet teveel overmaat heeft en dan maar eens aan de slag.
    Zeskant 35 afdraaien naar rond 24 is een tikkie overdreven.
    (edit: het zal 26 worden, dan kan ik er M3 in doen ipv M2)

Het zal geen schade opleveren, alles is lomp genoeg.
    Maar met water in de cilinder stopt de machine gewoon.
    Dat is niet leuk als je je boot laat uitdrijven en je toch nog teveel gang hebt en je achteruit moet slaan en je machine weigert.
    De kademuur kan er wel tegen en mijn voorsteven beslag ook.
    Ik moet er alleen niet aan denken dat er een "speelgoed bootje" tussen mijn kop en de kant ligt terwijl ik met 45 kilo kom aanvaren.
    (baggermolen is maar 32 kilo, maar is zwaar genoeg om geruime tijd zonder schroef gewoon door te varen)
    (edit: na herberekenen van de groter gemaakte romp komt het gewicht uit op max 43 kilo)
    Dat is geen raketwetenschap, vrachtauto's hebben er ook eentje.
    Ik heb nog geen idee hoe ik dat ga oplossen, komt tijd komt raad.
    Tot nu toe is me nog alles gelukt wat ik bedacht heb.

8. Baggeraar

Baggeraar Forum veteraan

Lid geworden:
    31 jan 2010
    is al over nagedacht.
    Hoop alleen dat ik ze nog kan vinden tegen die tijd. :p

9. Watergeus

Lid geworden:
    7 mrt 2011
    Dat kunststof zal inderdaad een uitdaging gaan worden, er zal zeker schade ontstaan iedere keer bij het ingrijpen
    Ik neem aan dat je de eerste 2 cm van de uitwendige spline glad draait zodat je geen problemen hebt met het uitlijnen t.o.v. elkaar tijdens het schakelen.
    Dan steekt het gladde deel in de vrijloop gewoon in de bus met de inwendige vertanding.
    Al hoe wel, de passing zal niet te krap moeten zijn anders wordt het wat warm en heb je uiteindelijk weer een permanente koppeling.

10. Baggeraar

Baggeraar Forum veteraan

Lid geworden:
    31 jan 2010
    Plan is om die spline in elkaar te houden, het ene deel vast aan de machine, het andere deel de ene keer met tandwiel op de schroefas, de andere keer op de emmers.
    Dus op die losse splijn komt een tandwiel.
    Dat kunststof slijt dan niet.

11. Stoompomp

Lid geworden:
    22 jul 2017
    Volgens mij kan je de schroef of de emmers aandrijven zonder gebruik te maken van spines, schuivende hulzen met zoeker en stroom vretende solenoïdes of i.d.
    Het enige dat voor de bediening nodig is, is een krachtige servo met twee remmen.

Uitleg:
    Ik heb in het verleden voor mijn kleinzoon om de werking uit te leggen een auto differentieel in een soort Mecano gemaakt , zie onderstaande foto.

SAM_2537.JPG
    De aandrijving is op het grote tandwiel vast op het huis.
    Als je het huis verdraait/aandrijf en de rechter as vasthoudt, dan gaat de linker as, in de zelfde draairichting van het huis, draaien met de dubbele huissnelheid. Andersom, rechter as vast, dan gaat de linker met dubbele snelheid draaien. Dus één servo, die zwenkend de rem op de linker- of de rechter as bedient.
    Om ervoor te zorgen, dat de linker- of rechter as een gelijk toerental van de stoommachine hebben is een eenvoudige overbrenging met reductie 2:1 (tandriem)bruikbaar.
    Het grote voordeel is, dat de stoommachine niet stilgezet hoeft te worden, maar dat draaiend van toepassing gewisseld kan worden.
    Overigens, het verdient wel aanbeveling om de stoomtoevoer tijdens het wisselen te knijpen, daar anders de machine op hol kan slaan.

Laatst bewerkt: 18 jun 2019
  12. brutus

brutus Forum veteraan

Lid geworden:
    18 nov 2008
    Dat werkt ongetwijfeld, maar is volgens mij bedroevend qua mechanisch rendement, en vreselijk slijtage gevoelig.... En daar bovenop: Je vervangt
    voor stroom vretende servo's, want wat denk je dat een servo doet als hij een remplaat aangedrukt moet houden?
    Mij lijkt een klauwkoppeling, vergelijkbaar met wat je in de keerkoppeling van de meeste aanhangmotoren vind, verreweg de makkelijkst te maken, EN de mechanisch meest stabiele en rendementsvolle oplossing, om eerlijk te zijn.

13. Stoompomp

Lid geworden:
    22 jul 2017
    Begrijpelijk, bij mijn 2,4 GHz ontvanger met i-Bus aansluiting kan ik op elk willekeurig kanaal aanvullende Servo's aansluiten.

Vooral de verdraaiing van 65˚ is een groot voordeel.
    Ik had al een idee over het sturen van de stoomschuif en de Beer afsluiter.
    Mijn idee was: de slag voor de verstelling van de schaar beperken en het resterende deel van de slag van de servo gebruiken voor de sturing van de Beerafsluiter.

14. Stoompomp

Lid geworden:
    22 jul 2017
    Misschien een reductie motor met draadstang aangedreven klemming en eindschakelaars met diodes op de eindstanden?
    Deze gebruikt geen energie bij bereiken eindstand.

Voor elk opgeworpen probleem is een oplossing.
    Maar zonder opgeworpen problemen zal je nooit een beter product kunnen maken.
    Brutus, weer gelukt.

15. Baggeraar

Baggeraar Forum veteraan

Lid geworden:
    31 jan 2010
    Elektrisch is niet echt een uitdaging gezien mijn reeds uitgevogelde PIC ketelregeling.
    Je stelde voor om 2 functies te gaan oplossen met 1 servo, althans zo las ik het.
    Voor- en achteruit en toeren.
    Aangezien dat geen enkel voordeel oplevert, maar wel een complexe mechanische toestand, denk ik dat het beter is om de stuurknuppel te gaan gebruiken zoals in de video is te zien en een extra knopje te gebruiken voor een beer.
    Voor die beerkraan is dan eventueel een fluitafsluiter te gebruiken die zo in de handel te koop is.

Weet je zeker dat je te laat bent met een noodstop...............:D

16. Stoompomp

Lid geworden:
    22 jul 2017
    Zeker dit deel van je opmerking:
    EN de mechanisch meest stabiele en rendementsvolle oplossing, om eerlijk te zijn.

Indien mijn suggestie referend naar een auto differentieel niet rendement vol zou zijn, waarom wordt deze oplossing al vele decennia in de auto industrie toegepast?

Overigens, een keerkoppeling is ook gebaseerd op het zelfde principe.
    Afhankelijk van het vastzetten van het huis met de radiale tandwielen kon de draairichting van de schroef gekozen worden.

17. Baggeraar

Baggeraar Forum veteraan

Lid geworden:
    31 jan 2010
    Die wordt heel anders toegepast.
    En omdat de toerentalverschillen beperkt blijven, blijft het heel.
    Je mag immers geen "thuiskomertje" (= is een wiel met kleinere diameter) plaatsen op de aangedreven as.
    Klopt.
    Maar in de vooruit zijn de assen gekoppeld. (heb je geen overbrengingen er tussen die dus ook niet slijten)
    Bij achteruit, gaan er tandwielen meespelen.
    Vandaar ook vaak dat gejank bij achteruitslaan.

18. brutus

brutus Forum veteraan

Lid geworden:
    18 nov 2008
    OMdat een differentieel in de auto-industrie nooit op de door jou omschreven manier toegepast wordt: het staat bij rechtuit rijden stil (en dus geen rendementsverlies), en in bochten is de relatieve draaisnelheid van het planeetstelsel erg gering (dus ook maar een gering rendementsverlies), want onder vrijwel geen enkele omstandigheid zal het snelheidsverschil tussen binnenste en buitenste wielen meer dan een paar km/u bedragen. En zelfs onder die omstandigheid, word er nog steeds een nagenoeg gelijk deel van het vermogen naar beide assen gestuurd.
    Wat jij wilt is ALLE vermogen onder volle belasting naar slechts EEN van beide assen sturen, en daar is een differentieel domweg niet geschikt voor....

Hangt volledig van het type keerkoppeling af, want de meeste keerkoppelingen werken dus NIET op die manier, maar gewoon met een rechtsstreekse as en een as met tussentandwiel..

19. Stoompomp

Lid geworden:
    22 jul 2017
    Dat is echt een probleem.

Op de as van de krukas van benzine en dieselmotoren, zit een tandwiel, dat een verhouding geeft van 2:1 naar de krukas.
    De nokkenas draait de helft van het toerental van de krukas.
    In mijn voorgestelde oplossing: de uitgaande as draait het dubbele van het toerental van het huis.
    Indien het toerental van het huis gereduceerd kan worden naar 2:1, dan is dit gelijk aan de eerder genoemde stoommachine.

Ik heb nog nergens gelezen/geleefd, dat deze verhouding een "thuiskomertje" is.

Je verwart banden met tandwielen/overbrengingen.

Overigens, je mag nooit een "thuiskomertje" plaatsen op de aangedreven as van je auto, daar het omtrekverschil/omwentelingen per km een schade kan aanrichten op het auto differentieel.

20. Baggeraar

Baggeraar Forum veteraan

Lid geworden:
    31 jan 2010
    Brevo:

Dat geeft toch al aan dat de fabriek niet wil dat je een differentieel gaat gebruiken met veel toerenverschillen............
    Het idee van die "keerkoppeling" zoals je voorstelde is vele malen erger dan het thuiskomertje en dus helemaal niet gewenst, net wat Brutus zei.

Deel Deze Pagina