zelfvarende stoombaggermolen "Camille Mortenol"

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Baggeraar, 1 feb 2010.

  1. Stoompomp

    Stoompomp Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    1.087
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Het vermogen van de model stoommachines is ongeveer tussen de 30 en 70W. Dit is heel anders, dan in het grootbedrijf.
    Deze kleine vermogens kan je gerust op een, fout gebruikt, auto differentieel, loslaten.
    Zelfs de kleine haakse tandwielen in het huis zullen ver beneden de tanddruk belast worden.
    Hierbij ga ik uit van tandwielen in brons/messing.
     
    Laatst bewerkt: 18 jun 2019
  2. brutus

    brutus Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    21.786
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Vermogen zegt niet zoveel... Stoommachientjes draaien maar lage toerentallen, waardoor het koppel vrij hoog is. Daarnaast draaien ze relatief ERG onregelmatig, dus er is een stootbelasting. Metalen tandwielen zullen die belastingen aan de tanden wel verdragen, per slot van rekening komt iedere volgende "stoot" op een ander setje tanden, en dat verdeelt de slijtage op dat punt wel aardig... Maar het heeft niks met tanddruk te maken. De hele lagering van het geheel, zelfs als het in een oliebad draait, is hier niet voor geschikt, en je drukt de tandwielen van hun lagers af. het enkele lagertje van het tussentandwiel krijgt al die stoten dubbel zo hard te verduren, en altijd op het zelfde punt, dus daar treedt o.a. sterke slijtage op.
    Zelfs enkele haakse overbrengingen stellen al vrij zware eisen aan de aflagering van de tandwiel-assen, en nu ga je een dubbele haakse overbrenging gebruiken in combinatie met nagenoeg ongelagerde assen, of zelfs lagerpunten die EN de as, EN het huis moeten aflageren... dat gaat gegarandeerd fout.

    Het zal in een demonstratie-opstelling gerust mischien een tiental uren functioneren.... Maar als ik bedenk hoe de boel gebruikt moet worden (als er gevaren word, dan gelijk de hele dag of zo) dan zal zo'n diff om de paar vaarmiddagen geheel gereviseerd moeten worden. Dat weet ik nu al.

    Maar goed, ik heb mijn zegje gezegd, als het niet aankomt, komt het niet aan....
     
    Zeiler vindt dit leuk.
  3. Baggeraar

    Baggeraar Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    24.947
    Locatie:
    H&NF
    Net een beetje geschrokken.
    Ketel weegt 8.1 kilo..............
     
  4. Stoompomp

    Stoompomp Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    1.087
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Koppel vrij hoog?
    Wat noem jij vrij hoog?
     
  5. Baggeraar

    Baggeraar Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    24.947
    Locatie:
    H&NF
    5 bar op een zuiger met diameter van 19.05 mm
    krukLENGTE van 11.11 mm
     
    Laatst bewerkt: 16 jul 2019 om 09:34
  6. Stoompomp

    Stoompomp Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    1.087
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Nu dan mag je blij zijn, dat je van de oorspronkelijke stapelbouw gewicht 7,1kg? over gestapt bent naar de huidige bouw van de romp.
     
  7. HeliKoper

    HeliKoper Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    19 okt 2006
    Berichten:
    1.161
    Locatie:
    Guinea-Fowl-City
    Even wat anders: ik zie die boot ineens nog wel af komen. Bij de emmertjes had ik even een dip, maar nu geloof ik er weer in.

    Go-go-bagger! :thumbsup:
     
    Zeiler vindt dit leuk.
  8. Baggeraar

    Baggeraar Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    24.947
    Locatie:
    H&NF
    :wave

    Morgen wegen wat ik nog meer heb.
    watertanks, benzinetank, romp, dek....
     
    Laatst bewerkt: 18 jun 2019
    Zeiler vindt dit leuk.
  9. Stoompomp

    Stoompomp Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    1.087
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Even uitgaan van 1gk/cm2 = 1 bar = 10N/cm2
    Je cilinder diam. is 19,05 mm = een oppervlakte van 2,851377 cm2
    Bij een druk van 5bar= 50N/cm2 geeft een kracht van : 142,5688N
    Deze kracht wordt opgewekt op de helft van de slag 11,11mm
    Geeft een moment in Nm: =11.11x142,5688/(2x1000)= 0,7919Nm
    Blijft onverlet, dat de machine ruim 14 kg druk levert bij 90gr krukstand.
     
  10. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.613
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Is de druk op de helft van de slag hetzelfde als aan begin van de slag?
     
  11. Stoompomp

    Stoompomp Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    1.087
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    De druk kan gelijk zijn, maar de hefboom/stand van de kruk niet.
    Daarom gemakshalve gerekend met de stand van de kruk op 90gr.
    De volle stoomdruk is dan nog aanwezig, bij verder doordraaien gaat de stoomschuif afsluiten.
     
    Laatst bewerkt: 18 jun 2019
    ron van sommeren vindt dit leuk.
  12. Baggeraar

    Baggeraar Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    24.947
    Locatie:
    H&NF
    Stoom wordt toegelaten op bovenste dode punt en stroomt toe tot 75% van de slag.
    De lagedrukcilinder heeft een oppervlak van 31,75 mm en zal bij ontwerp ook die 14 kilo moeten leveren, wat betekent dat er dan iets van 1,8 bar op staat. (1.5 vanuit de hogedruk en mogelijk -0,3 uit de condensor
    (edit, beide krukken staan onder 90˚. Zowel naar onder als naar boven heeft de zuiger een werkslag)

    Massa tot nu toe:
    8.1 -ketel
    3,48 -2 machines
    3,85 -emmerketting
    1,89 -tandwielen hoofdbok, ladderbok en aandrijf tot onder dek
    6,3 -romp
    3,5 -dek
    Dat is dan al 27,12 kilo van de door Delftship opgegeven 34,46 kilo.

    Gelukkig heb ik met de romp gesmokkeld en heb ik geen 9.4 cm (daar is wel mee gerekend) maar 11 cm diepgang.

    Zou het gaan lukken ??????
    Tanks, ladder, ladderbok en hoofdbok en de besturing moeten er nog in, met 10 lieren waarvan 6 met ankerketting. Niet te vergeten de algemene dienstpomp en de condensor.
    En vast nog een waslijst.

    Ik denk dat ik morgen de boot zo vol mogelijk maar eens in de vaarbak leg en dan kijk met hoeveel extra massa ik hem op de waterlijn krijg.
    Dat lijkt me sneller dan heel het spantenraam opnieuw uit te rekenen.
    Daar heb je toch weer een fout doordat je de volumes middelt.
     
    Laatst bewerkt: 18 jun 2019
    ron van sommeren vindt dit leuk.
  13. brutus

    brutus Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    21.786
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Is dat de kruklengte, of de zuigerslag?
    Want als ik uitga van een krukLENGTE van 11.11 mm, dan kom ik op een koppel van ruim anderhalve Nm uit, en dat is bepaald geen kattepis: daar kun je toch een pisbakstalen M3 boutje finaal de kop mee afdraaien...
     
  14. Baggeraar

    Baggeraar Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    24.947
    Locatie:
    H&NF
    Dat is de kruklengte, de slag is 22.22
     
  15. brutus

    brutus Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    21.786
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dan heb je dus een kleine 1,6 Nm en dat is behoorlijk wat koppel...
    Om je een idee te geven: Mijn laatste ombouwsel is een 15 cc motor die 1,5 pk levert bij plm 10000 toeren, en dat komt overeen met (tenzij ik heel erg grove rekenfouten gemaakt heb) 1,12 Nm....
    Vandaar ook mijn opmerking dat het vermogen van een stoommachine in Watts, niks zegt over het koppel, of over dat tandwielen iets wel of niet kunnen verdragen...
     
    Laatst bewerkt: 18 jun 2019
  16. Baggeraar

    Baggeraar Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    24.947
    Locatie:
    H&NF
    Na het onweer alles tewater:
    [​IMG]
    Achterop 1 L wasbenzine als ladderbok (0,8 kilo)
    voor de kist emmers 1 L wasbenzine als vulling voor de benzinetank
    halverwege 1,5 liter water als vulling voor de voedingwatertank.
    twee flessen wasbenzine als hoofdbok (1.6 kilo)
    voorop 1.5L water als ketelvulling.

    Pas met 3 liter water extra ligt de romp recht en op zijn merken.
    Het lijkt er op dat ik achterop zuinig moet zijn met gewicht en voorop nog voldoende ruimte heb. Alleen moet er achterin nog een luchttank bij.:(
    Massa: 42,4 kilo

    Toch nog maar even de waterverplaatsing berekenen.
     
    Potter vindt dit leuk.
  17. brutus

    brutus Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    21.786
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Die hoeft toch bijna niks te wegen? Zo'n halve liter PET fles kan (normaliter) gewoon 10 bar hebben, en alternatief (temperatuur?) zijn lege spuitbussen ook erg licht en tamelijk drukvast.
    Als dat lastig te maken is: ze zijn gewoon te koop, als drukflessen voor modelvliegtuigen met pneumatisch landingsgestel.

    En als dat allemaal geen optie is: die luchttank kun je overal plaatsen waar je maar wilt, een luchtleiding leggen zal het probleem niet zijn lijkt mij.
     
  18. Baggeraar

    Baggeraar Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    24.947
    Locatie:
    H&NF
    Pagina 200

    :beer:


    Dat is best een geweldig idee.
    Meteen even gekeken, maar voor $72 kan ik heel wat soldeergasflessen verslijten.

    [​IMG]
    De tank voor de sleepboot pers ik meestal vol tot 5 bar, dat kan deze gasbus makkelijk aan.
    Alleen voorzichtig zijn met ze als er geen druk op staat.
    Het is tenslotte maar blik en dan druk je er zo een deuk in.
    Een extra CFH kraantje kopen bij de hornbach en je hebt een luchttank voor €4,30 en €5,99.
    :worship:
     
    Laatst bewerkt: 19 jun 2019
  19. Stoompomp

    Stoompomp Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    1.087
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Of je het vermogen uit stroom, of uit stoom of uit een brandstofmotor haalt, het vermogen is gedefinieerd in Watt = N x m / sec.
    Ik heb in het verleden diverse tandwielkaste ingekocht.
    Je moest o.a. aangeven, ingaand vermogen(180kW), ingaand toerental(1485), uitgaand toerental(14,95)
    In verband met de reductie waren dit 3 traps tandwielkasten.
    Het opvallende was, dat het moduul van de eerste trap veel kleiner was dan het moduul van de laatste trap.
    Daar door de reductie het moment op de tand groter werd, werd het moduul hoger hetgeen resulteerde in een dikkere tandvoet om bestand te zijn tegen de verbuigings/afschuifkracht.
    Ook bij jouw aan boord waren de tanden van het tandwiel veel dikker dan bij de eerste trap.
    Overigens, het torngear had helemaal dikke tanden om tegen het buigmoment bestand te zijn. Kleine E-motor met tandwielkast met grote reductie. Het koppel op de tand neemt recht evenredig toe met de reductie.

    Aanvullende opmerking:
    Ik had de berekening van het moment niet correct, daar ik kruklengte en zuigerslag niet goed had geïnterpreteerd.
    Jouw berekening, moment ruim 1,5Nm is correct.
    Heb jij misschien ook het vermogen van de stoommachines van Baggerraar uitgerekend?

    Verder discussie gaarne op mijn draadje:
    Vragen aan Stoompomp.
     
  20. Stoompomp

    Stoompomp Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    1.087
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Deze tandwielkasten zijn anders gedimensioneerd.
    Mijn voorstel was het principe, de keuze van de tandwielen moet zodanig zijn, dat deze tegen de belasting/moment bestand zijn.
    Als voorbeeld, te koop bij Conrad : moduul 1 in staal, een redelijk dikke tand.

    https://www.conrad.nl/p/reely-stalen-kegeltandwiel-soort-module-10-aantal-tanden-22-22-1-paar-237273

    Overigens, omkeerkoppelingen zijn ook op dit principe gebaseerd, echter de lagering en levensduur van de tandwielen is aangepast op het gebruik.
     

Deel Deze Pagina