zelfvarende stoombaggermolen "Camille Mortenol"

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Baggeraar, 1 feb 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. John33

John33

Lid geworden:
    13 sep 2005
    Baggeraar, die zijn zo simpel te maken.
    Een inie mini occilerend cilindertje, een bakje en een pal/palwiel mechanisme er op.

Op mijn Clayton, boring 3mm en slag 4mm brengt meer dan genoeg olie op. images.jpeg

2. Baggeraar

Baggeraar

Lid geworden:
    31 jan 2010
    In mijn zoektocht kwam ik die foto ook tegen. (die veiling was afgelopen)
    Echter ook iets op een Engels forum, daarover vast later wat meer.

3. Baggeraar

Baggeraar

Lid geworden:
    31 jan 2010
    Op zich een leuk pompje:

Maar zoveel ruimte heb ik niet.

4. Stoompomp

Stoompomp Vriend van modelbouwforum.nl

Lid geworden:
    22 jul 2017
    In 2018 heb ik met "der Eddy" gecorrespondeerd over een Zwangsöler.
    Hij heeft mij toen twee tekeningen opgestuurd van dit soort smeertoestellen.
    Eén vind ik erg leuk, een soort condensaat smeertoestel.
    Maar een condensaat smeertoestel is niet geschikt bij oververhitte stoom, daarom is er een koelspiraal aangebracht.
    Geheel solid-state, geen bewegende delen.

Bijgevoegde bestanden:

5. Baggeraar

Baggeraar

Lid geworden:
    31 jan 2010
    Henk, bedankt voor het delen van deze informatie.
    Ober-Herr Eddy gaf mij alleen bovenstaande video.
    Dat is wat ik bedoel met Duitsers delen geen kennis.........:hammer:
    Op dat forum zijn jouw pdf'jes ook niet te vinden.

Die verdringers zijn leuk (heb ik hier nog liggen) en zal kijken of ik die aangepast kan gebruiken.
    Dat is toch simpeler dan al dat bewegende "spul".
    Een soortgelijk pompje heb ik ook gezien, maar niet in zijn geheel.
    Dus alleen het plunjerpomp principe.

Terug aan de studie.

Eerst nog wat maken om de omzetbeweging van de machine van een beweging van onder naar boven, naar een beweging van voor naar achter om te bouwen.

6. John33

John33

Lid geworden:
    13 sep 2005
    mmmmmmm die smeeromp in de video is behoorlijk naar wat ik zoek voor de stoombrandspuit.
    is daar nog iets van een tekening van te vinden ?

7. Baggeraar

Baggeraar

Lid geworden:
    31 jan 2010
  8. willum

willum

Lid geworden:
    6 jun 2017
  9. Stoompomp

Lid geworden:
    22 jul 2017
  10. Stoompomp

Lid geworden:
    22 jul 2017
    Nu ik toch bezig ben met gedwongen smeringstoestellen, deze had "der Eddy" ook doorgestuurd.
    Dus over het delen van kennis heb ik niets te klagen.

Bijgevoegde bestanden:

11. Baggeraar

Baggeraar

Lid geworden:
    31 jan 2010
    Jammer dat hij dan niet verwijst naar die draadjes in het antwoord aan mij, maar wel weer een hele preek gaat houden over andere dingen.

12. brutus

brutus Forum veteraan

Lid geworden:
    18 nov 2008
    Kun je niet een klein plunjerpompje bouwen, met een spoeltje als aandrijving? Dan kun je de slag zo klein of groot maken als je wilt, en de aansturingsmogelijkheden zijn legio: kan me zo voorstellen dat een Hall sensortje op het vliegwiel en een simpel printje resulteert in bijvoorbeeld synchroon met de machine, iedere tien omwentelingen 1 mm3 olie, of iets dergelijks...
    Zo'n pompje kan extreem klein zijn: blokje metaal met twee kogelklepjes en een plunjertje van 1,5 mm, slag 1 mm, ingebouwd in het olietankje (en voor de duidelijkheid: ondergedompeld in de olie) zodat de plunjerafdichting geen rol meer speelt (en dus ook geen onnodige wrijving oplevert), spoeltje bovenop.

Moet voor een metaal-priegel kampioen als jij geen probleem zijn lijkt mij (niet cynisch bedoeld, ik denk écht dat dat voor jou geen probleem zou hoeven zijn).

Stroomverbruik zou marginaal zijn, en bij een plunjeroppervlak van rond de 1 mm2 heb je maar heel weinig magneetkracht nodig om behoorlijk hoge injectiedrukken te bereiken.
    Als pulserende oliestroom problematisch mocht blijken te zijn, is een windketeltje van een halve cc al voldoende om de oliestroom af te vlakken....

Laatst bewerkt: 14 jul 2019
  13. willum

willum

Lid geworden:
    6 jun 2017
    brutus,
    Kun je niet een klein plunjerpompje bouwen, met een spoeltje als aandrijving?

Goed idee elektrisch plunjer pompje.
    Mooi bestuurbaar.
    Willum

Succes Baggeraar.
    Alles komt goed.

14. Stoompomp

Lid geworden:
    22 jul 2017
    Ik heb zijn antwoorden opgezocht in het Forum: www.dampfforum.info: vragen (Fragen) venster door intypen "Zwangs".
    Indien je dit ingeeft, dan vind je ook het "grote" smeersysteem.

Volgens mij is de doelstelling van het Forum: doorgeven van kennis.
    Voor mij leuk:
    V.I.(B) = H.H,
    vertaling:
    V.I.(B) geeft: Vind In Buitenland(China/Amerika/Duitsland etc)
    H.H, niet "Hoge Heren", maar Help Hollander.

15. Baggeraar

Baggeraar

Lid geworden:
    31 jan 2010
    :rolleyes:
    Voor £2,26 heb je een micro solenoid met een slag van 10 mm en een kracht van 500 gram, kosten zijn het niet :D

16. brutus

brutus Forum veteraan

Lid geworden:
    18 nov 2008
    Dat bedoel ik... En het pompje kun je zelf maken: Blokje, paar uitgekiende boorgaten, beetje draad tappen en afpluggen, paar hardstalen kogeltjes, en het geheel op de bodem van een oliebakje plaatsen.

Ben persoonlijk geen liefhebbervan dat er hulp-energie nodig is, en de afhankelijkheid van hulp electronica, maar in dit geval is er reeds zoveel electronica voorzien om het spul te laten functioneren dat dat een non-argument is....

17. Baggeraar

Baggeraar

Lid geworden:
    31 jan 2010
    Neem je er twee, heb je ook geen verlies door de veer-retour.
    plunjer van 2 mm bij 6 bar kost je 188 gram kracht.
    10 mm x 2 mmø is 31,4µL = 0,03mL

Om een voorstelling te krijgen:
    1 mL geeft 20 waterdruppels.
    1 drup is dan 0,05mL

Voordeel van dit systeem is de "drukgolf" die je krijgt, dan heb je niet dat bij heel erg langzaam bewegen door lekkage veel/alles teruglekt.

Schatting van wat ik nu ongeveer heb: want bij 2 vullingen (2 x 2,7mL) in 5 uur; kom je uit op iedere 3 minuten een drup.
    Dat zal vast beter werken dan dat verdringerpotje in 30 minuten leeg en vervolgens 2 uur geen smering, want die kans is echt wel aanwezig.

Maak je een soort van tweetakt pompje met een inlaatpoort en een uiltaatklep.
    Geef je een persslag, drukt de persklep open en vloeit de oliedruk weg.
    Persklep zakt langzaam terug, wacht je eventjes.
    Geef je zuigslag, persklep klapt op de zitting en sluit echt goed af, olie vloeit toe.
    Wacht je eventjes en geeft dan weer een persslag.
    Klinkt wel bruikbaar.
    Laat je de pic kijken of de machine draait en bepaal je daarna hoelang de 3 minuten moeten duren.

Potter vindt dit leuk.
  18. brutus

brutus Forum veteraan

Lid geworden:
    18 nov 2008
    Ik noemde die 1 mm3 per slag, en om de tien omwentelingen een pompslag, niet voor niets....
    Uitgaande van 1000 omw/min heb je dan ongeveer 6 ml olie per uur, en dat zou meer dan voldoende moeten zijn: mijn pokkebootje moet het doen met 2~2,5 ml olie per uur en die heeft tientallen uren gedraaid zonder ook maar het geringste spoor van slijtage. Al weet ik uiteraard niet wat de invloed van al dat vocht op de smering is (niet positief denk ik, al zou stoom olie daar juist geschikt voor moeten zijn).

Ik denk dat het "tweetakt principe" zoals jij dat noemt (al komt het mij eerder over als het "Bosch injectie pomp principe") minder goed werkt, vanwege viscositeit van de olie: Dergelijke dingen schalen slecht naar beneden, en vergis je niet: Bosch pompen werken uitsluitend indien er voldoende voedingsdruk is (wij draaien met gasolie al 2,2 bar voedingsdruk op de injectiepompen, met zware olie moeten we al gauw naar 6~10 bar toe, wat weer eisen stelt aan de persklep, want die moet veerbelast zijn).

Ik zou gewoon voor pers en zuigklep gaan, en een verstelbare slag (aanslagmoertjes boven en onder de solenoid, o.i.d.). Dan ben je van alle gezeik af, je zet voor de inbouw een vaste pulsfrequentie er op en meet de opbrengst, stelt de plunjerslag af, en klaar ben je.

19. Stoompomp

Lid geworden:
    22 jul 2017
    Domme vragen:
    1 waarom energie uit STROOM gebruiken, als deze in STOOM aanwezig is?:
    2 Heb jij voldoende ketelwater aanwezig om meer dan 2 uur te varen?
    Gelet op het laatste?
    Nu moet ik aangeven, dat als je met stoomolie smeert met een dierlijk element om het water te verdringen van de metaaldelen, het lang duurt voordat deze is weggespoeld/geen smering meer geeft.

20. Baggeraar

Baggeraar

Lid geworden:
    31 jan 2010
    Plunjer in de bovenste stand zuigkanaal open
    Plunjer aan de persbeweging, na 2 mm zuig gesloten, dan gaat druk opbouw beginnen en perst de plunjer de olie weg 8 mm slag.
    Na het einde van de slag keert de plunjer terug en zuigt de persklep op de zitting.
    Er ontstaat luchtledig in de cilinder totdat de plunjer voorbij de inlaat is, dan stroomt olie de cilinder in.

In theorie.

edit: stoomcilinder olie is
    BP: DC1500 en zal tegen de machine aankomen, dus is die eenmaal warm, is de olie ook dunner.

Laatst bewerkt: 14 jul 2019
Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina