zelfvarende stoombaggermolen "Camille Mortenol"

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Baggeraar, 1 feb 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Bert V

Bert V

Lid geworden:
    7 apr 2009
    Ik heb geen idee of het bestaat, maar een verslag als deze met al zijn uitdagingen en reeds gevonden oplossingen kan zachtjesaan wel in het Guinness book of records :wave.

De vraag daarna is; Wie gaat dat overtreffen? :D

Stoompomp vindt dit leuk.
  2. Stoompomp

Stoompomp Vriend van modelbouwforum.nl

Lid geworden:
    22 jul 2017
    Behoorlijk "over dimensioneren" is een rekbaar begrip. De ene neemt een factor 2 en de andere een factor 10 of meer.

Bovengenoemd geef je de verwachte Amperages aan.
    Indien beduidend meer stroom dan 5A, laten we voor de zekerheid aannemen 10A.
    In het bijgaande .pdf bestand "Belastingstabel voor leidingen en draad" is een overzicht te zien, van de maximale stroomsterkten bij verplaatsbare leidingen.
    Onder de noemer van verplaatsbare leidingen valt ook montage draad/snoer.
    Samengevat:
    - Een koperdoorsnede van 0,75mm2 voldoet al aan het criterium van 10A.
    Indien men draaddiktes gaat gebruiken hoger dan 1,5mm2(ruim 3 maal over gedimensioneerd t.o.v. de 5A), dan ontdek je, dat het buigen en mooi wegwerken steeds moeilijker wordt.
    Overigens, de tabel is gebaseerd op de oude NEN 1010.

Bijgevoegde bestanden:

3. hobbyist

hobbyist

Lid geworden:
    10 mrt 2009
    We hoeven niet voor de zekerheid te gaan, enkele vele berichten terug kun je zien dat de PIC print uitgevoerd is met 3 spanningsregelaars, volgens @Baggeraar is dat dit type PT78ST105H.
    Voor de meer techneuten is dit een verouderder 7805 serie regelaar, die anno 2019 nog prima werkt.

2 van deze regelaars worden gebruikt voor de uitgangen.
    één regelaar kan maximaal 1,5A stroom leveren, mits tie voldoende wordt gekoeld.

Ik ga er vanuit dat tie de regelaars niet parallel gaat schakelen via de bedrading.

Als ik niet de NEN 1010 tabel aan hou en dat hoef ik ook niet, omdat het vermogen onder de 100 Watt ligt en zo doende puur naar het spanningsverlies ga kijken.
    Bootjebekabeling is enkele reis 1,5 meter (retourtje 3 meter)

Een dik servo snoertje is 0,34mm²
    De weerstand van het draadje over de retour lengte is. 0.15 Ohm.
    Spanningsverlies bij 1,5A belasting is ongeveer 230mV.
    Resumé, het hoeft helemaal geen dikke kabel te zijn, daar de voeding, max 1,5A kan leveren.

4. Stoompomp

Lid geworden:
    22 jul 2017
    Bedankt voor je antwoord, maar volgens Dorien is een hogere stroom mogelijk.
    Wij weten niet, of Baggerraar de diverse servo's voor de voeding heeft aangesloten op een externe voeding/aansluiting en alleen het stuursignaal gebruikt voor de servo's.

Laatst bewerkt: 13 aug 2019
  5. Baggeraar

Baggeraar

Lid geworden:
    31 jan 2010
    Baggeraar weet dat zelf ook nog niet.
    Hangt onder andere af van of de print in het vooronder past en ik er nog makkelijk bij kan.
    Past de print voorin, dan komt de stroom van de print.
    Ik verwacht eigenlijk nog wel dat er in de loop der tijd zelfs een andere gemaakt gaat worden, kan meteen de voeding anders, mocht het nodig zijn.

De voor- en achteruitbediening van de machine is een stroomvreter, de rest valt alles mee.
    Morgen komen ze een bowdenkabel brengen, dan kan ik daar eens aan voelen en kijken of dat werkt aan boord.
    Met de 2 mm RVS stang in de messing pijp (zonder vet overigens) is al 1,5 kilo trek- en duw kracht nodig, alleen al om die stang te bewegen.
    De machine is er dan nog niet aan gekoppeld.
    Dit is geen situatie die lang stand zal houden, die moet dus anders.
    Als alles wel naar mijn zin gaat zal ik de meter er tussen hangen en even hengelen met die servo: kijken hoeveel ampères er daadwerkelijk gaan.
    De bediening van gas en benzine en bougie gaan soepel, de servo draait dan min of meer onbelast.

6. Stoompomp

Lid geworden:
    22 jul 2017
    https://www.modelbouwforum.nl/threa...camille-mortenol.102294/page-209#post-3972783

Als je aan in het voorschip ruimte te kort komt en in het achterschip vrije ruimte hebt, is het dan een idee om de servo's voor de machine besturing naar het achter schip te verplaatsen?
    Ik weet wel, dat de verstelarmen aangepast moeten worden.
    Als beste voorbeeld kan ik geven de schaarverstelling in:
    https://www.modelbouwforum.nl/threa...camille-mortenol.102294/page-208#post-3971511
    Indien je deze andersom monteert, dan wordt deze vanuit de servo in het achterschip op gelijke wijze bekrachtigd. Alleen via een veel kortere besturing.
    Voor mij zie ik wel een probleem met de Beerkraan. De hefboom moet boven het draaipunt verlengt worden voor de aansluiting van de trekstag.
    Voor ik het vergeet:
    De verstelarm hoeft niet verzet te worden, alleen de aansturing van de servo.

Vraag 1; Waar ga jij de ketelwater voorraadtank plaatsen?
    Vraag 2: waarom trek je de bougies terug?

7. Baggeraar

Baggeraar

Lid geworden:
    31 jan 2010
    Dat zou wel makkelijk zijn hè?
    a. de afstand wordt dan 75 cm ipv 55, dus dat is zeker niet een kortere besturing.
    b. de bowdenkabels moeten dan door de watertanks, want die zitten tegen de huid. En dat is een groter probleem dan de langere afstand.
    antw op vr1: watertanks
    antw op vr2: rond mei 2015 (kan het juiste bericht nu even niet vinden) heb ik ooit ontdekt dat de elektroden aankoeken of verbranden en dan geen vonk meer maken: daarom trek ik ze boven het bed weg nadat is ontstoken.(edit: hier wordt voor het eerst gesproken over terugtrekken)

Zojuist enige bochten uit de messingpijp gedrukt in de bankschroef zodat de buis met de stuurstang niet meer langs de huid loopt maar in de midden tot 10 mm nadert.
    Nu zit alleen de terugslagklep in de benzineleiding weer klem tegen dat buisje.

De bediening gaat nu al een stuk lichter.
    Wat ik zoal tegenkom bij de vliegdingen is wel dat ze de bowdenkabel over de hele lengte vastplakken......... (dan heb je ook geen stugge messing mantel nodig)
    Ik ben benieuwd naar die sullivan rood.

En ook is er weer voortgang in het luchtdicht maken van de kast waarin de verbrandingsluchtventilator moet komen. Ik heb daar ook 4 brandstofleidingen en de bougiegaten waar nu juist geen extra lucht door mag.
    Daarover later meer.

Laatst bewerkt: 13 aug 2019
  8. Stoompomp

Lid geworden:
    22 jul 2017
    De lengte van Camile is ca, 1,6 meter.
    Op ca. 2/3 van de scheepslengte staan de stoommachines.
    Voorstel: plaats een foto genomen van de bovenkant, waarbij alle machinedelen/ ketel en plaats voor de servo's te zien zijn.
    Je hebt zoveel detailfoto's geplaatst, dat het overzicht verloren is gegaan.

9. Baggeraar

Baggeraar

Lid geworden:
    31 jan 2010

10. Baggeraar

Baggeraar

Lid geworden:
    31 jan 2010
    Postnl............
    Je zou ze moeten kunnen ****************
    Gisteren een melding dat vandaag tussen 1230 en 1500 een pakket bezorgd gaat worden.
    Zojuist op de site gekeken dat "ze me gemist hebben" en dat ik het morgen na 1500 maar moet gaan halen.
    Ik heb wel de brievenbus horen klappen, maar geen bezorger gezien rond 8 uur, ook is er niet op de bel gedrukt.
    Wel een briefje gevonden dat hij niet naar de deur wilde lopen en gewoon in zijn bus een briefje heeft zitten schrijven....................

En voor squier die commentaar heeft: bij Gerrit en Miranda heb ik nog nooit problemen gehad, ik noem het beestje dus gewoon bij naam.
    En voor hobbyist, die zonodig ineens (na 30 uur) mijn bericht moest aangeven, ik heb de tekst verwijderd.

Laatst bewerkt: 15 aug 2019 om 16:23
  11. Baggeraar

Baggeraar

Lid geworden:
    31 jan 2010
    Om 1030 gaf de site aan dat ik het na 1000uur zou kunnen afhalen:
    Het wordt steeds vreemder.
    Maar ik heb de spullen opgehaald.
    Het ziet en voelt als speelgoed, maar met een goede opsluiting van begin en eindpunt, lijkt het te kunnen werken en het glijdt heerlijk soepel.:banana:
    Dus wellicht is dit "de" oplossing, alleen afwachten hoe het gaat met de warmte.......

Eerst verder met de luchtkast.

12. Baggeraar

Baggeraar

Lid geworden:
    31 jan 2010
    Ik raak zo wel door mijn karton heen.
    Want het ging deze keer niet zo soepel.

Verder werd ik beperkt door servovastzetboutjes, die dus nog los moeten kunnen en vreselijk in de weg zitten.
    De bodem is niet vlak en de ketelkast is geen rechte doos.
    En er moesten nog twee gasleidingen door.

13. Broeckx Ronny

Broeckx Ronny

Lid geworden:
    28 sep 2008
    Daar zeg je me wat !!!
    Op 1 augustus zijn er printplaatjes van bij VDR Electronics opgestuurd naar mij .
    We zijn inmiddels 14 augustus en op de track en trace code staat al enkele dagen vermeld "onderweg naar land van bestemming " .
    Van Nederland naar Belgie op twee weken , viva Post NL !!! en ze zijn er nog niet !!!
    Groetjes
    Ronny

14. Baggeraar

Baggeraar

Lid geworden:
    31 jan 2010
  15. Baggeraar

Baggeraar

Lid geworden:
    31 jan 2010
    Heel die bedrijfscultuur is waardeloos en niet alleen bij dit bedrijf.

Ik ga zo nog een kartonnetje maken en dan maar eens een aluminium plaat doorknippen en plooien.

Laatst bewerkt: 15 aug 2019 om 16:24
  16. Broeckx Ronny

Broeckx Ronny

Lid geworden:
    28 sep 2008
    Heb zojuist gechat met Postnl , ze konden niets doen want het pakket zou al bij postnl Belgie zijn .
    Dan maar contact met postnl Belgie opgenomen , het pakket is er niet toegekomen en de track en trace nummer kennen ze niet .
    PFFFFF , wat een waardeloos bedrijf is dit geworden .
    Dit gaat nu over 20 printplaten (scheepshoorn) die op maat gemaakt zijn maar wat als er echt iets van waarde verstuurt word en nog maar eens kwijt is ?????
    Groetjes
    Ronny

17. Baggeraar

Baggeraar

Lid geworden:
    31 jan 2010
    Ik weet niet wat mogelijk is, je zou postnl nl kunnen vragen om een bewijs dat het daar en daar is afgeleverd.
    Met dat bewijs kan je verder.
    Geven ze je dat niet, heeft nl het kwijtgemaakt/verduisterd.

18. Marc

Marc

Lid geworden:
    19 jan 2004
    Bij mij in omgeving Kortrijk gaat alles zeer goed via post.nl. Snelle en zeer vriendelijke service. Onze eigen B-post kan er nog van leren zelfs.

hooijtje vindt dit leuk.
  19. Baggeraar

Baggeraar

Lid geworden:
    31 jan 2010
    Heren vanavond wis ik de berichten over postnl.

Het past. pfff

En het kostte niet eens een extra plaat alu. :beer:

20. Broeckx Ronny

Broeckx Ronny

Lid geworden:
    28 sep 2008
    Geen enkel probleem , het moest er even uit !!
    Groetjes
    Ronny

Stoompomp vindt dit leuk.
Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina