Zendbereik

• Topicstarter Topicstarter Guest
  • Startdatum Startdatum
G

Guest

Guest
De laatste dagen is er iets vreemds aan de hand.
Toen ik een paar dagen geleden ging varen begon als ik iets verder weg vaarde mijn motor te stotteren en als ik dichterbij kwam was het weer goed.
Eerst dachten we dat het mischien van de regelaar zou komen omdat die
dicht bij de ontvanger lag, maar na dit veranderd te hebben was het probleem nog niet voorbij.
Toen maar eens de apparatuur van Alex geprobeerd maar dit was ook geen succes, het probleem bleef terwijl het bij hem altijd goed functioneerd.
Ik heb nu uiteindelijk 3 zenders ( Futaba Attack) 4 ontvangers en 3 regelaars geprobeerd, helaas zonder resultaat.
Als ik nu met ingeschoven antenne bij het model wegloop begint het al na een meter of 5 te storen.
Ik heb volle accu's en batterijen gebruikt en ook de stand van de ontvangerantenne veranderd, niets hielp.
Wie kan mij uitleggen hoe dit komt ? Ik snap er helemaal niets meer van.

Alvast bedankt en de groeten van Ingo

Wellicht overbodige vraag: hebben jullie ook de kristallen gewisseld ( dus niet met hetzelfde setje getest) ?

Andere ontvangeraccu geprobeerd, ik denk hierbij vooral de stekkers!
Zit er een schakelaar in de voedingslijn voor de ontvanger.

Andere mogelijkheid: is de motor wel goed ontstoord?

Hopelijk hebben jullie hier iets aan, tot zover gaat mijn bijdrage bij het oplossen van je probleem.

Hans.

Hoi,

Als alle zenders die je hebt geprobeerd attack zenders waren: deze zenders zijn AM in plaats van FM en hebben veregeleken met een 'normale' 4 kanaals zender op de FM band die meestal voor vliegen wordt gebruikt een vrij beperkt bereik. Meestal houdt het bij een meter of 200 to 300 wel op.

EDIT: Ik doel hierbij op de 2 kanaals attack

Mark

Kristallen hebben we ook gewisseld.
Motoren waren niet ontstoord, maar ook met stilstaande motor en niet aangesloten motor begon de stuurservo te bewegen.

Groeten Ingo

Uiteraard behoren motoren wel ontstoord te zijn. Ook een stilstaande motor heeft een magneetveld en levert dus wel degelijk storing.

Lees eerst een de modelbouw-faqs over dit soort problemen, te beginnen met DEZE.

Hiep hoi hij doet het weer
Motor ontstoord, dit was dus toch de oorzaak.
Dat ik bij een stilstaande motor ook problemen had begrijp ik niet, maar daar leer ik wel mee leven.

Groeten Ingo.

Back