Zenden met onuitgeschoven antenne.

hallo

nee je cristal uithalen doet niets af aan de eindtrap sturing

sportieve groeten raf

Bij een clublid (FMS) is helaas wel degelijk zijn eindtrap doorgebrand door inregelen kist/zender zonder in de zender ingeschroefde antenne. Zijn type zender zal ik navragen wanneer ik hem weer tegen kom. Is in ieder geval wel een moderne zender (maar blijkbaar niet modern genoeg).
Het blijft dus oppassen.

Bij multiplex en bij Robbe Futaba alsook Hitec is het mogelijk om de zender, dwz het hoogfrequent gedeelte dat de feitelijke zender vormt, uit te schakelen door twee pennetjes in de leraar-leerling aansluiting kort te sluiten. Ik heb daarvoor voor mijn MPX zender en mijn beide Futaba zenders een speciale stekker gemaakt zodat ik rustig kan programmeren en "spelen" zonder dat er iets uitgezonden of warm wordt. Voor de FF-9 zijn die rechthoekige stekkertjes inmiddels ook te koop.
Bij vrijwel iedere sim zit in de aansluitstekker een dergelijke doorverbinding ook al ingebouwd.....Op de tx2tx website kan je de relevante info vinden. Voor MPX staat het ook op mijn site.
Ik vind dat de beste oplossing omdat je dan het kristal en/of de module er niet uit hoeft te halen en dus de aansluitingen niet belast.

Hans Delemarre

gerard is niet bang dat het kristal er uitschiet.
bij elke crash bestaat de mogelijkheid dat er intern in het kristal een beschadiging ontstaat (stukje af gaat) waardoor door het kristal over een breder spectrum signalen worden ontvangen en bij een volgende vlucht gevaarlijke toestanden ontstaan.... zodat je gehakt molen leterlijk kan nemen.

bij elke serieuze crash zou ik ook gelijk het kristal weg gooien.

groet,

vinze

Satoer zei:
Als we altijd op het advies van de fabrikaat af moeten gaan... Is er werkelijk wel eens één stuk gegaan door met ingeschoven antenne te zenden?

Met apparatuur van 20 of meer jaar oud is er inderdaad een reele kans, dat het zendgedeelte met ingeschoven antenne defect raakte door oververhitting. Bij de huidige apparatuur is deze kans alleen nog een theoretische, de praktijk is dat dit nooit gebeurt. Ter verdere geruststelling: van de Hitec Eclipse 7 zijn er in Nederland en Belgie nog geen zendermodules defect geraakt (vlgs. importeur en reparatiedienst).

Hoi Corien, Ik las nog eens de handleiding van m’n eclipse door (wat ik waarschijnlijk nog vaker zal doen, dat ding heeft meer knoppen dan ik kan begrijpen :roll: ) Daar staat ook in dat je een reikwijdte test moet doen met ingeschoven antenne. Lijkt mij stug dat het dan slecht voor de zender is.

Je hebt het over modules, weet jij waar ik die zou kunnen kopen (eclipse 7) ?
Groetjes Michel

Joost zei:
en wat gebeurd er als de zender aanstaat zonder antenne? Gaat hij dan wel kapot?

Ook in dit geval is het uitermate onwaarschijnlijk, dat er defecten ontstaan en is er uitsluitend een theoretische mogelijkheid, dat dit wel gebeurt. Natuurlijk is het altijd wel aan te raden om de zenderantenne te monteren. De situatie is als volgt: het zendgedeelte is er uiteraard voor ontworpen om met uitgeschoven antenne te werken. Zodra de antenne is ingeschoven kan de eindtransistor niet al het vermogen kwijt en wordt warmer dan normaal en bij niet-aanwezige antenne is dit dus nog meer het geval. In de normale situatie met uitgeschoven antenne wordt de vermogenstransistor hooguit 60 graden, dit is net voldoende om je vingers er aan te branden. Zonder antenne blijft deze transistor beslist een temperatuur houden, die onder de 100 graden ligt en dit is nog ver onder de 125 graden, die als maximum wordt gespecificeerd!!
In dit verband enkele wetenswaardigheden:
-bij 60 graden begin je je vingers te verbranden.
-iets, wat met een natgemaakte vinger begint te sissen is 100 graden of meer.
E.e.a. is niet erg wetenschappelijk, maar voor de practicus wel nuttig om te weten. Voor het geval men dit in de praktijk wil testen: eerst het tel.nr. van de huisarts noteren!!

Als je de zaak nu nog niet helemaal vertrouwt dan kan je altijd nog een koelvinnetje op de eindtransistor (laten) zetten. Voor zover ik weet zitten die er lang niet altijd op omdat het eigenlijk zelden echt nodig is. Ondanks dat die dingen maar een paar kwartjes kosten loopt het voor de fabrikant toch flink op als hij (tien)duizenden van die dingen moet kopen en monteren.
Omdat die dingen de warmteafgifte van de eindtransistor verhogen kan je de temperatuur van die transistor een graad of 10 a 20 lager houden dan zonder een koelvin.
In dit geval geldt, Baat het niet dan schaadt het ook niet, absoluut.

Back