zender 40Mhz wisselen in een 35Mhz? + probleem motor OS46FXi

• Topicstarter Topicstarter =SsS=
  • Startdatum Startdatum
S

=SsS=

Guest
Beste,

Na eerst wat op het net te speuren en verschillende clubs af te schuimen, heb ik mijn kistje + onderdelen aangekocht. Maar blijkbaar wat te snel,
want na wat rondneuzen op dit forum heb ik enkele vragen.
Ik heb het volgende gekocht:
vliegtuig: Protech Skystar
motor: OSmax46Fxi + OS demper supersilencer 873S
zender: graupner Mx-12 40Mhz

Eerste probleem: Mijn zender is een 40Mhz, ik heb deze pas gistern gekocht. Maar op jullie forum vind ik terug dat modelvliegen beter
met een 35Mhz vliegen=> moet ik deze nu gaan ruilen naar een 35Mhz
Of zie ik problemen die er niet zijn. Plus als ik in club aansluit
en mijn instructeur heeft een 35Mhz dan kunnen wij de twee zenders niet
verbinden zeker met elkaar? Wat denken jullie, gaan omwisselen?

Tweede probleem: motor is een OSmax46Fxi, Ik las dat deze na enige
tijd problemen veroorzaakt met name dat de cilinderwand zou loskomen.
Zijn er mensen met deze problemen of zijn de meeste er goed mee.
Anders wissel ik deze nog (indien ik kan) in een ander type AXI;

Graag een responsje, want als beginneling voel ik mij wat in de "maling" genomen, of zijn mijn zorgen onterecht. Boeltje koste mij nl 500euro

U bent niet in de maling genomen, vliegen mag op 40MHZ maar de kans bestaat dat u een stroring krijgt van een auto of boot. Ik heb een zender gekocht in 40MHZ simpelweg omdat dit een goede zender is en toen in de aanbieding was. Nu heb ik hem laten ombouwen naar 35MHZ bij de zener service in maasland. Omzetten is zeker mogelijk maar dan zijn er kosten aan verbonden aangezien er een nieuwe print in komt. Als u het voor erlkaar krijgt de zender omteruilen zou dit normaal gesproken kostenloos zijn.U zou dan kunnen praten met uw dealer, de zender is immers nooit gebruikt dus grote kans dat ze hem nog terug nemen!

succes met de onderhandelingen met uw dealer,

niels

Kijk nou eerst even wat de toegestane frequenties op de club zijn.
Als het goed is krijg je daar nog een kanaal toegewezen. Als iedereen maar zelf wat zou kiezen, dan heb je in no-time een ongelijke verdeling.

Voor wat betreft het aan elkaar koppelen van zenders, ik maak daar als instructeur liever geen gebruik van. Zo kan ik een leerling nooit het gevoel van het sturen bijbrengen.
Leerling mag de zender vasthouden met de duimen losjes op de sticks en ik stuur de kist door de sticks wat verder naar onderen vast te pakken. De leerling kan zo alle stuurbewegingen voelen en de reactie van het model hierop zien.

Waar heb je gelezen over problemen met deze OS?

Er is niets mis met de 40MHz band, je kunt hem ook prima gebruiken voor vliegende modellen. Oké, de 35MHz is gereserveerd voor vliegende modellen maar dat garandeerd absoluut niet dat je storingsvrij zal kunnen vliegen. Ook op de 35MHz zal je storingen kunnen ondervinden. Er is in Nederland ook geen enkel verbod om je vliegtuigen te besturen met een zender op de 40MHz. Ook in België bestaat er volgens mij nergens zo'n verbod.
Je kunt hem proberen om te ruilen maar als dat moeilijk wordt kan je dus ook net zo goed gaan vliegen met die 40MHz zender.

Die OS motor is op zich een prima motor. In het verleden zijn er mensen geweest die problemen hebben gehad met de coating op de cilinderwand. OS heeft deze problemen onderkent en voor zo ver ik weet ook opgelost. Je moet echter wel opletten met de brandstof die je gebruikt. Hou je aan de hoeveelheid olie die OS opgeeft. Weest niet eigenwijs en denk dat 15% of soms zelfs maar 10% olie wel genoeg is. OS houdt het nog steeds op 18% tot 20% olie in de brandstof, gebruik dat ook! Je hebt zo een te hete motor en dan kan ook jij problemen krijgen met het loslaten van de cilindercoating.
Een AXI motor is een elektromotor. Als je die wilt gebruiken zal je nog meer moeten aanschaffen. Zo heb je een (paar) accu('s) nodig, een lader en natuurlijk een snelheidsregelaar. Voor een motor van voldoende vermogen (vergelijkbaar met de OS) kom je dan op een belangrijk hoger kostenplaatje uit.

Plus als ik in club aansluit
en mijn instructeur heeft een 35Mhz dan kunnen wij de twee zenders niet
verbinden zeker met elkaar?

ALS je instructeur de leraar-leerling koppeling wil gaan gebruiken, dan zal het geen probleem opleveren. Alleen het PPM signaal wordt door de kabel gestuurd. Dus alleen de 2e zender zend uit, de eerste niet.

Dit betekend meestal alleen wel dat je instructeur met jouw zender moet vliegen, en jij met die van je instructeur. Want de leraar zender zend uiteindelijk het signaal door naar je vliegtuig en die moet dezelfde frequentie hebben als je ontvanger natuurlijk. :P

Hoi,
Hier ben ik terug. Zeg allemaal bedankt voor de reacties. Blijkbaar
dus toch geen miskoop. Mijn gemoed is al heel wat rustiger.

Heb ondertussen al contact genomen met een club en die verzekerden mij
ook dat de 40Mhz geen enkel probleem is. Heb dus mijn zender behouden.
Motor overigens ook.

Ernst Grundmann zei:
Een AXI motor is een elektromotor.
De nieuwste .46 motor van OS is een 46AX. Volgens mij bedoelde hij dat.
En met een FXi is bij mijn weten niks mis. Het was de FX met een hoop problemen.

kurt zei:
Ernst Grundmann zei:
Een AXI motor is een elektromotor.
De nieuwste .46 motor van OS is een 46AX. Volgens mij bedoelde hij dat.
En met een FXi is bij mijn weten niks mis. Het was de FX met een hoop problemen.
Leuk misverstand! AXI is namelijk een bekende fabrikant van borstelloze motoren en die hebben inderdaad ook zulke grote motoren dat ze een OS.46 zouden kunnen vervangen.

Ik heb zelf een OS 46 FXi en vlieg (rag is een beter woord) er bijna wekelijks mee. Ik heb de motor reeds twee jaar in mijn bezit en heb werkelijk nog NOOIT problemen gehad met deze motor. En ik heb de motor niet zeker niet gespaard!! Ook na 2 jaar ziet deze motor er van binnen nog goed uit.

Gr. Bert

Back