zender accu dood?

raymon

Forum veteraan
nu heb ik vanacht mijn zender geladen met een ouderwetse lader
Dsc03499.jpg

het gaat hier om een evo 9
maar hij wil niet meer aan
zou het wezen dat aleen de accu het niet meer doet en daar een neiwue voor moet hebben of moet ik de hele zender terug stuuren :(
hij gaat dus niet meer aan

mvg raymon die met dit weer wil vliegen:'(

Hoi Raymon,

Zo maar een gedachte. Heb je soms met 500 mAh geladen ? De meegeleverde MPX stekkerlader levert volgens mij namelijk maar 90 mAh o.i.d. Dus ? Dit zou kunnen betekenen dat de zekering die in het accupack zit kapot is.

Groetjes,
Ad

Op welke laadstroom werd er geladen? Plus en min wel goed aangesloten gehad? Hoe ruikt het als je de zender-achterwand losneemt?

De laadstroom is naar mijn idee geen probleem met deze lader, max 500mA.

Wat wel een probleem kan zijn is de beginspanning die de lader geeft.
Er staat niet bij voor hoeveel cellen deze lader geschikt is.
Als dat voor meer dan 7 cellen-packs is, dan heb je alle kans dat de beginspanning te hoog is en daar kan de Evo electronica niet tegen. (staat ook duidelijk in de handleiding)

Ik heb hetzelfde probleem gehad toen ik mijn destijds nieuwe zender in mijn vakantie voor de eerste keer wilde opladen.

Tegenwoordig laad ik alleen nog maar door eerst de accu los te halen en rechtstreeks aan de lader te hangen (niet via de DIN bus aan de onderkant dus)
Daarvoor heb ik 2mm stekkers eraan gesoldeerd, zodat ik niet iedere keer de aansluitstekker van de zender hoef los te halen, deze is daar niet voor bedoeld en ook niet geschikt.

In de accu van de Evo 9 zit een polyswitch. Dit is een soort elektronische zekering. Deze polyswitch gaat open als de laadstroom te hoog gekozen is of als de lader bij versneld of snel laden niet op tijd afslaat. Bij langzaam laden is er dus nooit wat aan de hand, ook niet als men per ongeluk de zender dagenlang aan de lader laat hangen. Bij een 1,5Ah accu is 150mA de stroom, die je bij langzaam laden als richtwaarde aanhoudt (accucapaciteit gedeeld door 10).

Als de accu tijdens het laden te warm wordt gaat deze polyswitch dus open. Op dat moment komt de onbelaste spanning, die de lader afgeeft, op de zenderelektronica te staan. Om deze reden mag de zender niet geladen worden met een computerlader, die geschikt is voor hogere cellenaantallen. Bij hogere spanningen dan zo'n 16 Volt kan er namelijk schade ontstaan.

Behalve de accu kan ook het stroom-meetcircuit van de Evo 9 niet alles verdragen. Bij kortsluiting op de laadplug en ook bij te hoog gekozen laadstroom gaat dit circuit stuk. Met dit meet-circuit wordt vastgesteld hoeveel restcapaciteit de accu nog heeft als de zender een tijd heeft aangestaan.

het is alleen de accu want ik heb een andere gesoldeerd en het was goed
ik heb hem op 100mAh gezet
hij laade ook gewoon maar het blijkt dat hij overladen is :S
morgen even een nieuwe accu bestelen

Overladen kan niet op 100mA, dus er zal wel wat anders aan de hand zijn. In ieder geval is het een goede zaak, dat het alleen de accu is.

Hoi Corrien,

Dus als ik het goed begrijp is er geen bescherming voor de electronica van de zender meer als de polyswitch opengaat ? Ik bedoel, die electronica is toch veel belangrijker/kwetsbaarder/duurder dan een accupack ? Wat is logica 8O

Groetjes,
Ad

Back