Zender accu en ontvanger accu

• Topicstarter Topicstarter Jen-tech
  • Startdatum Startdatum
J

Jen-tech

Guest
Goede middag,

Ik heb nu z'n 8 jaar mijn set.
Moet ik dan mijn zender accu en ontvanger accu vervangen of maakt dat niet zo veel?

dank jullie,
JNN

Tja, dat is sterk afhankelijk van het gebruik en de huidige prestaties van de akku`s.

Van mijn MC19 heb ik de orginele zenderakku na 2 jaar vervangen omdat die na 2 uur in elkaar zakte, en met diverse ontvangerakku`s doe ik al meer dan 4 jaar.

Eens in de zoveel tijd meet ik na het laden de cellen eens apart door om te kijken of er een defecte cel tussen zit ja dan is dat pakket afgeschreven zo niet dan gaat ie vrolijk nog even mee.

Ik maak geen gebruik van onladers en een computerlader, laad gewoon alles met een eenvoudige Lader 5.

Hallo Jen-tech, welkom op het forum.

Welke zender heb je en wat voor accu's zitten erin?

Zoals Berto al aangeeft, als ze hun werk nog goed doen is er geen reden om ze te vervangen. 8 jaar is al een flinke tijd en je zou eigenlijk eens moeten meten wat de staat van de accu's zijn. heb je een computerlader? zo ja dan kan je een laad/ontlaadcyclus doen om de capaciteit te weten te komen.

Een tip, als je in je profiel je woonplaats aangeeft kan er misschien iemand in de omgeving even helpen.

Oke bedankt de zender is een FX14 en heb maar besloten ze te vervangen ze worden toch wat ouder en merk inderdaad dat hij de spanning niet meer lang vast houd.

Bedankt,
JNN

8 jaar is toch een mooie tijd geweest. Die hebben hun geld wel opgebracht :)

Je huidige accu's zijn waarschijnlijk NiCad accu's, tegenwoordig gebruik je NiMh accu's welke een flink groetere capaciteit hebben tegenover de oude. Je gaat er in gebruik dus ook flink op vooruit.

Het veel langer meegaan valt wel mee, wat wel veel uitmaakt is het gewicht.

Ik vind het nogal een verschil.
Ik had 3000Mah nimh erin zitten.

Nu 2620Mah 3cell lipo.

De nihm liep veel sneller leeg.
Bij de huidige lipo is het 2 uur vliegen en van 11.5V naar 11.4V.

bij de nihm ging dit sneller.

Maar......
Belangrijkste verschil vind ik bij nimh/lipo in een zender
* lipo= 10 dagen niet vliegen? Accu behoud de volledige capaciteit.
* Nimh= 10 dagen niet vliegen? accu verder leeg omdat nimh zelfontlading heeft.

Dat is voor een zender een groot verschil, want die hoef je als het goed is niet vaak te laden.

... De nihm liep veel sneller leeg.
Bij de huidige lipo is het 2 uur vliegen en van 11.5V naar 11.4V.
bij de nihm ging dit sneller...
Dan was er meer aan de hand, NiMH niet helemaal jofel meer. Of je nu 10cc uit een metalen emmer van 10 liter laat lopen of uit een plastic emmer van dezelfde grootte, het moet even lang duren.

Dan was er meer aan de hand, NiMH niet helemaal jofel meer. Of je nu 10cc uit een metalen emmer van 10 liter laat lopen of uit een plastic emmer van dezelfde grootte, het moet even lang duren.

Maar is dat ook zo in de praktijk?, laat ik even zeggen ja.
Buiten dat blijf je toch zitten met zelfontlading.

Zelfs de nieuwste nimh hebben last van zelfsontlading +- 2%.
Zender met veel mah lipo= lang vliegen en op de plank geen ontlading.

2620mah nimh= na 10 dagen:2140Mah terwijl niet gebruikt.
2620mah lipo= 2620mah lipo ook na 10 dagen.

Daarom is een lipo in mijn ogen echt interessanter in een zender.

Ik ga uit van een volledig geladen accu. (Normale hoeveelheid) zelfontlading lijkt geen probleem, gewoon 's avonds laden.

Wat heeft het tijdstip van laden ermee te maken?
lipo= 4 weken vliegen zonder te laden.

Zelfontlading is geen probleem als jij niet zit met regelmatig aan de lader hangen maar als jij op het veld staat en je bent vergeten te laden en je zit dicht bij het miniumum.....
Dan heb je kans dat je het niet red, met een lipo heb je met 0.4V erboven altijd een dag vliegen.

Maar lipo is wel lekker dat hij gewoon altijd klaar staat.
Daarom mijn eerste bericht hier:

Quote:
Kijk ook eens naar een lipo voor je zender.

Gaat nog veeel langer mee dan de beste nimh cellen.

_______
Toch een voordeel, boven nimh.
Zelfontlading is er bij nimh cellen bij lipo niet.
Ga je een nieuwe accu kopen waarom dan niet lipo, thats my point.
Wil niet zeggen dat nimh end of life is........

Back