Zender accu laden.

Discussie in 'Accu & laad techniek' gestart door P@trick, 14 feb 2004.

  1. P@trick

    P@trick Guest

    Hallo

    Is het mogenlijk om je zender accu van 8 aa cellen op teladen met een deltapeak lader die 8cellen aan kan.

    zojah heb ik nog een vraag kan je dit dan gewoon die via de oplaad poort in je zender of kan je dan beter de battery pack er uit halen en dan opladen.

    alvast bedankt.
     
  2. Gerard_nl

    Gerard_nl Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 sep 2002
    Berichten:
    15.827
    Locatie:
    eindhoven, El diablo.
    eruit halen en dan laden alnders kan je problemen krijgen met de diode die in je laadingang van je zender zit.
     
  3. P@trick

    P@trick Guest

    ok top maar dus 2150mah sanyo nihm aa baterijen gesoldeerd naar een 8pack kan dus gewoon met een deltapeak geladen worden.

    ik zit namenlijk te twijfelen over een nieuwe lader en ik heb nu dus al een keer mis gegrepen dus nu zit ik aan een deltapeak lader te denken.

    is trouwen de protech deltapeak 3000 een beetje een goede lader.
     
  4. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.835
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    De diode heb ik bij de winkelier laten overbruggen.
    En ik laad altijd met de laad aansluiting.
    Kijk wel wat je cellen aankunnen.
    Maar het laadsnoer is meestal dermate dun dat hij niet boven de 1 ampere laad.
    Hou het de eerste keer wel in de gaten.
     
  5. Corrien

    Corrien In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 okt 2003
    Berichten:
    12.626
    Locatie:
    Maasland
    Ja hoor, niks mis mee (tot nu toe weinig klachten gezien/gehoord).
     
  6. P@trick

    P@trick Guest

    nou ik lees dat hij van 6 tot 8 cellen is maar in de auto zit een 5 cellen pakket.
     
  7. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.828
    Locatie:
    As,België
    hallo

    ik laad altijd mijn zenders met mijn powerpeak infynity in mijn zender
    en heb tot nu nog geen problemen ondervonden
    wel niet laden met 5 amp dan branden je draden in de zender door

    sportieve groeten raf
     
  8. Corrien

    Corrien In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 okt 2003
    Berichten:
    12.626
    Locatie:
    Maasland
    Als je alleen maar een zender- en een ontvangeraccu te laden hebt, zou ik gewoon een universeellader gebruiken. Veilig en voordelig (maar natuurlijk niet vlug).
    Snelladers zijn eigenlijk bedoeld om de aandrijfaccu's van het model op te laden.

    Bij het snelladen van zenderaccu's is het altijd erg oppassen geblazen: het is niet alleen een rotgezicht als je zender rookwolken gaat geven, het is ook een dure grap. De volgende dingen moeten in acht worden genomen:
    - als in de zender een beveiligingsdiode in het laadcircuit is opgenomen kan de lader niet zien wat de accuspanning is, de lader slaat dan niet op tijd af. Zie de handleiding van de zender over het al of niet aanwezig zijn van zo'n diode.
    - als er losse cellen in een batterijhouder worden gebruikt moet er helemaal niet worden snelgeladen: de batterijveertjes geven aan de lader de indruk, dat er een slechte accu aan hangt. Vaak slaat de lader daardoor te vroeg af. Ook worden de veertjes warm tijdens het laden en smelten dan in het plastic.
    - de draadjes tussen accu en laadplug zijn altijd zeer dun. Deze kunnen dus maar een beperkte hoeveelheid stroom verwerken. Een veilige maximumwaarde is 500mA, als absoluut maximum zou ik 1A aanhouden als het een accu van meer dan 1000mAh betreft. Er zijn veel mensen, die met hogere stromen laden en dit gaat vaak gedurende langere tijd goed.
    Soms gaat het echter mis en dan heeft men erg veel spijt.

    Voor de ontvangeraccu of voor een zenderaccu, die uit de zender wordt gehaald, gelden andere regels. Met de zoekfunctie op de startpagina kun je hierover erg veel informatie vinden...
     
  9. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    Hallo,

    Mbt laden over de diode:
    Dat hangt van de lader af of dit mogelijk is. Neem je de simpelere deltapeak ladertjes, die meten tijdens het laden(dus loopt continue stroom) hoe de spanning varieert en kunnen zodoende gewoon over de diode laden.
    Neem je wat betere laders, stoppen deze tijdens het laden steeds even, om de accuspanning te meten(nauwkeuriger systeem). Vanwege de diode zullen ze op dat moment geen spanning meten en een foutmelding geven,afslaan of helemaal niet eens met laden beginnen.

    Gerben
     
  10. sitting duck

    sitting duck Guest

    Ik ben van plan om op mijn zender (eclipse 7) een extra laadplug te maken (van een koptelefoon) ,en dan zo rechtstreeks naar de batery aansluiting een kabeltje leggen ,zodat ik rechtstreeks de accu kan laden zonder over de print te moeten. Ik ben ook van plan om een 1500 of 2000 nihm accu te gaan samenstellen voor mijn zender met een dik kabeltje zodat ik er flink op kan doorladen. De zwakste schaken wordt dan de fishe waarop de zender accu moet op aangesloten worden. Hoeveel kan die hebben? Ik moet op minsten 1.5 C laden want mijn delta lader heeft een over-laad beveiliging en valt na 45 min uit.
    Zijn er nog nadelen of dingen die ik over het hoofd heb gezien,iemand een idee welke AA cellen (nihm)momenteel prijs/kwaliteit goed scoren en met hoeveel C ze mogen geladen worden.

    greetzz :wink:
     
  11. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    Zou je aanraden "normale" cellen met niet meer dan 1C te laden.

    Vergeet niet dat een koptelefoonplug tijdens het inpluggen even kortsluiting maakt over de aansluitingen. Hier moet je lader wel tegen kunnen.....

    Wat win je met zo snel laden?

    Gerben
     
  12. sitting duck

    sitting duck Guest

    Dat ik als ik nog niet heb geladen en het word onverwacht goed weer dat ik dan toch nog kan gaan vliegen. Gewoon ff laden en gaan vliegen.

    greetzz
     
  13. Corrien

    Corrien In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 okt 2003
    Berichten:
    12.626
    Locatie:
    Maasland
    Inderdaad, vrijwel geen winst, wel een verhoogd risico!! Gewoon in de loop van de week de zender opladen, daarna kun je met een 2150mAh NiMH-accu het hele weekend vooruit: de gemiddelde zender neemt zo'n 150mA aan stroom op!!!
     
  14. P@trick

    P@trick Guest

    nou ik heb dus een computer zender en deze is na 5uurtjes rijden toch al behoorlijk leeg. ik laad dat ding elke dag op maar ik heb nu al een paar keer gehad dat hij niet aan zijn 10uur laden kwam.
    plus vind ik het uitrekenen van de tijd niets en dan laat je hem weer tekort of telang op de lader zitten.
    met deltapeak weet je gewoon altijd zeker dat je accu vol is. en nog snel ook.
     
  15. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.835
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Ik heb in mijn fc 18 1700 mah en die laad ik met mijn schulze lader met 2 ampere.
    Gewoon via het gewone laad snoertje.
    Met 2.5 ampere doe ik het alleen als ik er bij ben.
    De kabeltjes worden namelijk warm.
    Ik heb mijn standaart ladertje verkocht want dit gaat veel beter.
    Ik zie gelijk de contidie van mijn accu's.
    Ik zou geen andere snoertjes trekken, wat net zoals hier boven beschreven, een kopthelefoon aansluiting, maakt even kortsluiting.
    Waarom ik met de snellader laad ik laad meestal pas op weg naar het vliegveld.
     
  16. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.828
    Locatie:
    As,België
    hallo

    zo een plugje is een leuk ding hoor
    garnatie je cellen naar zen moer als je die stekker in steekt
    bij het in steken komt de plus ff aan de min
    kun je zelf wel denken wat dat geeft op een 1.2 of meer amp cellen
    lekker rookwolkje en als je geluk hebt zijn het alleen je cellen maar die door branden
    anders smelt je hele zender
    gebruik in hat geval van die buisstekkertjes
    die hebben de plus in het ùidden en de min aan de buitenkant
    kunnen wat meer ampjes verdragen dan zo een koptelefoon stekkertje
    en als je plaast hebt zet een din plug kun je twee kontakten per kabel gebruiken
    die hebben namelijk 5 pinnen
    dus 2 voor plus en twee voor min dan kan de stekker meer ampjes aan

    sportieve groeten raf
     
  17. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.835
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Ik wil er nog 1 ding over kwijt.
    Dat veel mensen zelf aan hun zender heb zien sleutelen.
    En het enige wat ze bereikten was een hoop storing en narigheid.
    Laad de diode overbruggen, of hoe dat mag heten door de winkelier.
    En laad gewoon met je laad kabeltjes.
    Er zit dan altijd nog een zekering in je zender van 3 ampere.
    Als er iets verkeerd ga, dat verbrand de accu niet, en dus ook je zender niet,
     
  18. Gerard_nl

    Gerard_nl Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 sep 2002
    Berichten:
    15.827
    Locatie:
    eindhoven, El diablo.
    het is allemaal niet zo heem moeilijk, gewoon je zenderaccu UIT de zender halen en los laden, hoef je geen diodes te bruggen en niks geen risico van smeltende pakketten in je zender.

    en houd er ook een beetje rekening mee dat niet alle zenderaccus het leuk vinden om snel geladen te worden.
     
  19. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.835
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Het nadeel is bij mijn zender een f c 18 dat je de module,er dan uit moet trekken.
    Ik weet niet of je wel eens gezien heb hoelang en dun die stekkers zijn?
    Je haald dan ook iedere keer het stekkertje los van de accu naar de zender als daat een draad breukje inkomt ben je mooi klaar.
    Mijn advies zenders dicht laten, als hij niet perse open hoeft.
     
  20. P@trick

    P@trick Guest

    nou ik als ik het dus goed begrijp.
    kan ik dus gewoon 500mah me zender in stoppen met een multilader en als hij vol is slaat de zender dicht.

    of begrijp ik dit nu helemaal verkeerd.
     

Deel Deze Pagina