Zender accu (lipo) laden via de zender werkt niet ???

Hoi

Ik heb een Futaba. 6( 2,4 )
Met een lipo 3s 2500 ,

Op het displayvan de zender geeft hij aan,11,6 volt ,

Oke ik plug een Futaba stekker in de zender ,en koppel die aan me lipo lader ,
En menu laden dus zonder balans stekker !
Na 3 seconden ,geeft hij aan vol en stopt met laden ,volt geeft ook 12,6 aan, op de lader,

Maar met lipo test ,is hij 60%
En 11,6 volt !

Oke dan balans stekker in de lader maar nog steeds de plug in de zender ,

Ook dan geeft hij verkeerde volt aan 12,6
En stop met laden na3 seconden,
Denk dat hij niet eens laad .

Als ik dan de lipo los laad dus,het stekertje direct van de lipo aan de laad kabel hang, en de plug uit de zender , dan geeft hij wel 11,6 volt en begin te laden ??

Ik wil niet steeds me zender batterij klep open halen en steker los en laden !

Oja ook op auto lader stand geeft hij aan dat hij vol is !
Help

Laden met de accu in de zender is OK voor NiXX accu's maar niet voor LiPo,
Deze zal je altijd met een balancer moeten laden.
Verder kan het zijn dat en een diode met een weerstand parallel in serie staat met de laadconnector. Dan ziet de lader op de laaduitgang een 0.7 volt hogere spanning dan de accu zelf is.
Mogelijk kan het hier ook op fout gaan bij het laden in de zender.

Rick

Rick heeft gelijk het laadgebeuren in die zender is (nog) bedoeld voor NiMH accu's. Als beveiliging zit er een diode in zodat de accu en de bedrading in de zender niet kapot gaat als per ongeluk de bananenstekkers van de laadkabel tegen elkaar komen.
Daar komt bij dat het niet verstandig is om een LiPo zonder balancer te laden. Als het niet anders kan zou je het één of twee keer kunnen doen maar daarna moet je het toch echt de balancer weer gebruiken. Vooral als de accu wat ouder begint te worden kan de onbalans groter worden en daarmee de kans op problemen tijdens het laden.
Haal de accu er dus uit en sluit hem op de normale manier aan op je lader/balancer en laad hem op die manier.

Hoi ,dat niet laden zonde balans kabel is beetje erg overdreven , als je zo als het hoort de lipo laad leg je hem even aan lipo test , dan zie je alle cellen en balans ,

Als je nu lipo heb van 2s. Of nu de 3 s
En in een zender zal maar weinig onbalans zo maar in komen ,
Daar bij maakt het niet zo heel veel uit onbalans ,
En dan bedoel ik ,0,2 volt ,of zo,

maar goed ,en het laden van de zender gaat normaal met adapter,
maar die stop niet met laden vandaar me lipo lader gebruikt ,

De diode is dus bedoeld als beveiliging ? Zo als ik lees ,aar dat die zorg voor hogere spanning ?kan ik even niet volgen ,

Ik laad me ontvangers accu altijd gewoon zonder balans kabel nu 2 jaar inmiddels en zijn gewoon in balans nog steeds,

Verder kan het zijn dat en een diode met een weerstand parallel in serie staat met de laadconnector. Dan ziet de lader op de laaduitgang een 0.7 volt hogere spanning dan de accu zelf is.

Detail, maar je bedoelt een diode in serie natuurlijk. Ook zonder diode moet je een lipo niet laden zonder de afzonderlijke cellen in de gaten te houden. Ook zonder balanceren stopt een lipo lader zodra 1 v.d. cellen 4.20V bereikt. Om dit op te lossen zou je een kleine goedkope lipo lader kunnen slopen en de print in je zender inbouwen. Of je gebruikt losse onderdelen. Een lipo laadt chip kost tegenwoordig niet veel meer.

Martin

Hoi ,dat niet laden zonde balans kabel is beetje erg overdreven , als je zo als het hoort de lipo laad leg je hem even aan lipo test , dan zie je alle cellen en balans ,

Als je nu lipo heb van 2s. Of nu de 3 s
En in een zender zal maar weinig onbalans zo maar in komen ,
Daar bij maakt het niet zo heel veel uit onbalans ,
En dan bedoel ik ,0,2 volt ,of zo,
Dat klopt, maar tijdens het laden van een lipo moet je altijd de voltages van alle cellen in de gaten houden en stoppen met laden zodra een van de cellen vol is. Het overladen van lipo's kan ernstige gevolgen hebben (brand). Zoals ik hierboven al zei, een lipo lader houdt alle cellen in de gaten, ook als je niet gebalanceerd laadt. Zonder balansstekker kun je alleen de totaalspanning meten. Bijvoorbeeld bij een 2s lipo met cel voltages 4.15V en 4.20V denkt de lader dat de lipo nog niet vol is want de totale spanning is lager dan 8.40V. Terwijl de 2e cel al helemaal vol is! Dus een beetje onbalans is wel degelijk schadelijk bij het laden.

De diode is dus bedoeld als beveiliging ? Zo als ik lees ,aar dat die zorg voor hogere spanning ?kan ik even niet volgen ,

Een diode in doorlaatrichting gebruikt ongeveer 0.7V spanning. Dus als je die in serie zet met je batterij, dan wordt de totale spanning tijdens het laden 0.7V hoger dan de batterijspanning. Vergeet niet dat laders met een constante stroom laden. Extra weerstand maakt voor de lader in principe niet uit, alleen de totaalspanning wordt wel hoger dus de lader slaat te vroeg af. De meeste laders laden een paar seconden, halen dan de stroom eraf (misschien loopt er nog een klein beetje stroom) en meten dan de spanning. Op die manier hebben weerstand van draden en stekkers veel minder invloed op het meetproces. Maar een (niet-lineaire) diode in serie is natuurlijk funest tijdens het meten van de batterijspanning.

Martin

Bedankt alle maal voor het mee denken en de info ,
Ik ga in de zender een verloop Stekker maken , en de lipo daar aan koppel , dus als ik dan de laad stekker in de zender plug ook een tussen kabeltje in de zender naar de balans ingang van de lader .
Zo dat ik me klep je niet steeds hoef te verwijderen .
Moet ik zorgen dat het afsluit baar is , natuurlijk .

En anders ga ik doen wat men hier ook zei! Lader print in de zender bouwen ,
Dus bedank me vraag is beantwoord !

Back