Zender afwijking?

Hallo allemaal!

Ik ben nieuw in de RC (heli) wereld en ben begonnen met een Trex 100, al snel had ik door dat deze heel lastig was om mee te beginnen omdat dat ding zo verrekte fel reageert. Daarom heb ik besloten een 2e hands trex450 compleet met zender en alles erop en eraan te kopen.

Hier ben ik nu enigszins mee aan het oefenen geweest maar het wil me nog niet echt lukken. Ik loop namelijk tegen het feit aan dat hij direct bij opstijgen al links naar achteren wil gaan. Hierdoor krijg ik het gevoel dat ik niks anders aan het doen ben dan dat te voorkomen en kom ik aan echt leren vliegen en sturen niet toe.

Ik dacht dat het goed was om eens in een vliegsimulator te gaan oefenen met mijn zender. Maar ook daar vertoont de heli dezelfde beweing naar linksachter.

Nu is mijn vraag; is dit normaal? Of deugt mijn zender gewoon niet? Ik heb namelijk wel gehoord dat de meeste heli's licht de neiging hebben naar linksvoor te sturen. Dit deed de trex 100 ook maar daarbij had ik tenminste nog het idee dat ik controle had over de heli en is het me ook al gelukt om hem enigszins stil te laten hangen.

Zender heeft daar niets mee te maken..
Om te beginnen: als je die trex100 nog niet kon vliegen moest je zeker geen 450 gaan kopen ! die 450 is een cp, deze zijn niet zelfstabiliserend zoals de 100 wel is. Hierdoor is de 450 dus vele moeilijker dan de 100. Dus leg die 450 eerst even aan de kant en neem de 100 er weer bij.

Dat terzijde.. Dat hij afwijkt naar een bepaalde kant kan je wegwerken door naar rechts en voor te trimmen. Maar die 450 zal altijd wel lichtjes wegdrijven (eigenschap van cp heli's) en dit moet je dus zelf gAan leren corrigeren.

Hallo,

Heb je dit topic al eens doorgelezen? hier staat veel waardevolle informatie mbt het beginnen met helivliegen.

http://www.modelbouwforum.nl/threads/kijk-hier-eerst-waardevolle-posts.146490

Voordat je begint me vliegen zoek hier professionele begeleiding bij. Een 450 heli kan al serieuze schade aan jou en je omgeving aanbrengen als je niet weet waar je mee bezig bent. Kijk een rond in de buurt of er vliegclubs of mensen zijn die ook heli vliegen en die jou willen helpen met het afstellen en invliegen van je heli zodat je met veilig materiaal aan de slag kan.

Het is normaal dat je heli iets maar links toe wil drijven. Dit komt doordat je staartrotor de heli naar links to drukt. Lees je eens goed in over het afstellen/instellen van je heli en zender.

Ik hoop dat je wat aan deze informatie hebt. Ga in ieder geval niet zelf klungelen met dingen waarvan je weinig of geen kennis hebt voor je eigen veiligheid.

MvG,
Chris.

Laatst bewerkt door een moderator:
Zender heeft daar niets mee te maken..
Om te beginnen: als je die trex100 nog niet kon vliegen moest je zeker geen 450 gaan kopen ! die 450 is een cp, deze zijn niet zelfstabiliserend zoals de 100 wel is. Hierdoor is de 450 dus vele moeilijker dan de 100. Dus leg die 450 eerst even aan de kant en neem de 100 er weer bij.

Dat terzijde.. Dat hij afwijkt naar een bepaalde kant kan je wegwerken door naar rechts en voor te trimmen. Maar die 450 zal altijd wel lichtjes wegdrijven (eigenschap van cp heli's) en dit moet je dus zelf gAan leren corrigeren.

ik zou de 2dehands heli eens goed na laten kijken en eventueel afstellen door iemand die hem goed kent en dan met een trainings kruis lekker gaan trainen met de 450 en de 100 aan je broertje of zusje geven

mvg Hans

ps wil je echt leren vliegen ga naar een club

Back