Zender akku véél te ver ontladen...

Woensdag check ik even of m'n vliegtuig nog goed werkt, maar per ongeluk vergeet ik m'n zender af te zetten...
Je hoort me al aankomen :oops: gisterenmorgen ontdek ik dit dus :mad: .
Nu is m'n vraag of ik de zender akku (8x800mAh NiCd) nog zou kunnen gebruiken (waar ik niet op hoop).
Wss moet ik dus een nieuwe kopen, maar welke dan? Want deze die ik tot nu toe gebruikte laadde traag (5u aan 150 mAh), en raakte zeer snel plat vond ik...
Graag wat advies over een goede zenderakku + laad-tips.
Alvast bedankt, Grtz

NiCd accu's kun je in principe wel plat trekken en daarna gewoon weer rustig opladen. Eventueel een paar keer laden/ontladen om te kijken of de capaciteit nog voldoende is.

De accu hoeft dus niet kapot te zijn!!

Groetjes,

Richard

Ik heb al een paar keer gehad dat mijn zender aan bleef staan tijdens het bouwen.
De laatste keer kwam ik er pas na een week achter dat hij nog aanstond. Dus al meerdere keren volledig plat !

Gewoon rustig weer opladen en bij mij heeft het geen nadelige gevolgen gehad.

Ik vraag me ook af waarmee je je accu eigenlijk oplaadt? 5 Uur met 150mA doet denken aan een universeellader. De accu kan dan nog nooit vol zijn omdat er ook nogal wat verliezen zijn. Overigens is dit voor langzaam laden niet erg gebruikelijk. Dat doe je namelijk nog veel langzamer: officiëel met 80 mA gedurende 14 uur. Bij de meeste universeelladers gebruik je dan de 100 mA uitgang en laad je gedurende zo'n 11 uur.

Ah, oké, dan ga ik ze eens proberen op te laden.

@Corrien, ik laad met een protech mega peak 3000 lader, zoals gezegd 5u aan 150mAh...
Hoe zouden jullie deze akku dan opladen, want ik heb ook een instelbare lader...
Laat maar horen plz

Grtz

Het beste is nog steeds een multilader. Dat is zo'n ding met meerdere laaduitgangen, met elk een andere laadstroom.
Robbe en graupner ed. hebben ze in het assortiment.

Zoals de mensen voor mij al hebben verteld zal de accu niet direct naar de maan zijn als je hem te ver ontlaad. Dat geldt tenminste voor NiCad en NiMH accu's. LiPo's kunnen echter niet tegen te ver ontladen.
Bij de modelbouw FAQ vindt je twee artikelen met uitleg over de accu's. Één over de NiCad en één over de NiMH accu's.
HIER staat het artikel over de NiCad accu.
HIER staat het artikel over de NiMH accu.

Ik zou ze gewoon, zoals Corrien zegt 14 uur op 100 ma laden, dan heb je ook niet zoveel kans dat je ze gaat overladen.

Back