Zender ATV verschillen

Het is bekend dat ATV uitslagen per zender verschillen.
Nu ben ik overgestapt van een Multiplex Evo9 naar een Spektrum DX7 en de verschillen zijn groot.
Ik kan mijn -11/+11% pitch niet meer halen bij 100% ATV op de DX7. :|
De pirouette rate was waanzinnig op mijn Evo9 op 100% en op de DX7 maar matig, zelfs langzaam te noemen.
Nu was ik met mijn Evo9 altijd voorzichtig om meer dan 100% te gebruiken omdat ik het idee had dat de servo gewoonweg niet veel meer kon hebben maar nu moet ik wel oversturen.
Ik heb er nog niet zo'n moeite meer om 105% atv te gebruiken omdat de uitsturing van de servo niet verder komt dat bij de 100% Evo9 uitslag.
De Gyro ATV is sowieso een andere zaak dus die schroef ik wel naar 120-130%.

Maar toch.....
Tot hoever oversturen jullie maximaal? EN met welke zender?

Volgens mij is een Multiplex wat "gevoeliger" dan andere zenders. Ik weet wel dat een clubgenoot zijn piroettesnelheid op zn 3030 moest verminderen terwijl ik het gewoon hetzelfde kon houden bij dezelfde heli/gyro/servo.

Hoi Walter,

Ik kan het fout hebben maar dan zal een ander mij wel verbeteren.

Volgens mij is bij iedere zender de maximale ATV uitslag even groot.
Dit wordt bepaalt door het aantal ms naar links en naar rechts.

Duw je de stick max naar een kant en daarna ook de trim max naar dezelfde kant dan heb
je de max ATV berijkt.
Anders gezegt de maximale ATV is de werkelijke 100% (met geen mogenlijkheid kan je de uitslag verder krijgen) en
als deze 140% is wordt de werkelijke uitslag bij 100% al terug geschroeft tot zeg 85%.
Van deze 85% wordt bv. 70% aan de stick toegewezen en 30% aan de trim.
Deze 70% stick toewijzing staat in de zender als 100%.

De ene zender met de ander heeft dus meer of minder trim-/ ATVuitslag.
Dit geeft dus ook verschillende stick percentages en andere uitslag waardes aan de servo.
Het geldt ook voor de servo, max ATV (110% tot 150%) geeft altijd een 60° uitslag.

Als ik het fout heb dan zal denk ik het aantal (m)illi(s)econdes van de zenders niet hetzelfde zijn.

Gr Frans.

Klinkt goed.
Maar als ik het goed begrijp kun je dan een servo nooit oversturen.
Ookal zet je de zender op 140%

Tja, wat is oversturen, een servo bestaat uit roterende onderdelen (tandwielen, motor).
Het hoofdtandwiel(waar de servo arm op zit) heeft een nokje waardoor de mechanische beperking wordt bepaald.

Er valt volgens mij niets over te sturen.
Je kan het wellicht nog in relatie brengen met de krachten op een servo arm (is meer dan 90 graden uit het midden dan wellicht overstuur?) en dan ook nog eens de verschillende kenmerken van analoog versus digitale servo's / start stop snelheden.

Volgens mij kan je met de instellingen in de zender in een normaal geval je servo nooit oversturen.
Onze zorg is "binding", er mag natuurlijk nooit ergens in de aanstuurweg een tegenstand worden tegengekomen.

Dan heb je ook nog servo resolutie. Heb daar in relatie met atv's al veel over gelezen maar nooit zelf actief toegepast. Meer atv % = hogere resolutie ? lees meer stapjes beschikbaar om aan te sturen?

Daar zullen anderen best wel iets over "weten" ;)

Groet

Marc

Tja, zolang je niet voorbij het nokje gaat zou er geen probleem moeten zijn.
Het zal niet zo zijn dat je de potmeter overstuurt voordat je bij het nokje komt.
Dus gewoon even checking wanneer Binding intern gebeurt.
Nooit zo bekeken :|

Ik ben denk ik meer geïntimideerd door de procentjes.
Meer dan 100% kan eigenlijk niet, dus associeer ik dit met FOUT.

@ Walter,

Servo`s oversturen kan niet. De zenders hebben veelal "servo-test" in hun menu staan, hier test de zender de volledige
uitslag van de servo (voor Futaba 1024 stappen). Doe dit niet met gemonteerde servo´s in de heli, want dan krijg je ZEKER
binding en kromme stuurstangen. Zou je de servo naar zijn max toesturen en daarna de ontvanger uitzetten dan kan je de
servo met de hand nog verder doordraaien.

@ Marc,

Die resolutie (512,1024,2048) is inderdaad interessant.
Vooral bij CCPM aansturingen.

De oudere zenders hadden 512 stappen, dit betekent van max links naar max rechts uitslag gaat over 512 stappen.
Als je toen de analoge trim één klikje verschoof dan verdraaide de servo als de secondewijzer van een klok.
Het uittrimmen van de heli was dus lastig.
Met de komst van de 1024 werd de uitslag van de secondewijzer gehalveerd. Echter nu vliegen we veel met CCPM
heli´s en hier maakt de pitch servo´s ook maar een kleine uitslag.
Om voldoende pitchweg te krijgen wordt hier een lange servoarm gebruikt. Ondangs de 1024 resolutie krijg je weer
(in mindere maten) het secondewijzer effect.
De servo zelf maakt een kleine verdraaiing maar het puntje van de servoarm maakt een stap.
Met de komst van de 2048 wordt ook dit probleem opgevangen.
Bij CCPM gaan drie pitchservo´s tegelijk omhoog/ omlaag, het zal duidelijk zijn dat hoe nauwkeurige de servo´s hoe
beter ze gezamelijk op en neer gaan.

In hoeveel maten de ATV invloed heeft op de resolutie is volgens mij gering, als je de ATV begrenst tot 10% dan zijn
de 102 stapjes net zo groot als de resterende 922 en ook de kracht die de servo zelf uitoefend zal hetzelfde zijn.
De lengte van de servoARM maakt wel een groot verschil.

Gr Frans.

philippefeij zei:
Walter, ben jij er al achter of je dual rate op rudder kunt inschakelen met een andere schakelaar dan de throttlehold schakelaar?

Nee, sorry.
Ik gebruik geen Dual Rate dus ik heb hier niet naar gekeken.

Back