Zender E-Sky 6ch

• Topicstarter Topicstarter Geartjan
  • Startdatum Startdatum
G

Geartjan

Guest
Hoi,

Een vraagje nog over de esky.
Ik lees overal dat er een 6 kanaals ontvanger en zender bij zit. Maar ik kan er maar 5 tellen.

linker knuppel, rechterknuppel en 3d modus.

Hoe zit het met de zesde? En kan ik deze aan de praat krijgen zodat ik hier nog een extra servo op aan kan sluiten.

Nee dat weet ik.

Ik wil er graag nog een extra servo opzetten ivm mijn digitale fototoestel.
Zodat ik via een servo mijn foto toestel kan bedienen.

Alleen ik zie nergens een knopje daarvoor.

tja dat is het l*%^&$# van het verhaal
je heb een 6ch ontvangertje erbij en omdat de zender volgens mij low budget gemaakt word(e-sky , dragonfly ,... zelfde zender)laten ze enkel de benodigde functies aangesloten
zo kan je 2 x dezelfde zender hebben met een 4 ch en een 6 ch versie.

@ geartjan
mischien met een beetje geknutsel kan je ergens een knopje bijzetten ?
de ontvanger heb in elk geval wel een ch over .

En de zender als het goed is ook, maar zoals ik al eerder gezegd had, geen mens die hem kan vinden zon beetje.

Nog iets over de e-sky zender en ontvanger wat voor sommige mensen intressant kan zijn...

Je hebt de 72MHz en de 35MHz uitvoering.

Deze zijn intern hetzelfde en hetzelfde afgeregeld.
Sterker nog, maak je zender maar eens open, dan staat er op de print dat ie geschikt is voor 35 en 72MHz, tenminste dat was bij die van mij zo.

Verder stond op de print van de ontvanger ook 35MHz en 72MHz

Het enigste verschil is de opdruk aan de buitenkant, tenminste wat ik heb kunnen vinden eraan.

Verder is hij ook makkelijk om te bouwen van mode 1 naar 2 en andersom.

Ombouw van 72 naar 35 mhz moet je wel kunnen. De hele detectiekring moet opnieuw worden ingeregeld. Kan je beter een 6 kanaals kopen.

Uhm.. je hoeft niks om te bouwen...

Hardware is van beiden gelijk, en hetzelfde afgeregeld...
Ik heb ff een 35 en een 72mhz in me handen gehad, en deze waren echt gelijk aan elkaar afgeregeld... (scoopbeeld)

Je zou met alleen het wisselen van het crystal al genoeg omgebouwd hebben..

Lijkt me stug. De eindtrap voor 72mHz zenden moet je heel anders afregelen. Andere spoelen en condensatoren op z'n minst. Ook je antennelengte moet worden gecompenseerd, etc etc.
Qua ontvangst word vaak een selectiekring gemaakt, en dan een kristalfilter. Je selectiekring zal je dus ook moeten aanpassen?
Kan je foto's maken op componentniveau?
Zou wel kunnen dat ze het schema identiek hebben gelaten, en alleen de kritieke componenten hebben uitgewisseld. Selectiviteit nul, maar wel goedkoop.

Groetjes,

Ton.

kanaal 1,2,6 worden gebruikt voor de ccpm servos
kanaal 3 is het gas
kanaal 4 is de staart
kanaal 5 is nog vrij maar kan je niet aansturen

gr Remco

als er maar 1 kanaal vrij is voor me digitale fotocamera :)

Ik zal aan het solderen moeten.

L A U R E N S zei:
kanaal 5 is nog vrij maar kan je niet aansturen

waarom is die er dan ???
Als die er op zit moet hij ook te gebruiken zijn lijkt mij

Er zit een soort coder printje in die de ccpm maakt. Maar inderdaad zou hij ergens moeten zitten. Op de ontvanger zitten in iedergeval alle 6 de kanalen. alleen zitten kanaal 3 en 4 op de achterkant van de print en gaan naar het mixerboard.

zie http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=18421

Dus als je het voor elkaar krijgt de zender zo te modden dat je kanaal 5 zou kunnen aansturen moet het te doen zijn.

Er zitten zat gasten op het forum die daar meer van zouden kunnen weten

gr Remco

Ik was van plan om mijn FC-18 te gebruiken. dan moet ik er een hele andere ontvanger in zetten.
maar eerst maar eens wachten tot ik hem binnen heb. dan ga ik eerst wel gewoon met de bijgeleverde zender vliegen.

Back