zender en ontvanger radiografisch bestuurbare speelgoedauto

Discussie in 'Algemeen auto's' gestart door Jankb, 3 okt 2019.

  1. Jankb

    Jankb

    Lid geworden:
    3 okt 2019
    Berichten:
    2
    Locatie:
    Lingewaard
    Beste deskundigen, Ik heb een Carpoint Formule 1 speelgoedauto 2e hands gekocht; ca 1,30 meter lang. Alles werkte goed. Werkt op een accu van ca 16V. Ik had een losse accu van 12 volt 7 Ah aangesloten en dat werkte goed. Door een botsing met een muur moest de zaak open. De voorwielen stuurden niet meer; plastic onderdeel kapot. Dat repareren lukt wel. Maar ik sloot de 12 volt accu verkeerd om aan (dom natuurlijk) en nu is de printplaat defect. Ik zou een goedkope zender en ontvanger willen kopen (die zie ik van ca 16 tot 35 euro). Ik heb daar geen ervaring mee of kennis van. Ik stel me voor dat de ontvanger een eigen voeding heeft. Ik zou met de uitgangen daarvan relais kunnen aansturen? Voor de motor en de besturing (zijn dat servo's of zoiets?). Ik lees hier en daar ook iets over een "esc" . Heeft iemand tips voor mij? vr gr Jan
     
  2. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.478
    Locatie:
    Sassenheim
    Een GT2 zender kost 2 tot 3 tientjes. (is overal te koop van Conrad t/m ebay/aliexpress)

    En inderdaad moet je een ESC ofwel een electronic speed control. Als je op 16v wilt gaan rijden moet je iets hebben dat brushed motoren aanstuurt tot 4S accu's (4S staat voor 4 serie geschakelde LiPo cellen)
    Even rond gekeken, kom bv hier op uit:
    https://www.amazon.com/Battery-Brushed-Electronic-Controller-Off-road/dp/B07D9GHB7V

    Blijf je bij je 12v accu is een 3S regelaar voldoende en kan je lokaal nog betaalbaar een Quickrun vinden
    https://www.trxxs-winkel.nl/hobbywi...MIhIyv18qA5QIVB-J3Ch28yQQ4EAQYBSABEgIA5vD_BwE

    Een ESC is een motor regelaar en voorziet de ontvanger van spanning.

    Maar ik denk dat je voor de stuur dan ook aan een servo vast zit of is hier al een servo gebruikt?
     
  3. Jankb

    Jankb

    Lid geworden:
    3 okt 2019
    Berichten:
    2
    Locatie:
    Lingewaard
    Roelof, dank voor dit antwoord. Bij de voorwielen zit een elektronisch onderdeel (servo?) waarmee de wielen naar links of rechts bewegen. Door middel van een veer na het sturen naar de middenstand. De nieuwe zender/ontvanger en esc gaan samen iets meer kosten dan de auto zelf. Dus ik moet dat nog even bezien. Wel een uitdaging om het in orde te krijgen. Intussen heb ik wel een nieuwe IC besteld in China en wellicht vervang ik nog wat onderdelen op de printplaat. vr gr Jan
     
  4. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.478
    Locatie:
    Sassenheim
    Dan zou je dus ook nog een servo moeten hebben. Of het waard is is aan jou, wil je meer plezier beleven aan RC zijn er betere keuzes. OK, misschien dan wel iets duurder maar zeker ies waar je meer mee kunt. Op de Conrad staan al div ARTR setjes voor nog geen 100 euro,
     
  5. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.354
    Locatie:
    Gavere/Belgiƫ
    Het is altijd leuk om iets te herstellen. Maar idd beetje afwegen wel. Sop moet de kool waard zijn.
     

Deel Deze Pagina