Zender en ontvanger van verschillende merken.

heb je slechte vervaring met een zender merk a en een ontvanger merk b

• Total voters
    362
Zijn en mensen die slecte of goede ervaring hebben met ontvanger van merk a en zender van merk b. Volgens mij moet het niks uitmaken of je nu met een radio van merk a of b luistert. Natuurlijk moet je wel een kristal van merk a in de ontvanger van merk a gebruiken want die zijn natuurlijk op die ontvanger/merk geslepen.

ben benieuwd

gr Remco

Tot nu toe merk ik geen verschillen. Als zenders gebruik ik Multiplex en als ontvangers heb ik multiplex 4/5, ACT Micro 6, Jeti rex 5 en diverse multiplex ontvangers. In de ACT ontvangers zitten 1x mpx kristal en 1x robbe kristal en in de jeti zit een mpx kristal. In de mulitplex ontvangers zitten mpx kristallen. Tot nu toe nog nergens problemen mee gehad.

Ik heb zelf een field force 8 en had in mn extra 300s een hitec dubbel super ontvanger zitten. Toen ik het landingscircuit in zetten en laag boven de grond vloog begon da ding in een keer een eigen leven te leiden. Neus naar beneden en nog een kwart rol er bij.
Het resultaat is wel te raden.
Voor mij geen hitec troep meer.
Ken namelijk meer mensen die hier ook ervaring mee hebben he gerard :wink:

Lijkt wel of mijn stem precies andersom is geteld.
Misschien niet goed gekeken.

In elk geval nooit problemen daarmee gehad.

Ontvanger kristallen hoeven overigens niet van hetzelfde merk te zijn als de ontvanger.

Zender kristallen wel van hetzelfde merk als de zender.

Als Duits geen bezwaar is, kun je eens op www.ACTEurope.de kijken.
Onder FAQ vind je daar o.a. Kleines Empfänger-ABC

Ik gebruik Futaba zender en Futaba, Jeti of Hitec ontvanger, alles met Futaba kristallen (RX en TX kristal niet verwisselen!); geen probleem.

Slechte ervaring met MPX ontvanger, hier moet altijd een MPX kristal in.

Met de zoekfunctie moet je hier nog veel meer over kunnen vinden...

Toine,
Ik ben het niet met je eens met betrekking tot de kristallen in de ontvangers. Als je problemen wilt krijgen dan moet je bijvoorbeeld Multiplex kristallen in een Futaba ontvanger doen of omgekeerd. Ik kan je bijna garanderen dat het niet of heel slecht zal werken!
Hou je aan het merk, Futaba in Futaba, MPX in MPX Webra in Webra enzovoort. Er zijn fabrikanten die zelf geen kristallen (laten) maken. Zij schrijven bijvoorbeeld MPX kristallen voor. Doe dat dan ook omdat die ontvanger voor die kristallen is ontworpen.
Voor de prijs hoef je het meestal niet te doen. Alle merken zijn vrijwel even duur (te?). Als je hier problemen mee kunt voorkomen dan moet je dat altijd doen, vind ik.

Bij het gebruik van PCM ben je wel degelijk merkgebonden; een op PCM ingestelde zender functionneert niet op een PCM ontvanger van een ander merk!

Natuurlijk Paul. Maar PCM is ook geen standaard. Elk merk verzint zijn eigen protocol. En dat is ook logisch want daarmee kan je zeggen dat de van jou beter is dan die van... PCM van robbe is bijvoorbeeld PCM 1024 en van JR (Graupner) is S-PCM. Ik bedoel dus ook gewoon PPM ontvanger dat ik op dit onderwerp kwam was door een discusie die ik in een winkel had kan het wel of niet en de winkel zei van niet. Ik heb jaren met een simprop ontvanger gevlogen op een futaba zender zonder problemen maar dat kon niet volgens deze man. Het argument van simprop heeft zelf niet eens zenders net als act was voor deze man geen overtuiging. Ook van als ik naar radio 3 luister op een grundig of een sony hielp niet :wink:
Waar ik wel van overtuigt ben is kristallen. Stop met a niet in een ontvanger van merk b. Hoewel ACT hier weer een uitzondering op is.

BTW heeft een van jullie al (goede) ervaring met zo'n PLL ontvanger dus helemaal zonder kristallen???

gr Remco

Zender Ko proko,

ontvangers,

Ko proko
Robbe/futaba
novak

Tx kristal van Ko Proko

Rx kristallen van ko proko en Graupner. (beide 1)

gebruik de RX kirstallen en ontvangers door elkaar. (trek gewoom een kristal ergens uit als ik met een ander model (Auto) wil gaan rijden.)

heb nooit problemen gehad.
Let wel, deze zender is geen PMC, iets wat mijn nieuwe zender die ik voor m'n boot gekocht heb kan dat wel. dus volg het hier met belangstelling.

grt
cor

het zo maar wissellen van kristallen en ontvangers en het mixen daarvan met verschillende merken is (als het al werkt) niet echt aan te bevelen.

Gebruik alleen geen AM-kristallen in FM-ontvangers.
Dit geldt natuurlijk alleen voor 40MHz.
AM-kristallen worden met een geringere nauwkeurigheid geslepen. De huidige vallen meestal mee, maar niet altijd. Niet doen dus...

Back