zender en servo

Hallo allemaal ik ben Willem Besouw, net nieuw opgedoken in het modelbouwforum.

In het verleden was ik regelmatig bezig met modelbouw (1970 tot 80).
Sinds een jaar ben ik bezig om dit op te pakken en omdat alles wat met duiken mijn interesse heeft, heb ik een modelonderzeeër gekocht.
Het model is de U-2540 van Robbe.
Het artikel van Lex is goed uitgewerkt, daarover mijn compliment.
Ik ben ook van mening dat een u-boot statisch moet duiken.
Ik ben in 1994 ook niet gaan duiken om met mijn snorkel en persluchtfles te blijven snorkelen.

Gezien ik al wat artikelen op het forum heb gelezen heb ik toch nog wat vragen zoals:
Welke zender, hoeveel servo's heb je nodig, ik heb iets gelezen/ gehoord over een navycontrol vanwege de snelheid en eventueel dieptecontrol.
Het mogelijk laten opkomen/dalen periscoop.
Dus bij deze wie kan mij verder op weg helpen.

Groetjes,
Willem Besouw.

Elk normale 4 kan. zender voldoet voor de basis.
Te weten
1 Links/rechts ( servo )
2 omhoog/omlaag ( servo )
3 Motortoerental ( snelheidsregelaar )
4 ballasttant vullen/legen ( servo/ schakelmodule )

Dit laatste zal ik zelf via zogenaamde schakelkanalen doen ( een druk/wip schakelaar i.p.v. een stick ).
Dit bedient dan een electronisch deel die aan je ontvanger is gekoppelt.
Ipv een servo bedien je dan een schakeleenheid. ( aan/uit ).

Een zender met meer mogelijkheden heeft natuurlijk meer te bieden, ook voor de toekomst.
Je hebt anno 2008 een legio keus aan zenders, al of niet met een computer aan boord.

Wat wel belangrijk schijnt te zijn is de frequentie, hoe lager de frequentie hoe verder deze het water penetreert...... ( heb ik ergens eens een keer gelezen ).

27 Mhz zou ik afraden dit iv.m. de diverse kinderspeeltjes die in dit frequentie gebied werken.
Evenals de 35 Mhz, deze is alleen voorbestemt aan de modelluchtvaart.

Blijft er eigenlijk maar de 40mhz over.

Een beetje goede winkelier is altijd bereid voor een goed stukje voorlichting.
Of anders werp eens een blikje bij een vereniging in de buurt...

hallo

ik heb zelf verschillende zenders in gebruik
wat ikzelf het makkelijkste vind is deze knuppel bezetting

links gas
rechts het roer
dan heb ik twee draai potmetertjes links staan op de console
het buitenste is de achterste duikroeren en het binnenste de voorste
rechts staat de schakelaar om de pomp te bedienen

maar deze opzet lukt niet met elke zender

een computer zender zoals een mc 10 of beter nog mc12 van graupner bied meer mogelijkheden dan een analoge zender
maar je moet er wel rekening mee houden dat deze zenders niet zo een grote actieradius hebben dan een analoge (de accu is vele malen sneller leeg)

de 27 mHz is best bruikbaar maar wordt niet meer gemaakt in 8 kanaals uitvoering
dus blijft inderdaad alleen de 40 over
hoe lager de frequentie hoe dieper je kan duiken wat ontvangst betreft

wat servo's aangaat goeie standaard servo's zijn meer dan voldoende

groetjes raf

Hallo Willem,

Allereerst welkom in dit onderwaterhoekje, :D en dank voor de lovende woorden.

Jouw vragen:

Welke zender: Is niet 123 te zeggen, en hangt sterk van de persoonlijke voorkeur af. Voor de 2540 zoals jij haar (denk ik) wilt bouwen in ieder geval een zes kanaals exemplaar (motor, richtingroer, duikroeren, duiktank, uitklappen voorste roeren, uitschuiven periscopen). In principe zijn er twee types zenders, de analoge en computer zenders. Bij de oudere analoog types kun je op de zender buiten servo-ompoling niets afstellen. De afstelling van de servo’s dient dan ook in de boot te gebeuren. Een computerzender heeft instellingen als servo middenstand, maximale uitslag, mixers, ompoling, exponentiele uitslag, en dat soort zaken die je elektronisch in kunt stellen. Het blijft zaak om in de boot de basisafstelling van de servo’s redelijk goed te hebben, de fijnafstelling doe je dan met de zender. Als analoge is een Robbe/Futaba F14 erg handige en veelgebruikt, degelijke zender met veel uitbreidingsmogelijkheden. Ik heb zelf verleden jaar een Futaba FX-18 aangeschaft. Dat is een computerzender met ook veel uitbreidingsmogelijkheden. Ik vind dat een erg fijne zender, maar nogmaals, het is puur persoonlijk en er zijn ook van Graupner of Multiplex mooie zenders te koop. Gewoon even naar de winkel gaan, en de diverse types voelen en informeren naar de mogelijkheden.

Servo’s: in de 2540 heb je er in ieder geval 4 nodig: richtingsroer, duikroer achter, duikroer voor, uitklappen voorste duikroer. Daarnaast mogelijk nog voor 1 voor de extra functies van het uitschuiven van de periscopen. Ik heb het uitschuiven van de periscopen (en ook het draaien van de geschutkoepels) met een servo gedaan. En dan nog een vaarregelaar voor de motoren, en iets voor de aansturing van je duiktank/systeem.

Navycontrol: Is mij even niet helemaal duidelijk, dat zou en vaarregelaar kunnen zijn, of bedoel je er een duikregelaar, LR2 van Brüggen, mee? Over die duik- en diepteregelaars staat ook een artikel op de Duikboot-Vaargroep site. In principe is een duikregelaar voldoende, die houdt de boot onderwater horizontaal. Wil je het echt luxe dan een diepteregelaar (LTR5.3), die houd de boot automatisch horizontaal én op diepte. Maar dat scheelt 100 euri ….

Beweegbare periscopen is goed mogelijk bij de 2540. Ik heb twee messing buizen op de WTC gelijmd die als geleiding fungeren. De ene buis schuift in één van de periscopen, de andere in een hulpbuisje achteraan. De periscopen en snuivers heb ik op een plateau gemonteerd dat dan langs die buizen op en neer kan schuiven. Aangestuurd wordt dit door een servo in een extra waterdicht doosje achterop de boot. Via hevels wordt de beweging overgebracht. In dat doosje zit ook de servo die de geschutkoepels kan laten draaien.

Zo, hele lap tekst! Hopelijk heb je er iets aan, anders roept u maar weer!

[edit] En hier is nummer vier die gelijktijdig aan het typen was .... Lunchpauze? [edit\]

Laatst bewerkt:
Wel alle waterratten, dat is even snel al die reacties.
Mag ik jullie hartelijk danken.
En Lex die navycontrol is de vaar regelaar zoals jij al oppert.

De dieptecontrol had ik in gedachte, vanwege ik eens een onderzeeër hebt vervaardigd uit metaal (u-47. 1 meter lang) waarvan de drukkamer scheurde toen ik deze meenam tijdens een duik om te kijken hoe of wat.
Het was een proefmodel, maar toch een hoop werk weg.
Maar goed ik hoop maar snel te kunnen beginnen met de bouw van de
U-2540.

Groet,
Willem Besouw

Hallo Willem,

Als een drukromp scheurt help geen enkele diepteregeling meer. Dan komt er ineens zoveel water binnen dat de duikboot veel te zwaar wordt en een zinkboot wordt.... Een diepteregelaar stuurt de roeren aan, en die kunnen dat nooit opvangen. Zo'n ding is ook niet als veiligheidsfunctie gedacht maar om je boot op een bepaalde diepte te houden. Maar dan moet ze wel op zweefgewicht zijn, anders lukt het niet.

Back