Zender fairmount glacier

Discussie in 'Bouwtips varende modellen' gestart door Jesse Rob, 2 apr 2021.

  1. Jesse Rob

    Jesse Rob

    Lid geworden:
    2 apr 2021
    Berichten:
    4
    Locatie:
    Terschelling
    Goedenavond
    Ik ben opzoek naar een zender waarbij de 2 joysticks niet terug springen naar het midden als je ze los laat. Heeft iemand tips of aanraders het liefst 8 of meer kanalen.
    Op voorhand bedankt voor de reacties
     
  2. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.119
    Locatie:
    Oostvoorne
    Bij de meeste zenders is dit wel aan te passen door het veertje los te schroeven en er een soort klem op te zetten.
    Zelf vaar ik met een dubbelschroever en vind terugverende knuppels prettiger werken. In ieder geval nooit zoeken naar de neutraalstand en de motoren niet onbedoeld door blijven draaien. Met een modelschip vaar je weinig lange strekken en ben je veel meer bezig met manoeuvreren. Voor het manoeuvreren bedien ik de motoren apart. Om te slepen zet ik ze met een schakelaar op één stick en de roeruitslag op 50%. Gr. Klaas.
     
    Herby63 en Jesse Rob vinden dit leuk.
  3. Jesse Rob

    Jesse Rob

    Lid geworden:
    2 apr 2021
    Berichten:
    4
    Locatie:
    Terschelling
    Goedenavond Klaas,
    Dat is idd ook een goede optie wat voor zender heeft u?
    Gr Jesse
     
  4. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.119
    Locatie:
    Oostvoorne
    Jesse, Voor mijn Smit Finland gebruik ik een Multiplex Profi 3010 uit de vorige eeuw. Oud beestje, maar met ongekende mogelijkheden. Kan elke gever (stick of schakelaar) koppelen aan elk kanaal op de ontvanger. Uit hetzelfde tijdperk heb ik ook nog 2 MPX Cockpit MM's. Ook 7 kanaals. De twee laatste heb ik omgebouwd van 40 Mhz naar 2,4 Ghz. Koop geen 35 Mhz zender, want die frequentie is alleen voor vliegers. Neem de tijd om je in te lezen en ga eens bij een club kijken wilde ik je aanraden. Maar je woont op Terschelling zie ik nu pas. Al enig idee wat je met de zender wilt gaan besturen? Bedoel dus buiten roeren en motoren. Wel handig om dat mee te nemen in een advies. Gr. Klaas.
     
    Laatst bewerkt: 2 apr 2021
    Herby63 vindt dit leuk.
  5. Jesse Rob

    Jesse Rob

    Lid geworden:
    2 apr 2021
    Berichten:
    4
    Locatie:
    Terschelling
    klaas,
    Kwa besturing zal het zijn een winch, boeg schroef, verlichting, roer en de twee motoren. Mijn vraag is echter nog hoe u dan tijdens het varen naar 1 joystick over kunt gaan? En ja naar mijn weten zit er geen vereniging op Terschelling maar ben wel van plan om zo nu en dan een tripje door het land te maken.
    gr Jesse
     
  6. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.119
    Locatie:
    Oostvoorne
    Jesse, Met een 2-standen schakelaar bekrachtig ik een mix-functie en dual rate. De linkse stick (verticaal) werkt dan als master en neemt de functie van de rechtse als slave mee. Dezelfde schakelaar zet de roerfunctie van de rechtse stick (horizontaal) met dual rate op 50%. Met de linkse stick (horizontaal) bedien ik met een multiswitch 4 groepen verlichting. De sleephaak bedien ik met een servo via een schuifpotentiometer (kanaal 5) en de sleeplier met een motorregelaar ook via een schuifpotmeter (kanaal 6). Dan resteert nog een kanaal op de ontvanger. Maar wil ik daar iets mee doen moet eerst aan de zender een draaipotmeter of 3-standenschakelaar worden toegevoegd. De stick die ik gebruik voor de multiswitch zou jij kunnen gebruiken voor de boegschroef.
    Dan zijn de 4 stickfuncties bezet. Wil je dan nog iets proportioneel besturen (winch?) dan heb je buiten de sticks nog wat draai of schuifpots nodig. Gaat ook wel met een 3 standen schakelaar, maar dan heb je alleen vooruit, achteruit en stop. Gr. Klaas.
     
    Herby63, Gerrit-Jan en Jesse Rob vinden dit leuk.
  7. Jesse Rob

    Jesse Rob

    Lid geworden:
    2 apr 2021
    Berichten:
    4
    Locatie:
    Terschelling
    Klaas,
    Dank u voor u reactie
    Gr Jesse
     
    Herman Kockx vindt dit leuk.
  8. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.119
    Locatie:
    Oostvoorne
    Geen dank hoor Jesse, graag gedaan. En succes met je keuze. Gr. Klaas.
     
    Jesse Rob vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina