Zender frequenties

Vraagje:

ik heb bij mijn 1:10 onroad een Futaba zender met kanaal 63. Wat ik begreep van internet is dit de 35mhz band. Kan dit zonder problemen gebruikt worden, of is de 35mhz band gereserveerd voor modelvliegtuigen?

Volgens mij heb ik nog wel ergens kristallen liggen in de 40mhz band, maar weet niet of dit zomaar uit te wisselen is met mijn zender/ontvanger (Futaba 3pm)

Bedankt voor de info die hopelijk komen gaat!

Welke frequentie staat er op de kristallen? Ik vermoed 40.630.

De T3PM is namelijk niet op 35 MHz leverbaar en ik kan me niet voorstellen, dat er met een 40 MHz set normaal te rijden valt als daar 35 MHz kristallen in zitten. In Europa heeft kanaal 63 als frequentie 35.030 MHz. In Azië heeft kanaal 63 als frequentie 40.630 MHz.

Een frequentie als 40.630 MHz is overigens uitsluitend in Azië toegestaan. Hier in Europa is deze verboden. Als je nog 40 MHz Futaba FM-kristallen hebt, zou ik deze er maar gauw in stoppen.

Het gevaar van deze Aziatische frequenties is voor mede-modelbouwers, dat deze vaak precies tussen onze legale frequenties zitten. Met 40.630 MHz heb je mazzel en is dat gelukkig niet het geval. Het dichtstbijzijnde is kanaal 50 met 40.665 MHz en dat zit 35 kHz verderop (onze 40 MHz apparatuur is geschikt voor een kanaalraster van 10 kHz). Een Aziatisch kanaal als 67 levert echter doffe ellende voor zichzelf en de Europese kanalen 50 en 51 als ze tegelijk in de lucht zijn: 50 = 40.665, Aziatisch 67 = 40.670, 51 = 40.675.
Deze drie hebben dus maar een afstand van 5 kHz tot elkaar en dat betekent gegarandeerd storing!

Corrien, je hebt helemaal gelijk, het is idd 40.630. Zie het nu pas op de zijkant van het kristal staan.

Snel wisselen dus. Ik snapte al niet dat het kristal wel rood was (40khz band) maar kon op internet alleen 63 als 35.030 vinden. Vandaar mijn verwarring.

Ok, nu heb ik dus uit een andere zender een kristal gevist. Dit is echter eentje met een groen label (dat kanaal 63 40.630 had een rood label), en uit een AM zender (Futaba t2er.) Dit zal dus ook niet gaan werken ben ik bang?

Voor ik het hele ontvangerpack uit de auto ga slopen....

Laatst bewerkt:
Een Futaba AM-zenderkristal doet het niet in een Futaba FM-zender, maar dat had je al gemerkt.

Het Futaba AM-ontvangerkristal kun je eventueel wél gebruiken. Dat is namelijk het zelfde geslepen als een Futaba FM-ontvangerkristal. Het zit alleen in een iets kortere behuizing. De huidige AM-kristallen (dus ook uit de R122JE, R152JE of R162JE) zijn ook voldoende nauwkeurig om in een FM-ontvanger te gebruiken.

Ook lekker,

net een nieuw setje kristallen gehaald, kom ik thuis en bekijk alles eens goed...heb ik 41mhz. Na hier goed lezen kom ik er dus achter dat die freqs verboden zijn. Waarom verkopen ze dat dan grrrrr....

Tja.... je had het ook vooraf kunnen weten.

Zie er ook het voordeel van in. Je zult minder problemen krijgen met anderen teminste als het niet meer is dan 41120. Ook ik rij af en toe "ouderwets" (niet 2.4ghz) met een 41mhz frequentie, heerlijk om zo probleemloos je zender aan te zetten.

Vanmorgen even terug naar de winkel geweest....ohja meneer, dat kan idd dat u er niet mee op het circuit mag rijden. Ok, dan had ik graag een 40mhz setje..dat hebben we niet, maar kunnen we wel opsturen. Oh, ik moet toch nog naar een andere winkel, geef me dan mijn geld maar terug zodat ik tenminste vanmiddag nog kan rijden. Nee meneer, geld terug geven doen we niet....grrrrrrr...jij verkoopt mij toch iets verkeerd? Yep, maar geld terug geven we niet..

uiteindelijk maar een kannetje nitro meegenomen voor het tegoed.

Back