zender graupner mc10

• Topicstarter Topicstarter piet
  • Startdatum Startdatum
P

piet

Guest
heb gisteren nieuwe zender gekocht, mc10.
alleen blijkt dat je via de laadbus de accu kunt laden, waarschijnlijk door een diode op de print kun je de accu niet ontladen.
wat ik met mijn lader wel kan eerst ontladen en dan laden.
als ik nu in de zijkant bij de accu een nieuwe schakelende laadbus* maak kan ik dan de accu gewoon weer ontladen en laden.
ik wil namelijk niet aan de print gaan prutsen.

* bij het plaatsen van de plug wordt de verbinding accu - zender verbroken.

groetjes piet kuiper

Piet,

Er zijn merken, ik dacht ook Multiplex, waarbij je bij de nieuwe type zenders de diode kan kortsluiten met een schakelaartje of jumpertje op het printje van de laadaansluiting. Kijk eerst eens of jou zender dat ook heeft.

Als dat niet zo is dan zou ik niet gaan rommelen door een extra laadaansluiting te maken maar de diode met een stukje draad "overbrugen". Dit doe je door een stukje montagedraad over de diode te solderen.
Wil je toch een extra aansluiting maken dan moet je GEEN schakelende laadbus gebruiken want een extra schakelaar in het circuit is een extra kans op storing door slecht kontakt. Zeker die laadbussen zijn berucht om het slechte kontakt van de schakelaar na verloop van tijd!
Je zet de nieuwe laadbus gewoon paralel aan de accu aansluiting op het printje van de standaard laadaansluiting. Natuurlijk wel voor de diode anders helpt het niet.

Je moet wel uitkijken dat je de draden naar je lader/ontlader niet (per ongeluk) kortsluit want dan kan je de accu mollen! De diode zit er niet meer in om dat te voorkomen!!!!

In een andere graupner zender bleek een jumpertje te zitten om de diode te overbruggen, zodat je een snellader kan gebruiken.
Ergens op dit forum gelezen. ff Zoeken.

Update1: Ernst zat dus ook al te "parallel" te tikken :lol:

Update2: Gevonden :D met "graupner zender lader diode" in de forum zoekfunctie
http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=1590&highlight=graupner+zender+lader+diode

Jorrit zei:
Dank u meneer Graupner JR!! :P

Was in de handleiding aan het bladeren naar schema's van m'n zender en ja.. Wat staat daar? Ze hebben een jumpertje op de printplaat aangebracht. Als je deze sluit dan zou je moeten "Charging with automatic charger" kunnen.. :)

En het werkt ook nog zo te zien! :)

Ernst Grundmann zei:
...Je moet wel uitkijken dat je de draden naar je lader/ontlader niet (per ongeluk) kortsluit want dan kan je de accu mollen! De diode zit er niet meer in om dat te voorkomen!!!!
De plus en de min van de laadkabel van verschillende lengte maken of stekkers met schuifbusjes gebruiken.

Goed idee Ron maar het probleem is dat de meegeleverde laadkabels van gewone banana stekers zijn voorzien. Lang niet iedereen durft aan de kabels te gaan "sleutelen" om er één korter te maken. Vooral als er gesoldeerd moet worden haken vele mensen af.
Vandaar dat ik dus altijd maar waarschuw want een gewaarschuwd mens telt voor twee!

De plus en de min aders uit elkaar trekken en paar knopen in één van de aders leggen. Of een lus in de ene maken, terugvouwen tegen de andere ader, tape of tiewrap erom.

Multiplex laadkabels worden geleverd met een stukje plastic voorzien van twee gaatjes met daarin de stekkers. Is makkelijk zelf te maken van triplex, printplaat (zonder koperlaag!), kunststof.

ik heb de diode opgezocht en gevonden en heb deze vervangen door een stukje draad en het probleem is opgelost.
bedankt voor het meedenken
groetjes piet kuiper

Back