zender indeling

Mischien dat het al eerder gevraagd is op het forum, maar ik kan het zo snel niet terug vinden met een search.
Maar ik he de volgende vraag.
Ik heb gelezen op enkele sites dat de stick-indeling op de zender verdeeld zijn in twee kampen. Hiermee bedoel ik dat in Amerika en Europa de rolroeren nog wel eens met de ander stick bedient wordt.

Ik vlieg nu met mijn Multiplex Lupoo indoor. Dit is een bovendekker zonder rolroeren en ik heb mijn zender ingedeeld zodat de linker stick het gas bedient (omhoog => volgas) en de rechterstick het hoogteroer (omhoog is duiken, links = links).

Als ik nu een indoor vliegtuig zou kopen met rolroeren zouden de rolroeren nu met de linker of rechter stick bedient moeten worden?

Is er in Nederland ook verschil in gebruik?

Alvast bedankt.
grt,
Alex

accw,

Dit heet "officieel" mode 2, waarbij op de rechterstick de ailerons zitten .... en richting links.....

Bij afwezigheid van ailerons wordt bij sommigen (ik doe het ook) dan op de rechter stik het richtingroer "geprogrammeerd" .....

Het idee hier achter is zo "single-stick" te vliegen .....

Maar elk voordeel hep sun nadeel ... voor je automatisme is het beter richting links te laten en ailerons rechts (ik programmeer mijn zender zo dat bij alleen richting dit zowel links als rechts werkt, blijkt toch dat je dan links vaker gebruikt) ....

Het richtingroer gaat naar de linkerstick en het rolroer komt op rechts.

In Nederland zijn ook mensen die met het gas op rechts vliegen.

zoals jij het nu hebt is de hoofd bochten functie op de rechterstick en als je naar rolroeren switcht blijft dat zo dus dan komen de rolroeren op de rechterstick.

Thanks.
Lijkt een beetje op willekeur dus.
Ik kies dan waarschijnlijk ook voor singelstick. In mijn ogen logischer.

Is het zo dat modellen met rolroeren ook vaker slechter reageren op het richtingsroer? Indien zo, komt hiermee het aansturen van het richtingsroer ook direct te vervallen (behalve misschien bij de grondstart).

grt,
Alex

Rolroer kistjes hebben over het algemeen minder V-stelling hierdoor reageert het richtingsroer minder effectief, en gaat het vliegtuig minder "scheef" hangen door de richtingsroer-bewegingen .....

Kies de mode die er bij de clubs bij jou in de buurt het meeste gebruikt worden, dan kan een instructeur je altijd helpen.

accw zei:
Thanks.
Lijkt een beetje op willekeur dus.
Ik kies dan waarschijnlijk ook voor singelstick. In mijn ogen logischer.
Hangt af van het systeem wat gebruikt wordt bij de club waar je gaat leren vliegen / je brevet halen.
De MVA heeft een wat typisch systeem, Mode 1 (gas rechts, hoog-laag links) maar het gas gaat verkeerd om (van je af-dicht, naat je toe-open) maar je kunt zodra je je brevet hebt dit natuurlijk normaliseren... Single stick lessen kan ook wel, maar er zijn niet zo veel instructeurs die dat (ook) beheersen. Mij maakt het niet uit....

'Na het brevet halen normaliseren' slaat volgens mij nergens op. Dan ga je gegarandeerd een keer de grond in door een verkeerde reactie.
Voor iemand die nog nooit gevlogen heeft zal het niets uitmaken hoe
de stickverdeling is. Zoals eerder in het topic gezegd: kijk wat de meest gebruikte en voorkeursstickmode van de instructeurs op de club is, en ga zo vliegen. De meeste kans op succes. (zelf vlieg ik stickmode 1 met vol gas naar me toe, de 'MVA-mode').
Groet, Rob

Omdat ik al indoor vlieg, heb ik al het e.e.a. aangeleerd.
Ik ben uiterst rechts en wil dan ook zo min mogelijk met mijn linkerhand doen. Gas enzo is wel OK, maar besturing?

Dus.. Ik vlieg mode 2, als ik het goed begrijp.
Omdat ik binnenkort ook met rolroeren wil leren vliegen, zal ik daarom mijn richtingsroer naar de linker-stick verplaatsen.
In mijn beleving is dat dan ook de kleinste verandering omdat het sturen overgenomen gaat worden door de rolroeren.

Hoewel ik volgend jaar bij de MVA wil gaan vliegen (met een westerly), denk ik niet dat ik mijn aansturing ga aanpassen.
Eenmaal iets aangeleerd, moeilijk afgeleerd.

Hopelijk vind ik een instructeur die me kan helpen.

Bedankt voor jullie reacties.
grt,
Alex

Volgens mij is het belangrijkste argument hoe je de stickmode kiest op je zender gelegen in wat je in de toekomst wil gaan doen! De combinatie van aileron en hoogte op één stick is lastig als je wil gaan wedstrijd-figuur-vliegen (RC-1) omdat er nog al wat manouvres zijn waarbij de aileronuitslag constant gehouden moet worden terwijl met richting en hoogte correcties moeten worden aangebracht. Doordat aileron en hoogte dan samen op een stick zitten is het lastig om de een op een constante uitslag te houden terwijl je de ander in verschillende richtingen beweegt.
"single-stick rechts" het modelvliegen mij eigen gemaakt hebbend nu meer dan 40 jaar geleden blijf ik vliegen zoals het is, maar als ik opnieuw zou beginnen zou ik gas en aileron op een stick willen hebben.

w.b. les krijgen om te leren vliegen: dit zou moeten gebeuren met een kabel tussen twee zenders want dan speelt het geen enkele rol hoe de instructeur vliegt en hoe de leerling vliegt w.b. stick mode. Je bent dan geheel vrij om te kiezen.

Hans Delemarre

Delcam zei:
w.b. les krijgen om te leren vliegen: dit zou moeten gebeuren met een kabel tussen twee zenders
Als het aan mij ligt: bij voorkeur juist niet....
Deze methode heeft 1 groot nadeel en daarom vermijd ik deze als het enigszins kan: de leerling heeft er geen idee van welke en hoeveel stickbeweging bij een bepaalde stuuractie hoort.
Na 30 jaar instructie doe ik het zo: Ik geef de leerling de zender in handen, zet zijn duimen (losjes) op de sticks en stuur de kist door de sticks -net onder de top- tussen duim en wijsvinger te houden. De leerling voelt zo precies hoe het sturen in zijn werk gaat en pikt het aanzienlijk sneller op dan dat ik met verbale aanwijzingen (dat komt later als ik de leerling stukjes alleen laat vliegen) probeer zijn oog/hand coordinatie naar het gewenste niveau te tillen....

Vliegtuig heb ik een blauwe maandag gevlogen in mode 1.

Heli vlieg in mode 2 omdat dit het meest overeenkomt met mode 1 bij een vliegtuig.
Ik vlieg overigens ook met getrokken pitch, wat je dus met een vliegtuig ook doet omhoog is trekken.

gr Remco

dutchhelipilot zei:
Heli vlieg in mode 2 omdat dit het meest overeenkomt met mode 1 bij een vliegtuig.
Ik vlieg overigens ook met getrokken pitch, wat je dus met een vliegtuig ook doet omhoog is trekken.

duh....
Ik geloof dat dit boven mijn pet gaat..

Met getrokken stick vliegen is een heel goede manier om de potentiometer die bij dat stuurkanaal hoort sneller stuk te maken....het sleepcontact maakt sneller een defect in de weerstandsbaan door de voortdurende niet axiale belasting van het pot.meter draaipunt. Ik heb dit nu verschillende malen zien gebeuren bij zenders van clubgenoten.

Hans Delemarre

Hans,
Wat bedoel je nu? Ik denk dat je niet goed gelezen hebt. Getrokken pitch, dit is de knuppel naar je toetrekken om up te geven of bij een heli om positieve pitch te geven. Dit heeft niets met een getrokken knuppel te maken.
:offtopic: Overigens ben ik het niet met je eens dat het vliegen met een getrokken knuppel je potentiometer sneller stuk zou maken. De potmeters zijn zo gemaakt dat de krachten die op de as worden uitgeoefend opgenomen worden door het huis van de potmeter. Als die krachten op de loper in de potmeter techt komen zijn dat bar slechte potmeters en die heb ik nog nooit in een modelbouwzender gezien.

accw zei:
duh....
Ik geloof dat dit boven mijn pet gaat..

Hoezo bij een vliegtuig de roll rechts dat heb ik dus ook. Bij een vliegtuig druk je de rechter stick maar voren voor harder dat is bij mij de nick (oke met een heli kan je achteruit en dus ook remmen :wink: ).
De linkerstick bij het vliegtuig is de rudder, bij mij dus ook. Bij het vliegtuig trek je je hoogte roer op links, en jawel bij mij zit hier de pitch dus voor je gevoel komt dit redelijk overeen.

Een vliegtuig in mode 1 komt redelijk overeen met een heli in mode 2 (met getrokken pitch), als je vliegt is het allemaal het zelfde.

gr Remco

Helaas Ernst, ik wel. Ik bedoel ik heb die specifieke slijtage op de potmeterbaan gezien die ontstaat als je een punt belasting krijgt doordat er iets speling bestaat tussen de as en het glijlager van de potmeter. Met name op de sticks van MPX zenders heb ik dit gezien, nooit op Futaba sticks met een kogellager aan de andere kant. Het duurt lang voor het gebeurt maar het gebeurt, ik ben daar zeker van. Ik heb nog twee of drie stickunits liggen waarbij dat opgetreden is. Vroeger kon je als individuele modelbouwer bij MPX gewoon een nieuwe unit kopen als er een probleem was met een stick en hoefde de radio niet naar de service dienst. Daarom weet ik het. Probeer eens een wat oudere MPX zender en "til" dan de stick en voel of er speling is, dan weet je dat het lagerpunt aan de andere kant van de pot meter speling heeft en dat de potmeteras speling heeft. Zo nu en dan doe ik dat bij de oudere 3030 zenders op ons veld en ik merk dat er speling bestaat die er op mijn 4000 niet is (omdat Corrien er niet zo lang geleden een nieuwe stick in zette en alles weer calibreerde) Juist die zenders kunnen het genoemde fenomeen krijgen als je voortdurend met een gestrokken stick vliegt.

Hans Delemarre

Back