zender instellingen F3res

Discussie in 'F3-RES' gestart door eigenwijs, 13 jan 2022.

  1. eigenwijs

    eigenwijs

    Lid geworden:
    21 jul 2012
    Berichten:
    57
    Locatie:
    Beneden de rivieren
    Hoi,

    Misschien is het al een keer besproken, sorry dan, maar ik kon het met de zoekfunctie niet vinden.
    Ik ben bezig met het bouwen van mijn eerste F3res (of F3L) model en probeer te achterhalen welke flightmodes er voor zo'n model over het algemeen gebruikt worden en wat er tussen de modes aan verschillen zitten. Ik kom van alles tegen op Internet maar niet echt iets wat mij verder helpt.

    Ik gebruik OpenTX. Zijn ergens resources die beschrijven wat je in de basis aan flightmodes zou moeten/kunnen gebruiken? Ik denk zelf aan Default, Launch, Soar bijvoorbeeld en dan tussen de modes verschillende trims en aanpassing van global variables voor expo, etc. Maar heb geen idee of ik in de juiste richting zit.

    Alvast bedankt voor het meedenken.
     
    jve vindt dit leuk.
  2. jve

    jve

    Lid geworden:
    4 mrt 2007
    Berichten:
    3.416
    Locatie:
    's-Hertogenbosch
    Ik heb alleen n dualrate schakelaar (3 standen) voor mijn hoogteroer.
    Verder een timer en twee sticks rudder.
    Dit omdat ik gewend ben tegelijk met rudder én ailerons te sturen (ook al heeft ie geen ailerons).
    Ooit eens n launch mode op schakelaar gezet maar dat kwam om dat de starthaak niet goed zat tov het CG .
     
    Laatst bewerkt: 13 jan 2022
    Loet Wakkerman vindt dit leuk.
  3. Hein.z

    Hein.z

    Lid geworden:
    26 jul 2019
    Berichten:
    1.469
    Locatie:
    Kraggenburg / MVC Cumulus Kampen
    Ik heb sinds kort een thermiekstand (en cruise stand) op een schakelaar gezet die niks anders doet dan voldoende up-trim
    om langzaam rondjes te draaien. Je zou op dezelfde manier een speed stand kunnen maken, maar ik twijfel of het gebruikt gaat worden.
    Launch stand heeft mijn x-dream geen behoefte aan: als je het z.p. en de haakpositie goed hebt gaat hij bijna zonder sturen strak omhoog.
     
  4. MaartenCornelissen

    MaartenCornelissen

    Lid geworden:
    8 sep 2010
    Berichten:
    562
    Locatie:
    Amersfoort
    Bij een vliegende vleugel, waar hoogte en rol/richting roer gemixt zijn, is een aparte launch stand wel handig. Tijdens het vliegen is de mix 40% hoog en 60% rol/richting. Tijdens de start 100% hoog en 30% richting. Dan kun je scherp aanduiken en optrekken voor een zoom.
     
    Loet Wakkerman vindt dit leuk.
  5. Wubbe

    Wubbe

    Lid geworden:
    22 mrt 2005
    Berichten:
    3.361
    Locatie:
    Haarlem
    Wat je in OpenTX ook zou kunnen doen is het koppelen van een timer aan je model. En dan zodanig dat deze van 6:00 aftelt naar 0.
    Als je model los is van het elastiek haal je een schakelaar om en de tijd gaat lopen.

    Dat is tijdens wedstrijden wel handig. En wedstrijden zijn leuk!
     
    jve vindt dit leuk.
  6. Nogravity

    Nogravity

    Lid geworden:
    22 okt 2019
    Berichten:
    215
    Locatie:
    Nieuwegein
    Ik heb 3 vliegstanden, start (hoogteroer neutraal), thermiek (hoogteroer iets 'up'), speed (hoogteroer iets 'down,).
    Bij de start zorg ik ervoor dat de starthaak ver genoeg naar achteren zit voor een steile start. Het is wel van belang dat eerst het zwaartepunt goed staat alvorens met de starthaak positie te optimaliseren.
    De speed stand gebruik ik om wat meer snelheid = controle te hebben bij de landing, of om snel uit een daalgebied te komen.
    In de thermiek stand wordt de kist gevoeliger en geeft thermiek iets sneller aan.
    Op een aparte schakelaar heb ik een timer geprogrammeerd.
     
    eigenwijs en Wubbe vinden dit leuk.
  7. Nogravity

    Nogravity

    Lid geworden:
    22 okt 2019
    Berichten:
    215
    Locatie:
    Nieuwegein
    Expo op hoogte en richting is bij alle vlieg standen gelijk
     
  8. jve

    jve

    Lid geworden:
    4 mrt 2007
    Berichten:
    3.416
    Locatie:
    's-Hertogenbosch
    Op mijn (T14SG) heb ik ook een timer op een schakelaar zitten, helaas vergeet ik bij het afzoomen steeds de schakelaar om te zetten zodat de timer gaat lopen.
    Gelukkig staat de coach naast je, keuze van aftellen is dan een kwestie van goede communicatie :thumbsup:.
     
  9. Hein.z

    Hein.z

    Lid geworden:
    26 jul 2019
    Berichten:
    1.469
    Locatie:
    Kraggenburg / MVC Cumulus Kampen
    Voor oefenen heb ik die timer ook. Ik heb m op de verende schakelaar gezet, die ik ook gebruik voor sleephaak ontkoppelen bij andere modellen. Dat lijkt aardig op elkaar, maar toch vergeet ik m nogal eens te activeren na de zoom. Tsja.

    Het is ook leuk om m op die schakelaar even de (start)hoogte te laten afroepen.
     
  10. Superior

    Superior

    Lid geworden:
    6 sep 2003
    Berichten:
    1.890
    Locatie:
    Zierikzee
    Je kunt een timer ook activeren door een beetje hoogteroer down te geven net voordat de lijn los laat van de haak. Dus net voor de zoom.
    Werkt prima.;)
    En je kan daar ook een voice aan koppelen zodat je hoort dat je timer loopt.
     

Deel Deze Pagina