Zender interface manual update

Dudes,

De parallelle zender interface manual wordt enorm veel gedownload van onze Site.
Er bleek alleen een klein foutje in te zitten. In de”oude” handleiding stond dat je een joystick moest selecteren als controllertype en dat het interface type op “PPM transmitter” moest zetten.
In de huidige PPJOY versie blijkt de controllertype zelf al op “PPM Radio control tx” te moeten staan.
De ondernemende installateur had dit waarschijnlijk al gemerkt :D
De handleiding is inmiddels op de site gecorrigeerd.

De oplossing werkt echt :!: :!:
Hij is geschikt voor XP.
Eenvoudig en goedkoop te bouwen.
Hij maakt van je zender een joystick dus iedere simulator die je kunt vliegen met een joystick kun je hiermee besturen.

:idea:
Extra Tip: Zet de zender wel in PPM mode !!!
PCM mode geeft een instabiel resultaat.

http://www.jupiter-venlo.nl/Algemeen/Interface/Interface.htm

waarom wordt er in de meeste interfaces dan gebruik gemaakt van een pic? of heb ik dit mis.

waarom wordt er in de meeste interfaces dan gebruik gemaakt van een pic? of heb ik dit mis.
Het PIC IC heb je nodig voor een USB kabel variant.
PPJOY maakt het mogelijk om via de parallelle poort een Joystick te maken.
Dit maakt het geheel een stuk eenvoudiger. En goedkoper :D
Het werkt echt rots-stabiel. Ik zie geen onnauwkerigheden of rare pieken.
Ik gebruik de kabel zelf ook naast mijn Reflex sim om af en toe met andere sims te spelen.

nu heb ik de kabel gemaakt zoals beschreven en ppjoy geinstaleerd maar hoe nu verder. ik kan in het test menu van windows niets bewegen met mijn fx 18 en kalibreren lukt ook niet, alsof er geen joystick is

Heb je een interrupt toegewezen aan LPT1?
Heb je de joystick aangemaakt in PPJOY volgens de handleiding?
Staat je zender in PPM mode?[/quote]

ja ik heb een interrupt toegewezen volgens de handleiding ik sta in ppm mode en ppjoy heeft een joystick aangemaakt. kristal uit de zender gehaald, maar kan nog steeds geen assen bewegen, of kalibreren.
is er een manier om de kabel te testen?

hij werkt perfect er was een onduidelijkheid over de aansluiting van de bc547, deze was omgedraaid, bedankt voor alle reacties, dit is een aanrader voor 2,80 euro een werkende kabel :lol:

hij werkt perfect er was een onduidelijkheid over de aansluiting van de bc547, deze was omgedraaid
Was het de bolling van de transistor die voor verwarring zorgt?
Maakt het, het geheel duidelijker als de screenshot met de andere transistor er uit haal waar de bolling anderom is?
Ik heb het in text er bij staan maar misschien zie je dit snel over het hoofd.

Gelukkig werkt hij tenminste :D

OK, er staat nu een 2.4 versie on-line.
Hierin heb ik een schema gemaakt en de verwarrende foto met de andere transistor verwijderd.

dit zorgde inderdaad voor de verwarring, ook het schema(fig 1) was dus van de 222npn dit zorgde voor verwarring als de kabel niet werkt dus de buitenste 2 polen verwisselen.

wrobijns zei:
OK, er staat nu een 2.4 versie on-line.
Hierin heb ik een schema gemaakt en de verwarrende foto met de andere transistor verwijderd.

Schema.jpg
Volgens mij klopt hier het één en ander niet. Er zitten drie fouten in dit schema.
1.] De tekening van de transistor is niet juist. Volgens de omschrijving moet het een NPN transistor zijn. In de tekening is een PNP transistor getekend.
2.] Wat in deze tekening de collector wordt genoemd is in werkelijkheid de emitter en wat de emitter wordt genoemd is in werkelijkheid de collector. Maar wel van een PNP transistor zoals in punt 1 al is aangegeven.
3.] De collector en de emitter zitten op de verkeerde pootjes. De collector moet aan poot 10 van de connector en de emitter aan poot 18.

Het juiste schema staat hieronder. Zo zal alles een stuk beter en betrouwbaarder werken denk ik.

PPJ.jpg

Ernst,

Je hebt gelijk voor wat betreft de transistor alleen Visio had geen andere in zijn bibliotheek.
Ik was te lui om het aan te passen :oops:
Dus dat heb ik nu toch maar gedaan.
Hier is nu het juiste schema:
Schema.jpg

Deze is nu ook verwerkt in versie 2.5
Volgens mij klopt hij nu volledig.
De Collector en Emitter moeten trouwens echt ZO om.

Bij jouw quote is hij nu hiermee ook veranderd omdat het dezelfde JPG is waarnaar we verwijzen.

wrobijns zei:
Ernst,
........... De Collector en Emitter moeten trouwens echt ZO om.....
Dat kan ik me niet voorstellen. Het zal wel werken maar onbetrouwbaar. Met de ene transistor werkt het misschien perfect maar met de andere helemaal niet, en alles wat ertussen zit. Als je het aansluit zoals ik het getekend heb zal het duidelijk beter, betrouwbaarder, werken en met elke transistor.

Andesrom werkt het niet. Zie iets verder terug in het draadje van samuelsierat
hij werkt perfect er was een onduidelijkheid over de aansluiting van de bc547, deze was omgedraaid
En hij is zo rots stabiel !!!
Probeer het maar, het kost geen barst en het is leuk :)

Het zij zo, maar ik vindt het heel erg vreemd. Het is alsof je de inlaat van een motor op de uitlaat aansluit en de uitlaat op de inlaat en dat de motor wel perfect draait. Ik heb geen tijd om het verder uit te zoeken maar het intrigeerd me wel. Misschien ga ik toch wat proefjes doen.

Ik ben het helemaal met Ernst eens.. Een emiter van een BC547 transistor is het negatief-uitgaande signaal.. Is inderdaad zeer vreemd om zo te schakelen..

Ik denk overigens wel te begrijpen waarom het zo moet werken, het signaal moet naar de massa getrokken worden als de zender een hoog-signaal stuurt (geinverteerd werkend) omdat het /ACK pootje van de LPT-poort wordt gebruikt, echter zou ik zeggen dat pootje 10 eigenlijk naar een voedingsspanning moet worden getrokken bij een "geopende" transistor, momenteel is pootje 10 zwevend als de transistor niet schakelt. Dit verklaart overigens ook dat het af en toe bij sommige niet zou werken.

OK, nu ben ik zelf ook nieuwsgierig geworden.
De schakeling heb ik namelijk ook niet zelf verzonnen.
Ik heb het geheel alleen overzichtelijk op "papier" gezet samen met de extra info over connectors, PPJOY en dergelijke voor het totaal plaatje.

De 25P-Sub_D bepinnig vind je hier:
http://ckp.made-it.com/ieee1284.html
10 Acknowledge (low) ACK Printer
18 Return/ground GND -

Ik weet niet zeker welk signaal/spanning op 10 staat maar die wordt dus door het PPM signaal naar 0 getrokken bij het openzetten van de transistor.

Ik lees het zo:
10 Acknowledge (low) ACK Printer is een standaard negatieve spanning (dat interpreteer ik uit (low)
Krijg je signaal op de transistor dan wordt de spanning op pin_10 -> 0.
Hierdoor krijg je een helder strak (negatief) bloksignaal op de Acknowledge lijn in de vorm van het PPM signaal. Hiervan maakt PPJOY weer een joystick signaaltje.
Dat pin 10 zwevend is maakt dan niet uit omdat het signaal "binair" is en niet is gemoduleerd.

Uw mening?

Back