Zender keuze auto

Hallo,

Ik denk dat deze vraag hier eigenlijk niet thuis hoort. Maar omdat het voor een electro auto is stel ik hem hier. ik vraag me namelijk af welke zender is het beste kan kopen. De keuze is tussen de graupner xg-6i race spec of de acoms technisport 2,4 ghz .

Alvast bedankt
groeten Joeri

Voordeel van de graupner is 3channel vs 2channel van de Technisport.
Vind de technisport wel vet eruit zien:D
En bij de technisport krijg je een servo.

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik heb het dus zelf even na gezocht maar ik weet niet hoeveel je aan dat derde kanaal hebt. Maar toch bedankt henky23.

@giganielsie: op kanaal 1 kun je gas aansluiten en op kanaal 2 de servo ofzo bij een auto weet ik niet wat het derde kanaal voor worden gebruikt.
(dit is wat ik er van weet het kan behoorlijk fout zijn)

groeten joeri

Ah, Dus die gaatjes op je ontvanger waar je de servo en de regelaar op aan sluit. Misschien is dan zo'n 3e kanaal voor eventueel nog een fan?

*Op last van robert verwijderd*

Laatst bewerkt door een moderator:
@giganielsie: op kanaal 1 kun je gas aansluiten en op kanaal 2 de servo ofzo bij een auto weet ik niet wat het derde kanaal voor worden gebruikt.
(dit is wat ik er van weet het kan behoorlijk fout zijn)

groeten joeri

Sturen is altijd kanaal 1 en je gas/regelaar komt altijd op kanaal 2.

Kanaal 3: zou je kunnen gebruiken om een ventilator op aan te sluiten. Maar dat is alleen handig als je hem dus niet nodig hebt. In een Tourwagen en de meeste 2wd en 4wd buggies zal je hem ook bijna nooit gebruiken.

Een Tamiya F-350 Highlift kan schakelen, je 3de kanaal zou je daar bijvoorbeeld voor kunnen gebruiken. Of als je 2 stuurservo's hebt kan je hem gebruiken om je extra stuur servo te mixen met je andere stuurservo die op kanaal 1 zit. Zo zijn er nog veel meer dingen te bedenken. Voorremmen van een bigscale etc...

In de meeste gevallen zal je hem bij een elektro auto weinig gebruiken dat 3de kanaal. Hooguit omdat ventilatortje te voeden of je PT ;)

Het derde kanaal wordt bij mij op een electro gebruikt om verlichting aan en uit te schakelen. Bij nitro is dit handig om een achteruit te kunnen bedienen.

Mvg,

Dennis

Het derde kanaal wordt bij mij op een electro gebruikt om verlichting aan en uit te schakelen. Bij nitro is dit handig om een achteruit te kunnen bedienen.

Mvg,

Dennis

misschien een domme vraag maar ik heb dus ook 3 kanalen maar hoe heb je dat gedaan dat je ook je verlichting kan bedienen via je zender

Eerst en vooral moet je op het derde kanaal van je ontvanger een switchmodule steken. Ik gebruik deze:

https://www.hobbycity.com/hobbycity/store/uh_viewItem.asp?idProduct=8833

RC-ON-OF.jpg

Hoe je deze moet aansluiten staat telkens mooi uitgelegd in de bijgevoegde handleiding.
In het kort komt het hierop neer:
De servostekker komt op kanaal 3 van je ontvanger,
1 rode kabel gaat naar de plus van je batterij,
de andere rode kabel gaat naar de plus van hetgene je wil aan/uit zetten (in dit geval dus de lampjes),
De min van je lampjes gaat naar de min van je batterij

Het handige van deze module is dat je je ontvangeraccu/aandrijfaccu met een splitsing van de plus en min pool kunt gebruiken en dus geen extra batterij hoeft mee te sleuren. Let er wel op dat de lampjes/ledjes het voltage van je accu aankunnen!!! Dus geen 3V ledjes aansluiten op een 7,4V lipo zonder de geschikte weerstanden!Als je een extra batterij wil, kan dit wel, maar dan is er wel een ander aansluitschema.

Opgelet: hetgeen ik hier heb uitgelegd geldt enkel voor de turnigy schakelmodule!!! Andere modules kunnen een ander aansluitingsschema hebben!

Indien je een zender hebt waarbij je het derde kanaal als proportioneel of aan/uitschakelaar kunt instellen (zoals ik) dan moet je natuurlijk hem op aan/uit (= 2standenschakelaar) zetten.

Hopelijk is dit duidelijk. Anders neem ik volgende week wel een paar foto's (nu past het even niet)

Mvg,

Dennis

Back