zender keuze MHZ, en nog wat vragen

• Topicstarter Topicstarter Dutchie
  • Startdatum Startdatum
D

Dutchie

Guest
Hallo

Ik ben een compleet set bij elkaar aan het zoeken /heli/zender/en de rest.. heb namelijk nog niets

Nu zag ik, en denk ik een goede keuze, de volgende zender staan

FX-18 Heliset "L"

Technische informatie:
afmeting: 205x170x52 mm
Gewicht: 650 g
Frequenzband: 35.00 MHz
Kanaalraster: 10 kHz
Frequenzkanaal: 22.00
Stroomverbruik: 40/250 mA
Stroombron: 9.6 V Akku
overbrengsysteem: FM / PCM
Funktie's: 10.5/ Servo

inhoud van de doos:
1 zender FX-18 V2 met Akku 8 NiMH 1400 mAh
1 ontvanger R 156 F
4 Servos S 3107 met zakje toebehoren1 Gyro GY 401
1 Quarzpaar
1 Linearschuifregelaar (voor)
1 Mix-Schakelaar 2-pos-kort
1 Schakelkabel met laadaansluiting

Vraag1 = Is deze zender geschikt voor mij :?: ik ben een newby, maar wil er wel even mee vooruit kunnen

Vraag2 = Deze zender is 35 mhz, maar deze is er ook in 40 en 41 mhz :?: hoe zit dat met die MHZ :?:

Vraag3 = Er zitten 4 servos en een ontvanger bij, zijn die goed voor BV een raptor 30v2 :?:

Vraag4 = Moet er nog wat aan die zender veranderd worden om heli te vliegen, ik lees dat er schakelaars bij komen 8O

Alvast bedankt voor jullie reacties

Dutchie

voordat ik alles zou kopen even goed het forum door spitten
heb je wel eens rc heli gevlogen?
want dan zou ik eerst een beginners heli kopen..
en daar zit ook een zender bij..

even over MHZ dat betekend megahertz en dat is de ferqentie waarop je vlieg/rijd/vaart
speciaal voor het modelbouwvliegen is de 35 megahertz gereseveerd.

verbeter me als ik het niet goed zeg.

groeten!

ja ik heb een piccoz en een walkera h004 , ben ik mee aan het oefenen, ik vind het rommel maar goed...

Dat het megaherzt betekend wist ik al

Maar er worden van die sets dus in 35 40 en 41 mhz vekocht,,,, en ik neem aan dat die voor modelvliegen zijn :D
vandaar dus de vraag

:wink:

nee want die sets kan je als het goed is ook gebruiken voor je auto's als je wilt (40,41mhz)
of je boot

1= licht er aan voorlopig zal die wel voldoende zijn voor jou. duur hoeft neit altijd goed te zijn .

2= jij hebt de 35mhz nodig die is voor heli,s de 40 is dacht ik voor auto,s enzo.

3=4 servo,s zijn te weinig voor een raptor omdat je ook nog een 5e servo nodig hebt bij brandstof heli,s voor gas te regelen. bij electro is dit overigens niet het geval.

en vraag 4 sla ik over omdat ik je daar niets met zekerheid over kan vertellen.

overigens kan je heus wel met een raptor beginnen. maar niet zonder hulp ik raad je aan om lessen te nemen en anders niet aan heli vleigen te beginnen in ieder geval niet met een raptor of soortgelijke brandstof heli.

als je nog nooit hebt gevlogen en je wilt weten of heli-vliegen wel wat voor je is raad ik je aan om een df-04 te halen kan aardig tegen een stootje en veel mensen zijn hiermee begonnen.

Er staat duidelijk bij die 35 40 en 41 mhz sets dat het hier on heli sets gaat

ik snap het nu niet meer 8O

1. Is deze zender geschikt voor mij ik ben een newby, maar wil er wel even mee vooruit kunnen
- ja deze zender is geschikt om mee te beginnen, maar later wil je meestal beter :wink:

2. Deze zender is 35 mhz, maar deze is er ook in 40 en 41 mhz hoe zit dat met die MHZ
- heli en vliegtuig vliegen mag in nederland uitsluitend op 35 mhz, jij hebt dus inderdaad de 35mhz versie nodig zoals meerdere mensen al hebben verteld

3. Er zitten 4 servos en een ontvanger bij, zijn die goed voor BV een raptor 30v2
- de servo zijn helaas te klein van formaat voor een raptor30, velen vliegen met futaba s9252, deze zijn wel duur, maar je zult er naar mijn idee langer plezier van hebben als waneer je "goedkopere" servo's haald.

3. Moet er nog wat aan die zender veranderd worden om heli te vliegen, ik lees dat er schakelaars bij komen
- als ik het goed lees zitten er een aantal schakelaars bij de set, dit zijn er genoeg om mee vooruit te komen.

Nieuw: alle takken van sport mogen op de 2.4Ghz.

Hier zoeken de zenders zelf uit of en welk kanaal vrij is.
Zeer handig als je niet of in de buurt van een club vliegt.
dr kunnen zo ca 40 zenders tegelijk gebruikt worden.

De DX6 en Dx7 zijn heli geschikt.

Dutchie zei:
Er staat duidelijk bij die 35 40 en 41 mhz sets dat het hier on heli sets gaat

ik snap het nu niet meer 8O

Als je in Nederland, vliegtuig(computer)zenders koop die via de reguliere kanalen geimporteerd zijn, zijn deze geschikt voor zowel heli als vleugelvliegtuig en natuurlijk ook andere takken van RC (alleen voor autootjes heb je nog de keuze voor héél specifieke zenders, net als voor schepen) beide programma's zitten "ingebakken", in o.a. de US en het verre oosten worden zenders vaak met of uitsluitend een heli programma of uitsluitend met een vleugelvliegtuig programma verkocht.

Als ze in de doos een giro erbij stoppen heet het "heli-set" (omdat in vleugelvliegtuigen nauwelijks giro's gebruikt worden).

In principe zijn dus alle vliegtuig(computer)zenders wel geschikt voor heli, alleen in de programma's zitten wel "significante" verschillen, die de ene zender net even wat "handiger" maken dan een andere .......

35MHz is "de" vlieg-frequentie, 40MHz moet je delen met alle takken van RC (theoretisch dus risicovoller, wat betrefd "onverwachte" storingen) ....... en de 41MHz is in Nederland gewoon verboden gebied voor RC-toepassingen.

BarnOwl zei:
Niek zei:
Zeer handig als je niet of in de buurt van een club vliegt.

Waarom willen clubs dat eigenlijk niet?

Veel klubs hebben de 2.4 Ghz al toegestaan, maar t blijft een nieuw een voor velen nog onbekend iets.

Hier in de driehoek Huizen, hilversum, Almere zitten 4 clubs dicht bij elkaar,
En er wordt er door induviduen zomaar ergens gevlogen op braakliggend terein
zonder rekening te houden dat ze in range van een club zouden kunnen zijn.

Met de 2.4 Ghz apparatuur geen dubbel kanaal enz ellende meer.
De wildvlieger kan desnoods op t veldje pal naast de club zijn zender aan doen.

Back