Zender lipo niet een gewone lipo?

Zender lipo niet een gewone lipo?

Er is een speciale lipo voor mijn zender alleen is deze erg prijzig... kan ik ook gewoon een "normale"2s lipo gebruiken?

Ik heb een walkera devo f4 zender met ingebouwde FPV scherm.. een lipo geeft 7.4v en vier AA batterijen is max 6v. Kan het ook zijn dat de zender beter presteert met een lipo uvm 7,4v? En wellicht beter bereik geeft ivm hogere voltage?

Laatst bewerkt door een moderator:
Als er standaard 4 AA's in gaan kun je beter voor een lifepo pack kijken.
Dat komt er qua voltage beter bij dan een lipo.

Zendvermogen blijft gelijk , dat hangt niet samen met de voedingsspanning.

In de zender zit een computer en een module welke de eigenlijke zender is. Beide hebben een eigen spanningsregelaar welke de voedingsspanning terug brengt naar een lagere waarde. Meestal is dat tussen de 3V en 3,6V. Veruit de meeste van die spanningsregelaars kunnen tot 12V sommige zelfs tot 18V ingangsspanning verdragen. Een 2S Lipo of 3S LiFePo zal dus in vrijwel alle gevallen geen problemen geven.

Dank jullie wel! De prestaties zullen dus niet beter zijn! Ik zal eens kijken naar oplaadbare batterijen/lipo want normale batterijen zijn erg duur en mijn zender vreet batterijen!

Oplaadbare batterijen zijn onveiliger dan een lifepo pakket.
De batterijen zitten in houders die kunnen gaan oxideren of de batterijen kunnen losschudden.
Een serieuze vlieger zal NOOIT losse batterijen in zijn zender stoppen.
Verder is de zelfontlading van een Lifepo (of Lipo) minimaal en je kan ze snel laden.
Dat kan met oplaadbare batterijen niet, die moeten zo'n 10 uur onder lading.

GJ

Bedankt voor alle info iedereen! Weer wat geleerd! Geweldig forum met fantastische mensen!
Ik ga voor deze... koopje!
Nog één tip. Bestel meteen dit voltage display mee en plak die op je zender. Je ingebouwde voltage detectie in je zender slaat mogelijk te laat alarm en een Lipo/Lifepo mag niet te ver ontladen.

Een LiFePo mag je echt helemaal tot 0 Volt leegtrekken, vinden ze niet zo heel erg.
Wel weer meteen laden.

GJ

Nee GJ, wat je hier schrijft klopt echt niet.
Geen enkele accu vindt het fijn om helemaal tot 0V leeg getrokken te worden. Dat geldt dus ook voor LiFePo. Deze cellen kunnen ook onomkeerbare schade oplopen als de spanning lager dan 2,5V per cel wordt. Mocht het toch een keer gebeuren dan betekend het meestal niet direct het einde van de accu te wat bij LiPo's meestal wel het geval is. Maar ook bij LiPo's kan het wel eens goed aflopen.
Dus de opmerking van hmeijdam is zeker juist, zorg voor een tijdige waarschuwing en laad je accu direct weer op als hij (ter ver) leeg is. Ik weet niet bij welke spanning de zender alarm zal geven maar mogelijk is dat wel voldoende. Even kijken in de gebruiksaanwijzing dus. En wie weet kan die spanning ook nog wel ingesteld worden. Hoewel, bij die goedkope zenders kan dat vaak niet.

Ernst, het klopt wel degelijk wat ik schrijf.
Ik weet niet waar jij je (deels verouderde) info vandaan haalt maar ik heb het direct van fabrikant, en die zal het toch wel weten?
Voor mijn werk (noodstroom) ben ik elke dag met accu's bezig en krijg ook regelmatig cursussen en trainingen.
Voor Nicads wordt zelfs (door Saft) aangeraden om ze, als ze een capaciteitstest niet halen, volledig tot 0 volt en soms zelfs om te polen en daarna te boosten met 30C.
Lifepo kan je echt gerust tot 0 volt per cel ontladen, je moet ze dan wel meteen weer laden, leeg wegleggen is schadelijk.

GJ

De waarheid ligt in het midden hierin.
Accu's vinden het niet fijn om naar echt 0V te worden ontladen. Ook wel diep ontladen genoemd.
Echter kunnen lifepo accu's hier beter tegen.

Lood, Lipo kunnen heel erg slecht tegen diep ontladen.
Nicd en NiMH kunnen hier iets beter tegen maar vinden dit ook niet fijn. Zeker als dit langdurig is niet.

Overigens zal een accu haast nooit 0V zijn, omdat de spanning altijd wat hersteld als je de belasting wegneemt.

Blijkbaar spreken de diverse fabrikanten elkaar tegen want ik heb specificatie bladen waar duidelijk in staat dat de cellen onomkeerbare schade oplopen als je ze tot onder de 2,5V (een enkele schrijft 2V) ontlaad. Wat wel klopt is dat het (veel) minder snel gebeurt dan bij LiPo's. Dus als het per ongeluk een keer gebeurt en je bent er snel bij is de kans dat je ze kunt redden behoorlijk groot. Dat is iets heel anders dan schrijven dat het geen kwaad kan als de cellen tot 0V worden ontladen.
Verder kan je bijna elke gebruiksaanwijzing van apparaten waar LiFePo accu's in gebruikt worden, bijvoorbeeld elektrische fietsen, er op na slaan om exact deze waarschuwing tegen te komen. "Zorg er voor dat de accu nooit verder ontladen wordt dan (bijvoorbeeld) 30V". Als je die spanning deelt door het aantal cellen (12) dan kom je op 2,5V per cel uit.

Laat je ook niet in de war brengen door kreten zoals "Kan tot 100% ontladen worden zonder capaciteitsverlies". Dat zal best wel kloppen maar 100% ontladen betekend niet tot 0V ontladen! Meestal wordt een cel als helemaal leeg gezien als de cel spanning tot 3V is gezakt. Zou je toch nog verder gaan ontladen dan zal de spanning heel snel inzakken tot 2,5V en verder. Dus stoppen bij ongeveer 3V is de beste en veiligste oplossing.

Overigens is de kans dat accu wel schade op loopt vrij groot want wanneer raakt een accu tot 0V ontladen? Meestal als je vergeet de zender uit te zetten. Het belangrijke woord is hier vergeet! Dus op het moment dat je merkt dat de accu is leeg kan je zo maar een paar dagen verder zijn. En dan kan het te laat zijn om je accu nog te redden!

Maar er is nog een reden om een waarschuwing te krijgen als de zender accu leeg raakt. Je dure model!
LiFePo accu's hebben het voordeel dat de spanning tijdens het ontladen maar weinig zakt. Helaas kan dat voordeel ook een nadeel blijken want als de accu leeg raakt gaat de spanning wel snel zakken. Het is dan echt zaak dat je snel gaat landen want als je zender stopt door een lege accu valt er weinig meer te sturen.

Laatst bewerkt:
De devo f4 heeft een voltage weergave op het scherm gelukkig. Ook gaat deze zender trillen als de voltage te laag wordt. Ik had nog een 2s lipo liggen. Ik moest alleen nog een 2s lader kopen... werkt perfect en past gelukkig net!

e87095889cfd4ed9651b408fc426a3da.jpg

4dae66190ccc8c730d47289ab60e64a8.jpg

Back