Zender nostalgie

Discussie in 'Model elektronica' gestart door jef, 23 sep 2012.

  1. jef

    jef The First Aviators

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    1.373
    Locatie:
    Hulshout België
    DSCN5903.JPG

    Groeten Jef
     
  2. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    6.699
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/G&E/TFA
    Aha! Dat ziet er bekend uit:
    [​IMG]
    [​IMG]
     
    jef vindt dit leuk.
  3. jef

    jef The First Aviators

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    1.373
    Locatie:
    Hulshout België
    Onlangs een Graupner/Grundig Variophon 2/4 overgekocht , volgens de eigenaar nog in werkende staat , wil ik eens uitproberen , maar nu heb ik een vraagje voor de elektronica deskundigen .
    Normaal zitten er 2 sets van 4 AA batterijen in de zender , is dus 12v , kan ik deze vervangen door door 2 x 4 eneloop's , is dus "slechts" 9,6v , of zou ik 10 cellen gebruiken om aan de 12v te komen ?
    Nu voor de ontvangerskant zijn er 2 stroomvoorzieningen , ik dacht ééntje van 6v voor de ontvanger te voeden (de rode contacten) ? En ééntje van 3v voor de servo's van 2,4v (de groene)?
    Hier weer dezelfde vraag , voor de servo's zal 2 cellen (2,4v) misschien goed uitkomen , maar is 4 cellen (4,8v) voor de 6v kant oké of toch maar best naar 5 cellen gaan ?

    DSCN5954.JPG

    DSCN5956.JPG

    Groeten Jef
     
    Bruno van Hoek vindt dit leuk.
  4. Corrien

    Corrien Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 okt 2003
    Berichten:
    11.956
    Locatie:
    Maasland
    Een plaatje van deze zender op internet:

    [​IMG]

    Je zult dus 10 NiMh cellen moeten gebruiken. Aan de ontvangerzijde heb je een 4,8 volt accu met een 2,4 volt-middenaftakking nodig. De 2,4 volt is voor de motortjes van de servo's. Deze zijn hiermee met één aansluiting verbonden. De andere motoraansluiting wordt via de elektronica óf met de 4,8 volt min verbonden óf met de 4,8 volt plus.
     
    Laatst bewerkt: 31 mrt 2019
    jef vindt dit leuk.
  5. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.625
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Ik neem aan dat volledige reikwijdte niet meer nodig is. Eerst proberen met 8 Eneloops? Of zit daar een elektronisch risico aan?
     
  6. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    6.699
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/G&E/TFA
    Nu kijk ik normaal gesproken wel uit om Jan tegen te spreken, maar hier meen ik dat het wel kan.
    Voor dit specifieke geval (want bij mijn eigen zelfbouwspul zat het wel zoals Jan het beschreef) van de Bellamatic II en de Varioton schakelbouwstenen dan.....

    Zie hieronder het bij deze Bellamatic II horende papier.
    De relaiskontakten zijn in deze bouwstenen inwendig al zó bedraad, dat je niet om die enkele 2,4 Volt voeding heen kunt.
    Want ook de plug van de Bellamatic is intern al bedraad voor deze toepassing.
    [​IMG]
    Dat coreless Faulhaber motortje is niet zo blij met veel meer dan 2,4 Volt, dus ik zou het daar bij houden (toch maar geen 3 Volt doen, dus). Bovendien knalt 'ie dan zo hard tegen de eindstops....
    Je ziet hoe het werkt, in rust liggen beide motoraansluitingen aan de +, zodra een van de kanalen wordt aangestuurd wordt er 1 van de motor aansluitingen aan de - gelegd en motor draait.
    Stuursegment loopt naar de einduitslag en de slipkoppeling tussen motor (die lekker doordraait) en mechaniek doet zijn werk.
    Beide relais terug in rust > veer brengt het segment weer in de neutraalstelling.
    Nou, dat is het probleem niet zo.
    't Is meer dat het een superreg ontvanger is (dat rode blokje, bestelnummer 3728).
    Die ontvangt namelijk de hele 27 MHz band, dus dik kans dat je altijd wel iets binnen krijgt dat jij niet wilt.
    En dat stuurt toch een partij beroerd, vraag me niet hoe ik dat weet....:D

    Ik ben ondertussen even aanhet zoeken geweest, maar ik kon ze (heel gek) niet vinden bij mijn schema's, maar internet is your friend, dus hier dan:
    De 2 kanaals schakelmodule:
    [​IMG]
    De superreg ontvanger (zo'n onselectief kreng):
    [​IMG]
    De (betere) superhet ontvanger:
    [​IMG]
    En het papiertje wat bij de niet-neutralizerende ServoAutomatic hoorde:
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 31 mrt 2019
    Corrien vindt dit leuk.
  7. Corrien

    Corrien Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 okt 2003
    Berichten:
    11.956
    Locatie:
    Maasland
    Je hebt uiteraard helemaal gelijk Bruno. Ik was in de onjuiste veronderstelling, dat we hier te maken hebben met (4-draads) servo's, maar die waren er in die tijd nog niet.
     
  8. Niek

    Niek Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 aug 2002
    Berichten:
    8.783
    Locatie:
    Almere
    Met t risco op boze pms.:). Jullie worden ook een dagje ouder
     
  9. brutus

    brutus Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    21.893
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ja... maar jij bent ook ZO jong dat voor jou de eerste versie van de Taranis al nostalgie is.... :rolleyes:
     
    Unusual RC vindt dit leuk.
  10. jef

    jef The First Aviators

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    1.373
    Locatie:
    Hulshout België
    Iemand interesse in deze boekjes ? 25 € + verzending
    DSCN6037.JPG
    Groeten Jef
     
  11. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    6.699
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/G&E/TFA
    Ja, die duitse boekjes zie ik wel zitten.
     
  12. jef

    jef The First Aviators

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    1.373
    Locatie:
    Hulshout België
    De Duitstalige zijn voor jou.

    Groeten Jef
     
  13. Springer

    Springer

    Lid geworden:
    13 mei 2019
    Berichten:
    56
    Locatie:
    Noord Holland
    Bouwprojectje starten en vliegen met dat spul.
     
  14. Springer

    Springer

    Lid geworden:
    13 mei 2019
    Berichten:
    56
    Locatie:
    Noord Holland
    De ontwikkeling staat niet stil, dit is de versie 2019 van de ´superregeneratieve´ ontvanger.

    Deel uitmakend van een blok met vier toonfilters, goed voor het aansturen van twee stuurmotoren.

    Wat is er nieuw dit seizoen?

    Geheel nieuwe superregeneratieve detector met verbeterde temperatuur en voedingsspanning stabiliteit. De ontvangstgevoeligheid hiervan kan optimaal worden ingesteld zonder het gevaar dat hij afslaat..

    De detector wordt voorafgegaan door een antennesignaal versterker. De antenne oefent hiermee geen verstoring uit op de detectorwerking maar, niet minder belangrijk, de antenne is nu geïsoleerd van de detector waardoor straling onmogelijk is.

    Het uitgangssignaal van detector gaat, alvorens digitaal verwerkt te worden, eerst door een bufferversterker. De digitale signaalverwerking houdt in dat een uitgangssignaal wordt voorbereid waarvan de amplitude constant is, ongeacht de afstand, alleen het ruisaandeel neemt op grote afstand uiteindelijk toe. Toonfilters zijn voor wat dit betreft niet kieskeurig.

    Filtering van het signaal vindt vervolgens plaats in het ´dubbel pi´ filter. Dit om de scherpe kantjes eraf te halen.

    Na deze stap volgt de correctie- en bufferversterker. Het signaal wordt nu bewerkt tot een of meer (gecombineerde) sinusvormige toonsignalen, overeenkomstig het uitgezonden signaal. Klaar voor sturing naar de toonfilters.

    Wat kunt u verwachten van deze ontvanger?


    BILD7201.JPG


    Wel, range….

    Door de constante amplitude over de volle afstand kunnen de toonfilters gevoeliger ingesteld worden zonder overstuurd te geraken. Doordat het audiosignaal niet meer ´blokt´ op korte afstand is de kans op overspraak van de toonfilters eveneens sterk verminderd en kunnen veel meer filters aangekoppeld worden binnen het in Nederland toegestane audiogebied (tot 4000 Hz). Zelfs triple simultaan lijkt hiermee mogelijk.

    Range dus…

    De korte afstandstest wordt met deze ontvanger uitgevoerd ZONDER zendantenne. Allen de ´stub´ op de kast is goed voor 40 a 50 meter. Meer testen moeten nog uitgevoerd worden.

    LET OP,
    Voor de piloten die nog met een AF118 in de eindtrap van hun zender vliegen, doe ten alle tijde de korte afstandtest MET ingeschoven antenne en neem de fiets als het voor u te ver is om te lopen!
     
    Laatst bewerkt: 8 jun 2019
    Bruno van Hoek en jef vinden dit leuk.
  15. jef

    jef The First Aviators

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    1.373
    Locatie:
    Hulshout België
    Nieuwe aanwinst :D

    DSCN6083.JPG

    Groeten Jef
     
    ron van sommeren en Bruno van Hoek vinden dit leuk.
  16. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    6.699
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/G&E/TFA
    Het lijkt wel of de sticks allebei 180 graden gedraaid zitten.
    Als je de trims wil verstellen, zitten de sticks in de weg.....
     
  17. piet

    piet

    Lid geworden:
    29 jul 2004
    Berichten:
    954
    Locatie:
    zaandijk
    Ik heb ook nog z'n zender, je kon de sticks gemakkelijk verdraaien, vier schroefjes los en klaar
    Groet Piet
     
  18. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    7.940
    ron van sommeren vindt dit leuk.
  19. jef

    jef The First Aviators

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    1.373
    Locatie:
    Hulshout België
    Tja , best mogelijk , bij een foto van het www geplukt staat de rechter knuppel in elk geval andersom o_O
    In principe zouden ze kunnen gedraaid worden denk ik zonder problemen .

    DSCN6085.JPG
     
  20. brutus

    brutus Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    21.893
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dat zal vroeger wel de manier geweest zijn om de draairichting van de servo om te keren, denk ik?
     

Deel Deze Pagina