zender of ontvanger kapot, of beide?

• Topicstarter Topicstarter RvJ
  • Startdatum Startdatum
R

RvJ

Guest
Hallo,

vrijdag lekker gevlogen met redelijke harde wind. Alles ging goed. Toen wilde ik even mijn accu's van de zender en ontvanger omwisselen voor nieuwe. Daarna deed de kist niets meer. De motor nog wel natuurlijk want het is een methanol bak. Ook geen trillende servo's met zender uit.

Het enige wat ik kan bedenken dat ik fout gedaan heb, is de zender accu verkeerd om aansluiten. Heb ik wel vaker, nooit geen probleem. Omdraaien het stekkertje en hij doet het weer. Nu alleen dus niet. De ontvanger accu kan niet per ongeluk verkeerd om worden aangesloten.

Thuis heb ik nog een zelfde zender en ontvanger. (multiplex 2010 zender en MPX micro 5/7 ontvanger) kan dus mooi uitwisselen. De reserve zender is alleen 35 mhz en de kapotte 40mhz. Maar ik kan het HF moduul omwisselen. De 40 doet in beide zenders niets en de 35 werkt in beide zenders goed.

Je zou dus zeggen dat het HF moduul kapot is van de 40mhz. De servo's doen het dus. Andere kristallen ook geprobeerd, geen verschil.

Echter ik heb wel 2 keer een 40 mhz ontvanger. De reserve begint met servo's te trillen als de zender uitstaat. Normaal dus. Als ik de zender dan aanzet stopt het, maar verder geen beweging in de servo's te krijgen. Die ontvanger is dus goed.
De ontvanger waarmee ik vloog doet echter niets. Een klein schokje bij het aanzetten van de accu, maar verder geen trillingen als de zender uitstaat. Ook hierbij verschillende kristallen geprobeert.

Hoe kan het nou dat en zender en ontvanger opeens niets meer doen. Geen crash gehad, de hele ochtend gevlogen en na batterij wissel doen beide dus niets meer.
Ik snap er niets van. Iemand een idee?

gr. RVJ

Is er niemand bij je in de buurt met een 40Mhz zender? Dan weet je vrijwel direct of je ontvanger nog goed funktioneert.

Zie in je profiel niet waar je vandaan komt, mogelijkerwijs zou iemand uit jouw buurt zich ff in deze discussie kunnen mengen om je te helpen.

Neem anders contact op via PB met CORRIEN, kan je vast wel verder helpen!

hoi

aan jouw verhaal te horen klinkt het inderdaad alsof je zender en onvanger kapot hebt, zijn de accu's wel vol, werken de servo's wel op een andere ontvanger, is er niet een accucel kapot en zit alles nu wel goedom ingestoken, probeer anders bij de club een andere zender signalen naar de "kapotte" ontvanger te sturen, kijk dit eens na, dit kan het probleem zijn

groeten arno 8)

Zo te lezen is inderdaad het zendermodule stuk (wel draaggolf, maar geen modulatie). Dit zal dus gerepareerd moeten worden.

Bij het omgepoold aansluiten van de accu van een MC2010 gaat er overigens ook altijd een condensator stuk, die op de laadplug-print zit.

Hallo,

bedankt voor jullie reaktie zover. Ik kan in ieder geval zeker stellen dat de akku's en servo's het doen. dat heb ik getest op mijn andere zender en ontvanger. Alles zit nu wel goed aangesloten.

Ik kom uit Groningen en ben lid van avio-eelde. Past bevoorbeeld een robbe zender gewoon bij een multiplex ontvanger. En kan ik daarvoor ook mijn mulitplex kristal gebruiken dan om te testen met de robbe zender?

gr, rvj

RvJ zei:
Past bevoorbeeld een robbe zender gewoon bij een multiplex ontvanger. En kan ik daarvoor ook mijn mulitplex kristal gebruiken dan om te testen met de robbe zender?
Je kunt met een Robbe fm-zender gewoon een Multiplex fm-ontvanger aansturen. Je kunt er echter geen Multiplex kristal in stoppen: zenders moeten altijd een kristal van het eigen merk hebben.

Om te testen kun je ook het 35MHz-kristal uit je andere ontvanger in de 40MHz-ontvanger stoppen (uiteraard dan ook het 35MHz module in de zender). Als regel werkt een 40MHz-ontvanger dan ook, maar het bereik is slechts enkele meters.

Ik heb de test gedaan met het 35 mhz kristal en de goede zender. De vermoedelijk kapotte ontvanger reageert niet. Bij mijn reserve ontvanger reageert hij inderdaad met beperkte reikwijdte.

Dan zou de ontvanger dus inderdaad kapot moeten zijn, en de zender ook.
Wat zou het nakijken en evt repareren ervan kosten?

rvj

Tja, dat wordt dus zender + ontvanger inleveren/insturen voor reparatie. Wat de reparatiekosten worden is uiteraard niet te voorspellen zonder e.e.a. gezien te hebben. Van de zender heb ik dit al via een pb'tje gemeld, de kosten van de ontvanger zullen ook wel meevallen: als een ontvanger of een ander apparaat helemaal niets meer doet is het foutzoeken lekker makkelijk en zullen er dus relatief lage arbeidskosten zijn.

Back